47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Fast din erfarenhet, @Lasse Holmström är väl just från utköp utan budgivning? Då är det ju svårt att ställa det mot marknadsvärdet.
I övrigt behöver vi ju inte ägna oss åt anekdotisk bevisning, utan SCB följer K/T-talen, alltså köpeskilling delat med taxeringsvärde. Om taxeringsvärdena låg ”rätt” skulle K/T-talet ligga på 1,33 (1/0,75). I verkligheten snittar de på 1,88 i riket, alltså motsvarande ett taxeringsvärde på 53 %. Och det är Stockholm som håller ner siffrorna, här har vi ett K/T-tal som motsvarar ett taxeringsvärde på 63 % av marknadsvärdet.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...och-diagram/kommunstatistik/smahusbarometern/
I övrigt behöver vi ju inte ägna oss åt anekdotisk bevisning, utan SCB följer K/T-talen, alltså köpeskilling delat med taxeringsvärde. Om taxeringsvärdena låg ”rätt” skulle K/T-talet ligga på 1,33 (1/0,75). I verkligheten snittar de på 1,88 i riket, alltså motsvarande ett taxeringsvärde på 53 %. Och det är Stockholm som håller ner siffrorna, här har vi ett K/T-tal som motsvarar ett taxeringsvärde på 63 % av marknadsvärdet.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...och-diagram/kommunstatistik/smahusbarometern/
Det dummaste inlägg som jag läst hittills var från Lasse Holmström som hävdar att en revers är samma sak som pengarna i handen.
Hade det förhållit sig som så att en revers och pengarna i handen varit samma sak så hade det ju knappast ens funnits begreppet revers...
IOU
Att en revers går att överlåta innebär inte att värdet är säkert.
Dåliga fordringar säljs i klump för under 10% av den aktuella skulden.
Hade det förhållit sig som så att en revers och pengarna i handen varit samma sak så hade det ju knappast ens funnits begreppet revers...
IOU
Det talar snarast för att vid dina förvärv har den utköpte nöjt sig med ett underpris. Motsatsen till budgivning. Talar starkt för att man bör sälja på öppen marknad och inte acceptera att bli utköpt.L Lasse Holmström skrev:
Ja du Lunnabo, hur tänker du nu?lunnabo skrev:
Det dummaste inlägg som jag läst hittills var från Lasse Holmström som hävdar att en revers är samma sak som pengarna i handen.
IOU
Att brodern ska lura systern, eller varför skriver du som du skriver?
och jag tror nog att flertalet här på forumet accepterar en postväxel på samma sätt som pengar, eller vad tror du?
Stämmer gott @Nötegårdsgubben, precis som jag skrev var min erfarenhet från liknande förvärv, med mäklare som "värderade" fastigheten,Nötegårdsgubben skrev:
Fast din erfarenhet, @Lasse Holmström är väl just från utköp utan budgivning? Då är det ju svårt att ställa det mot marknadsvärdet.
[länk]
Varför du blandar in budgivning förstår jag inte, ej heller genomsnittligt värde då, jag i vart fall, inte har en susning om var fastigheten finns, skicket och kan inte uttala mig,
Så min fråga kvarstår; vad är din erfarenhet från liknande förvärv?
Jag tror att om man får ett arv (el gåva) är man sugen på göra något för pengarna, en sommarstuga, ny bil, renovera eller kanske bara resa. Inget av detta kan betalas med en revers.L Lasse Holmström skrev:
@jumpingjack Tror att du kan ha helt rätt, vilket jag även skrev i mitt svar, men problemet är väl här att brodern inte har stålarna att köpa systern, men visst är det en stor risk,D Dr Jumping Jack skrev:
@Dr Jumping Jack stämmer gott, varför man överlåter skuldebrevet, undrar om det inte går att betala med t ex postväxel på Bauhaus, men det har jag ingen susning,D Dr Jumping Jack skrev:
Hursomhelst är det här med reverser utanför TS fråga, utan uppkom som en otrevlig kommentar när jag försökte hjälpa till,
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Ok, har du köpt för ett värde såsom det värderats av en oberoende värderingsman är jag med, då spelar förstås budgivningen ingen roll. Jag mindes nog fel om de närmare omständigheterna.L Lasse Holmström skrev:Stämmer gott @Nötegårdsgubben, precis som jag skrev var min erfarenhet från liknande förvärv, med mäklare som "värderade" fastigheten,
Varför du blandar in budgivning förstår jag inte, ej heller genomsnittligt värde då, jag i vart fall, inte har en susning om var fastigheten finns, skicket och kan inte uttala mig,
Så min fråga kvarstår; vad är din erfarenhet från liknande förvärv?
Ditt anekdodiska exempel är dock ett undantag från det normala, som jag visade med statistiskt underlag ovan. Att jag då skulle föra in ytterligare anekdotisk bevisning vore att gå emot själva min poäng (att vi med hög sannolikhet kan anta att TS fastighet har ett taxeringsvärde tydligt under 75 % av marknadsvärdet), så det kommer jag förstås inte göra.
Att jag blandar in genomsnittliga värden är förstås för att det är det vi vet något om. TS (som sist jag kollade verkar läsa även om han slutat skriva) kan säkert själv gissa om hans fastighet med någon större sannolikhet avviker kraftigt från det normala förhållandet mellan taxeringsvärde och marknadsvärde. Eftersom att vi vet lika lite i sak så är det ju kanske värt att nämna att det är du som gör chansartade antaganden, inte jag.
Jag hade i alla fall inte den kunskapen att du med reversen kan gå in på banken och få beloppet insatt på ditt konto direkt. Så enkelt är det väl inte eller?L Lasse Holmström skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det är en oerhörd skillnad på en postväxel (som en bank står bakom) och en revers, som vem som helst kan stå bakom. Sannolikheten att en bank inte skulle ha kapital att lösa in en postväxel på en halv miljon är försvinnande liten, medan de flesta privatpersoner inte kan antas vara goda för den typen av summor.L Lasse Holmström skrev:
@Nötegårdsgubben var någonstans gör jag chansartade antaganden?Nötegårdsgubben skrev:
Ok, har du köpt för ett värde såsom det värderats av en oberoende värderingsman är jag med, då spelar förstås budgivningen ingen roll. Jag mindes nog fel om de närmare omständigheterna.
Ditt anekdodiska exempel är dock ett undantag från det normala, som jag visade med statistiskt underlag ovan. Att jag då skulle föra in ytterligare anekdotisk bevisning vore att gå emot själva min poäng (att vi med hög sannolikhet kan anta att TS fastighet har ett taxeringsvärde tydligt under 75 % av marknadsvärdet), så det kommer jag förstås inte göra.
Att jag blandar in genomsnittliga värden är förstås för att det är det vi vet något om. TS (som sist jag kollade verkar läsa även om han slutat skriva) kan säkert själv gissa om hans fastighet med någon större sannolikhet avviker kraftigt från det normala förhållandet mellan taxeringsvärde och marknadsvärde. Eftersom att vi vet lika lite i sak så är det ju kanske värt att nämna att det är du som gör chansartade antaganden, inte jag.
Det enda jag gjort är att redogöra för min erfarenhet, utan tvärtom varit tydligt med att jag inte ens vet området fastighet finns i, så det förstår jag inte
Kan bara bekräfta att Lasse Holmströms förslag med gåva och vederlag ibland fungerar utmärkt. Det var exakt så vi kunde köpa vårt fritidshus. Inte särskilt komplicerat och vi löste dokumenten utan jurist. Vill man vara riktigt påläst är denna bok riktigt bra.