47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Jag tolkar det också som att de nu är lagfarna ägare till halva fastigheten var och att det handlar om att TS ska köpa ut systern. Och då blir det avskattning av systerns andel direkt.
Så jag skulle säga att halva husets värde minus en halv försäljningskostnad är skäligt.
Håller med andra om att bedömningen av månadskostnaden låter hög – har ni tagit över skulder på fastigheten också? I så fall ska förstås även värdet av de lån du tar över från systern dras av från köpeskillingen.
Så jag skulle säga att halva husets värde minus en halv försäljningskostnad är skäligt.
Håller med andra om att bedömningen av månadskostnaden låter hög – har ni tagit över skulder på fastigheten också? I så fall ska förstås även värdet av de lån du tar över från systern dras av från köpeskillingen.
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Skogsägare
· 23 297 inlägg
Haha, förlåt mig, det blev lite fel, hemskt ledsen!Nötegårdsgubben skrev:
Jag har samma humanistiska människosyn.Nötegårdsgubben skrev:
Ni måste ta reda på vilken skatt ni får vid försäljningen av bostaden.
exempelvis om er far köpte huset för 500 000 så betyder det att det finns en vinstskatt på 3xxxx - 500000kr. På vinsten skattar man sedan 22%.
Nu är det lite klurigt kring vilka renoveringar som gjorts de sista 5 åren och vilka förbättringar i standard som gjorts (utbyggnad, uppgradera ventilation .m.m. ) detta ger att vinsten kan minskas.
Likaså vid en försäljning får man räkna med mäklararvode.
Så skatten kan vara en stor andel av pengarna och det vore trist om en av er får den smälllen senare och köpt huset för dyrt.
exempelvis om er far köpte huset för 500 000 så betyder det att det finns en vinstskatt på 3xxxx - 500000kr. På vinsten skattar man sedan 22%.
Nu är det lite klurigt kring vilka renoveringar som gjorts de sista 5 åren och vilka förbättringar i standard som gjorts (utbyggnad, uppgradera ventilation .m.m. ) detta ger att vinsten kan minskas.
Så skatten kan vara en stor andel av pengarna och det vore trist om en av er får den smälllen senare och köpt huset för dyrt.
Varför måste de reda ut skatten nu?mathiash77 skrev:Ni måste ta reda på vilken skatt ni får vid försäljningen av bostaden.
Skatten är ju endast syskonets problem vid följande deklaration i denna affären. TS får i sin tur deklarera sin affär den dagen han säljer radhuset.
Vad gäller renoveringar o förbättringar så kanske det ändå inte är aktuellt, pappan flyttade ju till ett boende, de sista åren har han knappast ägnat sig åt några större investeringar. Oavsett det så har ju TS glädje av dem om de ändå är gjorda. Finns ingen anledning att rota i det nu heller för TS.
Men som sagt, detta är endast syskonets bekymmer, inte TS. Inköpsvärdet pappan hade blir ju 50% för vardera ägare ändå.
Redigerat:
nu skänker ju far hälften var så det blir ingen skatt, kom på att jag tänkte fel där men far kan väl skänka 100% till son som skänker pengar i sin tur till systernO Orvar777 skrev:
Det går hur fint som helst men om jag förstått TS rätt så har pappan redan skänkt 50% till båda syskonen. Vilket innebär att systern får skatta på sin vinst vid utköp.K kortis skrev: