Hej,
Vi har fått ett hus av min far i gåva, 50% var, vi har gjort två värderingar o kommit fram till att ett snitt av dess värderingar är 3 570 000 dvs varje del är värd 1 785 000 kr.
Vilket är lite på gränsen för min ekonomi efter pantbrev o lagfart , då jag är ensamstående.
Men vill ändå inte förlora drömmen helt om husdrömmen.
Men tyvärr vill inte mitt syskon gå ner något för o hjälpa mig eller låna mig.
Är det så enkelt att jag skall betala 1 785 000kr tänkte att vi slipper mäklararvode samt städning etc, är de normalt att man drar av de ?
Idag bor jag i nyrenoverad hyresrätt för 8400kr per + garage för 500kr så 8900kr
Med radhuset som är i befintligt skick så hamnar jag på månadskostnad med 7700kr
Med driftkostnad på ca 2700 per månad 116 kvm eluppvärmd, driftkostnad är tagen från andra mäklarannonser
Som sålt samma ttyp av radhus.
Kam en del som o måla o lägga golv , med det är typ allt.
taket är från 79 men är behandlat o tvättat för 15 år sen o ser ut o vara i gått skick, har kikat på vind o ingen
Läcka, ny panna Nibe F370 från 2016.
Badrum är inget som luktar eller läcker än..
Har spar pengar på runt 200k efter köp som buffert , om man kan leva med lägre standard i kök o badrum o måla om lägga golv etc.
Skall jag våga så till eller sälja o köpa bostadsrätt ? , funderar o funderar men vet inte om jag vågar.
Alternativet e nu köpa o sen blir det för jobbigt o sälja igen ?
snälla komma gärna med era funderingar o synpunkter !
tack
Vi har fått ett hus av min far i gåva, 50% var, vi har gjort två värderingar o kommit fram till att ett snitt av dess värderingar är 3 570 000 dvs varje del är värd 1 785 000 kr.
Vilket är lite på gränsen för min ekonomi efter pantbrev o lagfart , då jag är ensamstående.
Är det så enkelt att jag skall betala 1 785 000kr tänkte att vi slipper mäklararvode samt städning etc, är de normalt att man drar av de ?
Idag bor jag i nyrenoverad hyresrätt för 8400kr per + garage för 500kr så 8900kr
Med radhuset som är i befintligt skick så hamnar jag på månadskostnad med 7700kr
Med driftkostnad på ca 2700 per månad 116 kvm eluppvärmd, driftkostnad är tagen från andra mäklarannonser
taket är från 79 men är behandlat o tvättat för 15 år sen o ser ut o vara i gått skick, har kikat på vind o ingen
Har spar pengar på runt 200k efter köp som buffert , om man kan leva med lägre standard i kök o badrum o måla om lägga golv etc.
Skall jag våga så till eller sälja o köpa bostadsrätt ? , funderar o funderar men vet inte om jag vågar.
tack
Vid utköp av ditt syskon kommer du ha en belåningsgrad på 50% och kan i nödfall låna på fastigheten vid eventuellt renoveringsbehov.
Du bör då även få en väldigt låg ränta på ditt lån.
Det kommer bli billigare i längden att äga ditt boende!
Du bör då även få en väldigt låg ränta på ditt lån.
Det kommer bli billigare i längden att äga ditt boende!
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Mäklararvode á cirka 2% vid bra förhandling = 35 000.
skatt beror på ett flertal parametrar...
Äger hon redan 50% bör hon skatta på vinsten när du köper ut henne.
Ge ett förslag till din syster och tar hon det inte skulle det vara för lite pengar (i alla fall för mig) att bråka om.
skatt beror på ett flertal parametrar...
Äger hon redan 50% bör hon skatta på vinsten när du köper ut henne.
Ge ett förslag till din syster och tar hon det inte skulle det vara för lite pengar (i alla fall för mig) att bråka om.
Om huset skulle säljas så blir det vinstskatt. Om det är ett hus som ägts länge kan det bli höga belopp. Om en person ges huset som en gåva så skjuts skatten upp till dess huset säljs nästa gång. Det finns alltså en latent skatt som beror på hur hög vinsten är. Det belopp som bör betalas till den som inte får gåvan är
Hälften av värderingen minus halva den latenta skatten minus halva försäljningskostnader ( mäklare, hemnet med mera)
ps ser vid omläsning att gåvan redan getts. Det kan ändå vara möjligt att skjuta upp skatten genom att syskonet ger en gåva, men det kan vara mer komplicerat. Kanske läge att konsultera en familjejurist
Hälften av värderingen minus halva den latenta skatten minus halva försäljningskostnader ( mäklare, hemnet med mera)
ps ser vid omläsning att gåvan redan getts. Det kan ändå vara möjligt att skjuta upp skatten genom att syskonet ger en gåva, men det kan vara mer komplicerat. Kanske läge att konsultera en familjejurist
Så här har vi fått rekommenderat då vi gjort liknande saker. Har de senaste 30 åren varit inblandade i ett antal arvsskiften och även en delning där min bror tog över föräldrahemmet.
