47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
Klart att Du ska våga och slå till!
Att din syster inte vill gå ner i pris tycker jag är fullkomligt naturligt.
Effekt av att hon går ner i pris är ju i princip att hon ger Dig pengar vilket för mig är lite konstigt mellan vuxna syskon.
Tyvärr så är det alldeles för många som inte verkar ha förstått er situation (trots att du beskrev det klart och tydligt) och därför också ger helt felaktiga råd angående skatt.
Du och din syster äger ett hus tillsammans med hälften var.
Ni har fått det som gåva från er far.
Ni övertar därmed hans inköpspris som ert inköpspris vid en eventuell försäljning.
Mao säljer någon av er sin andel så är det till att betala reavinstskatt.
Jag tycker att din syster borde gå ner i pris med ett halvt mäklararvode för det är ju en kostnad som hon slipper om du köper hennes halva. Ska man vara riktigt noga så borde det också då vara du som betalar de två värderingar som gjorts som ju hade varit helt onödiga om ni sålt huset via mäklare tillsammans.
Att din syster inte vill gå ner i pris tycker jag är fullkomligt naturligt.
Effekt av att hon går ner i pris är ju i princip att hon ger Dig pengar vilket för mig är lite konstigt mellan vuxna syskon.
Tyvärr så är det alldeles för många som inte verkar ha förstått er situation (trots att du beskrev det klart och tydligt) och därför också ger helt felaktiga råd angående skatt.
Du och din syster äger ett hus tillsammans med hälften var.
Ni har fått det som gåva från er far.
Ni övertar därmed hans inköpspris som ert inköpspris vid en eventuell försäljning.
Mao säljer någon av er sin andel så är det till att betala reavinstskatt.
Jag tycker att din syster borde gå ner i pris med ett halvt mäklararvode för det är ju en kostnad som hon slipper om du köper hennes halva. Ska man vara riktigt noga så borde det också då vara du som betalar de två värderingar som gjorts som ju hade varit helt onödiga om ni sålt huset via mäklare tillsammans.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Dolda vederlag är generellt en usel idé när det kommer till överlåtelse av fast egendom. Att få systern att ge TS halva huset mot att han ger henne ersättning för halva värdet är verkligen inte att rekommendera.
Fast som jag förstår det så är det ok i det fallet utan att man behöver döljaNötegårdsgubben skrev:
Från Skatteverket och så menade min revisor,
Om överlåtelsen sker till närstående eller annan med vilken den skattskyldige har en nära relation presumerar Skatteverket att det finns en gåvoavsikt.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nej, jag har varit med om en verkligt komplicerad historia där vi var tvungna att anlita jurister för att hitta en lösning.K kortis skrev:
Det stora problemet var att om någon får kompensation för en gåva så skall det beskattas. En gåva får ALDRIG ge en motkompensation i detta fallet utan att man skattar för det. Det borde din revisor veta.
Jag får tala om för både Skatteverket o min revisor att de har fel då och allt ändrar sig ju.Nissens skrev:
Nej, jag har varit med om en verkligt komplicerad historia där vi var tvungna att anlita jurister för att hitta en lösning.
Det stora problemet var att om någon får kompensation för en gåva så skall det beskattas. En gåva får ALDRIG ge en motkompensation i detta fallet utan att man skattar för det. Det borde din revisor veta.
Om överlåtelsen sker till närstående eller annan med vilken den skattskyldige har en nära relation presumerar Skatteverket att det finns en gåvoavsikt.