Jag tolkar det också som att de nu är lagfarna ägare till halva fastigheten var och att det handlar om att TS ska köpa ut systern. Och då blir det avskattning av systerns andel direkt.

Så jag skulle säga att halva husets värde minus en halv försäljningskostnad är skäligt.

Håller med andra om att bedömningen av månadskostnaden låter hög – har ni tagit över skulder på fastigheten också? I så fall ska förstås även värdet av de lån du tar över från systern dras av från köpeskillingen.

• Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Flera kompisar som skiljts sig har ju gjort på det viset så det ska ju funka, sen är jag inte införstådd i det pratiska.
Det är en annan sak. Vid bodelning vid skilsmässa eller efter ett dödsbo kan man göra som du skriver, men inte vid annat samägande.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en annan sak. Vid bodelning vid skilsmässa eller efter ett dödsbo kan man göra som du skriver, men inte vid annat samägande.
Ok, men då borde man ju kunna öppna dödsboet igen och göra om det

Jag är inte säker på att det finns något dödsbo. TS far lever nog alltjämnt, och att lämna tillbaka huset och slå ihjäl gubben synes en smula brutalt.*

*Jag ber om ursäkt om jag gått över gränsen, @LarsQ, är skämtet för grovt tar jag gärna bort det.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
T
Jag är inte säker på att det finns något dödsbo. TS far lever nog alltjämnt, och att lämna tillbaka huset och slå ihjäl gubben synes en smula brutalt.*

*Jag ber om ursäkt om jag gått över gränsen, @LarsQ, är skämtet för grovt tar jag gärna bort det.
Haha, förlåt mig, det blev lite fel, hemskt ledsen!

T TreeView skrev:
Ok, men då borde man ju kunna öppna dödsboet igen och göra om det
Ja det är Samägande inte dödsbo , min far lever men flyttat in på boende.

Jag har samma humanistiska människosyn.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
Nissens
T TreeView skrev:
Flera kompisar som skiljts sig har ju gjort på det viset så det ska ju funka, sen är jag inte införstådd i det pratiska.
Om man skiljer sig gör man en bodelning, förhoppningsvis är TS inte gift med sin syster. :)

Edit: såg i efterhand att bodelning redan retts ut...

P
Ni måste ta reda på vilken skatt ni får vid försäljningen av bostaden.

exempelvis om er far köpte huset för 500 000 så betyder det att det finns en vinstskatt på 3xxxx - 500000kr. På vinsten skattar man sedan 22%.

Nu är det lite klurigt kring vilka renoveringar som gjorts de sista 5 åren och vilka förbättringar i standard som gjorts (utbyggnad, uppgradera ventilation .m.m. ) detta ger att vinsten kan minskas.
Likaså vid en försäljning får man räkna med mäklararvode.

Så skatten kan vara en stor andel av pengarna och det vore trist om en av er får den smälllen senare och köpt huset för dyrt.

• Gilla
malg01 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
mathiash77 skrev:
Ni måste ta reda på vilken skatt ni får vid försäljningen av bostaden.

exempelvis om er far köpte huset för 500 000 så betyder det att det finns en vinstskatt på 3xxxx - 500000kr. På vinsten skattar man sedan 22%.

Nu är det lite klurigt kring vilka renoveringar som gjorts de sista 5 åren och vilka förbättringar i standard som gjorts (utbyggnad, uppgradera ventilation .m.m. ) detta ger att vinsten kan minskas.
Likaså vid en försäljning får man räkna med mäklararvode.

Så skatten kan vara en stor andel av pengarna och det vore trist om en av er får den smälllen senare och köpt huset för dyrt.
Varför måste de reda ut skatten nu?

Skatten är ju endast syskonets problem vid följande deklaration i denna affären. TS får i sin tur deklarera sin affär den dagen han säljer radhuset.

Vad gäller renoveringar o förbättringar så kanske det ändå inte är aktuellt, pappan flyttade ju till ett boende, de sista åren har han knappast ägnat sig åt några större investeringar. Oavsett det så har ju TS glädje av dem om de ändå är gjorda. Finns ingen anledning att rota i det nu heller för TS.

Men som sagt, detta är endast syskonets bekymmer, inte TS. Inköpsvärdet pappan hade blir ju 50% för vardera ägare ändå.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att du ska betala exakt hälften känns fel. Du får ju ta skatten också och som du skriver så brukar man dra av mäklarkostnader etc.
Vilken skatt?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Klart det blir skatt, halva ska ju säljas..
Men finns det inte något annat upplägg?
Gåva till barn blir ingen skatt

O Orvar777 skrev:
Mäklararvode á cirka 2% vid bra förhandling = 35 000.

skatt beror på ett flertal parametrar...
Äger hon redan 50% bör hon skatta på vinsten när du köper ut henne.
Ge ett förslag till din syster och tar hon det inte skulle det vara för lite pengar (i alla fall för mig) att bråka om.
nu skänker ju far hälften var så det blir ingen skatt, kom på att jag tänkte fel där men far kan väl skänka 100% till son som skänker pengar i sin tur till systern

K kortis skrev:
nu skänker ju far hälften var så det blir ingen skatt, kom på att jag tänkte fel där men far kan väl skänka 100% till son som skänker pengar i sin tur till systern
Det går hur fint som helst men om jag förstått TS rätt så har pappan redan skänkt 50% till båda syskonen. Vilket innebär att systern får skatta på sin vinst vid utköp.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Det går hur fint som helst men om jag förstått TS rätt så har pappan redan skänkt 50% till båda syskonen. Vilket innebär att systern får skatta på sin vinst vid utköp.
Syster kan skänka i sin tur, min revisor frågade varför gör ni inte så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.