Vi har efter marknadsmässig värdering (3st oberoende värderingar för hög säkerhet), kollat på vad summan skulle blivit "skattat och klart" för vardera part om husets sålts till någon extern part öppet på marknaden.
Sen har köparen fått erbjudande om att ge samma summa i gåva till den andre i utbyte mot 1/2 huset när det varit flera som vill ha huset har vi löst det med en intern auktion.
Personligen tycker jag man ska vara försiktig med att "ge/be om rabatt" i såna här sammanhang, särskilt om det handlar om arvsskiften och liknande. Finns ofta mycket känslor inblandade och alla kanske inte riktigt vill/törs hävda sin rätt eller säga vad man egentligen tycker pga konflikträdsla. Vilket sen kan innebära att framtida relationer påverkas negativt. Jag vet personligen flera fall av arvsskiften där ärligt talat en "skitsumma" i sammanhanget gjort syskon ovänner för livet. Där vi pratat om skillnader på <50000kr i praktiken på fastigheter värd >1 000 000kr.
Vi har efter marknadsmässig värdering (3st oberoende värderingar för hög säkerhet), kollat på vad summan skulle blivit "skattat och klart" för vardera part om husets sålts till någon extern part öppet på marknaden.
Sen har köparen fått erbjudande om att ge samma summa i gåva till den andre i utbyte mot 1/2 huset när det varit flera som vill ha huset har vi löst det med en intern auktion.
Personligen tycker jag man ska vara försiktig med att "ge/be om rabatt" i såna här sammanhang, särskilt om det handlar om arvsskiften och liknande. Finns ofta mycket känslor inblandade och alla kanske inte riktigt vill/törs hävda sin rätt eller säga vad man egentligen tycker pga konflikträdsla. Vilket sen kan innebära att framtida relationer påverkas negativt. Jag vet personligen flera fall av arvsskiften där ärligt talat en "skitsumma" i sammanhanget gjort syskon ovänner för livet. Där vi pratat om skillnader på <50000kr i praktiken på fastigheter värd >1 000 000kr.
Redigerat:
köp, köp & köp.LarsQ skrev:
Hej,
tack
50% belåning = låg ränta och ingen amortering. Du kommer kunna bo mycket mycket billigare än hyresrätten!
200k räcker för att totalrenovera badrum om det inte är i närheten av Stockholm.
Lite snabbt...
iom att du fått 50% av huset behöver du bara köpa loss 50% från ditt syskon
ligger du under 50% belåning och tar lån via SBAB och binder på 2 år får du en ränta på 1.12% utan amortering. Det ger en rätekostnad på 1650kr/mån
driftkostnad som du uppgett 2700
Totalt 4350
lägg till ett hus-spar/renovering på 1000kr/mån
5350kr / Mån
idag betalar du 8900:-
Dvs du sparar 3550 kr i månaden på att köpa loss radhuset
iom att du fått 50% av huset behöver du bara köpa loss 50% från ditt syskon
ligger du under 50% belåning och tar lån via SBAB och binder på 2 år får du en ränta på 1.12% utan amortering. Det ger en rätekostnad på 1650kr/mån
driftkostnad som du uppgett 2700
Totalt 4350
lägg till ett hus-spar/renovering på 1000kr/mån
5350kr / Mån
idag betalar du 8900:-
Dvs du sparar 3550 kr i månaden på att köpa loss radhuset
Du får ju ta över hela upparbetade skatten pga värdeökning så den ska dras. Dvs du ska betala till ditt syskon vad hon skulle få ut i reda pengar netto, så dra bort alla försäljningskostnader och skatter.
Om du tycker det ändå är tajt så kan ni göra upp om en avbetalningsplan för en del av beloppet, alternativt gå till banken och låna
Om du tycker det ändå är tajt så kan ni göra upp om en avbetalningsplan för en del av beloppet, alternativt gå till banken och låna
Är du säker på det? TS köper systerns del som hon redan ärvt, alltså betalar systern vinstskatt. TS del skattar han när han säljer i sin tur.T TreeView skrev:Du får ju ta över hela upparbetade skatten pga värdeökning så den ska dras. Dvs du ska betala till ditt syskon vad hon skulle få ut i reda pengar netto, så dra bort alla försäljningskostnader och skatter.