47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
Förklara gärna ni som kan varför inte reavinstskatten ska tas hänsyn till vid utköp av systern? Har varit inblandad i arv tidigare och där är det exakt som inlägg 53 mfl skriver. Varför gäller inte det nu? Är det för att TS köper 50% av fastigheten och systern behöver betala egen skatt nu direkt?
Kul för TS säger jag oavsett att du fått ett halvt hus, grattis! Mitt råd är att gå till jurist. De räknar en jvla massa o lotsar igenom detta. Kostar bara några tusen. Ni är ju överens om marknadspriset och det är ju perfekt. Resten är mest juridik.
Kul för TS säger jag oavsett att du fått ett halvt hus, grattis! Mitt råd är att gå till jurist. De räknar en jvla massa o lotsar igenom detta. Kostar bara några tusen. Ni är ju överens om marknadspriset och det är ju perfekt. Resten är mest juridik.
Ja, syskonet betalar sin del av skatten när hen säljer till TS.J Jotsat skrev:Förklara gärna ni som kan varför inte reavinstskatten ska tas hänsyn till vid utköp av systern? Har varit inblandad i arv tidigare och där är det exakt som inlägg 53 mfl skriver. Varför gäller inte det nu? Är det för att TS köper 50% av fastigheten och systern behöver betala egen skatt nu direkt?
TS betalar sin skatt den dagen han säljer huset. Den skatten baseras på köpeskillingen till syskonet och 50% av inköpspriset från pappan.
Ja och då är det inte heller någon gåva utan ett köp mot vederlag.K kortis skrev:
Eller tror du att du skulle kunna lyckas med att övertyga Skatteverket om att kompensationen inte är en ersättning för gåvan??
Betänk också på att det i princip är omvänd bevisbörda i skatteärenden.
Påstår Skatteverket något är det Du som ska bevisa att de har fel. Inte alls lätt...
Ja samma ögonblick var ju iof fel men men som sagt förut det får väl gå ett tag olagligt ja hur lång tid ska det gå emellan och alla skattejurister balanserar på gränsen likaså revisorer och så beror det på vad det står i gåvobrev, men skulle tro att jusisterna klarar klarar det galant el. Det gör domlunnabo skrev:
Ja och då är det inte heller någon gåva utan ett köp mot vederlag.
Eller tror du att du skulle kunna lyckas med att övertyga Skatteverket om att kompensationen inte är en ersättning för gåvan??
Betänk också på att det i princip är omvänd bevisbörda i skatteärenden.
Påstår Skatteverket något är det Du som ska bevisa att de har fel. Inte alls lätt...
lunnabo skrev:
Ja och då är det inte heller någon gåva utan ett köp mot vederlag.
Betänk också på att det i princip är omvänd bevisbörda i skatteärenden.jag tror inte något det ordnar Advokaten o revisor.
Jag påstår inte att du är dum men varför skulle systern vara så dum att hon riskerar ett halvt hus värt över halvannan miljon??
För det är ju precis vad hon gör om hon skulle skänka bort sin halva till brodern och sedan hoppas på att han kompenserar henne vid senare tillfälle.
Att det dessutom är ett grovt skattebrott (i samma ögonblick som kompensation erläggs) gör det ju inte direkt bättre.
För det är ju precis vad hon gör om hon skulle skänka bort sin halva till brodern och sedan hoppas på att han kompenserar henne vid senare tillfälle.
Att det dessutom är ett grovt skattebrott (i samma ögonblick som kompensation erläggs) gör det ju inte direkt bättre.
Du vet nog inte hur det fungerar helt enkelt. Jurister som råder sina klienter att begå skattebrott brukar få korta karriärer. De har studerat många år för att lära sig vilka lagar vi har.K kortis skrev:
Att då råda sina kunder att bryta mot dem så att de riskerar böter och kanske fängelse är inte speciellt begåvat.
Du tror det ja, men du tror fel.K kortis skrev:Ja samma ögonblick var ju iof fel men men som sagt förut det får väl gå ett tag olagligt ja hur lång tid ska det gå emellan och alla skattejurister balanserar på gränsen likaså revisorer och så beror det på vad det står i gåvobrev, men skulle tro att jusisterna klarar klarar det galant el. Det gör dom
De kan inte det utan att begå lagbrott. Och att systern skulle skriva gåvobrev är ju vansinnigt bara det.
Tänk om TS råkar ut för en olycka efter att gåvobrevet är skrivet? Då blir hon av med alla pengarna. Eller om TS helt enkelt bara ångrar sig och inte betalar den olagliga motprestationen. Eller kanske inte kan få fram pengarna.
Tror inte hon är så korkad.
O Orvar777 skrev:
Vänd dig till olika banker om du vill låna mer.
Jag bytte bank och kan låna upp till 80 % av vad huset värderades till av fastighetsmäklare.
2% Detta är endast ett skrivuppdrag. Mäklaren tar normalt 5k för detta.O Orvar777 skrev:
Det är bara att slå till. Bättre läge blir det inte!