Håller inte med där @Steamboy, tycker förvisso det är var persons rättighet att ifrågasätta rådande lagar och regler, men frågeställningen verkar vara utformad med dagens system i åtanke, inte något fiktivt eller framtida, eventuellt överlägset system.

Det är naturligtvis av intresse att peka på brister med dagens system, men blir lite trist då detta ska dominera en tråd med en helt annan frågeställning tycker jag, är man inte intresserad av denna finns det gott om andra trådar där detta kan tas upp, tycker själv det är något intressant Sjödin tar upp, om det sen hör hemma på detta forum är ju en annan fråga.

tommib tommib skrev:
Var då? Mer än auktorisation alltså?
3:5 och 3:9 i elsäk-FS 2017:3

Redigerat:
O Steamboy skrev:
Vi håller oss ju till ämnet, även om du inte gillar följdfrågorna vi lyfter: Om det är helt upp till företagen att bestämma vem som får göra vad, och det sedan är de som skall avgöra från fall till fall vilka kontroller som behövs, vad har vi då för garantier för att det blir rätt? Känns tyvärr som lagstiftningen inte längre handlar om att garantera elsäkerheten, genom att ställa krav på de som skall utföra arbetet, utan i första hand handlar om att garantera att elinstallationer enbart utförs av kommersiella företag. Så den största "missuppfattningen i modern tid" tycker jag snarare är att alla tror att det krävs behörighet för att få koppla el när det inte är så: Majoriteten av de yrkesverksamma elektrikern är inte auktoriserade, och man kan driva ett auktoriserat elinstallationsföretag helt utan auktoriserad personal.
Nä, ni gör felet att koppla kontroller till elinstallatören. Den kopplingen försvann för alltid 1/7 2017. Vill ni diskutera behörighetssystemet, be my guest. Men snälla, gör det då i någon av alla befintliga trådar som finns.

Det första jag brukar säga när jag föreläser om den nya lagstiftningen är ”Glöm elinstallatören”. Det är ett rätt bra råd.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Framförallt om det lite då och då inte ens är möjligt att utföra testen och många andra gånger rent löjligt.

Så en fast lista med kontroller blir tokigt. Så det ramlar hela tiden ner till att utföraren måste ha tillräckliga kunskaper. Vilket dock inte finns det minsta lagkrav på.
Förutom delen om lagkrav är det här inlägget spot on. Du har förstått det här.

Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
2:5 och 2:9 i elsäk-FS 2017:3
Vadå 2:5 och 2:9 ...?

ELSÄK-FS 2017:3 är uppdelad i kapitel och paragrafer!

F Fredrik Sjödin skrev:
2:5 och 2:9 i elsäk-FS 2017:3
3:5 och 3:9 beskriver hur elfirman via EKPn ska "säkerställa" kompetensen för elinstallationsarbeten. Kontroll är inget elinstallationsarbete och elfirman ställer inga allmänna krav på kompetensen som den som utför en kontroll. Det är fritt.

F Fredrik Sjödin skrev:
Nä, ni gör felet att koppla kontroller till elinstallatören. Den kopplingen försvann för alltid 1/7 2017. Det första jag brukar säga när jag föreläser om den nya lagstiftningen är ”Glöm elinstallatören”. Det är ett rätt bra råd.
Det är en skrämmande framtid vid står inför...

F Fredrik Sjödin skrev:
Förutom delen om lagkrav är det här inlägget spot on. Du har förstått det här.
Det finns inga krav i del 6 om att alla kontroller ska göras utan det står om så är tillämpligt. Att följa del 6 innebär inte att utföra samtliga 12 prov.

Så allt landar i 3:10-11 i 2017:3, dock är det intressant hur det ska gå till när ingen med kompetens (elinstallatören) finns med i bilden längre.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Ni får gärna hålla er till trådämnet, som handlar om detta:
Jag måste helt ärligt fråga dig vad är det du menar, är ute efter med denna tråd? Förstår för egen del inte ett jota, det kanske inte är något konstigt med det iofs men ändock en lite ovanlig känsla för min del får jag säga.

• Haha
  • Wow
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå 2:5 och 2:9 ...?

ELSÄK-FS 2017:3 är uppdelad i kapitel och paragrafer!
Sorry. Menar givetvis 3:5 och 3:9.

O
GK100 GK100 skrev:
Förstår för egen del inte ett jota, det kanske inte är något konstigt med det iofs men ändock en lite ovanlig känsla för min del får jag säga.
Nu vet du hur vi andra känner oss, när vi inte debatterar behörighetsystemet, utan ställer mer praktiska frågor som du svarar på! ;)

Läser man det som verkligen står i inläggen ovan inser man att alla förstår vad det handlar om, hur ihåliga vissa argument är och vem som går vems ärende.

M Mikael St skrev:
Läser man det som verkligen står i inläggen ovan inser man att alla förstår vad det handlar om, hur ihåliga vissa argument är och vem som går vems ärende.
Varför tala i gåtor? Har du listat ut något kan du väl dela med dig.
För jag personligen förstår inte vilka argument du syftar till. Ser inte att någon försöker ta EKP i försvar och då frågor ställs hur saker är tänkta att fungera enligt det nya systemet kanske inte allt känns solklart, men det finns givetvis på någon nivå förklaringar till detta, sen får man välja själv om man vill tro att dessa ska fungera praktiskt eller ej.

Med erfarenhet från andra branscher brukar det vara fastslaget vilka tester som skall göras för att inte tumma på säkerheten. Frångår man dessa tester ska man motivera varför man kan göra så och det skall dokumenteras om problem uppstår i efterhand. Alltså, det krävs god kunskap för att välja bort något. Här blir det det omvända ...

GK100 GK100 skrev:
Jag måste helt ärligt fråga dig vad är det du menar, är ute efter med denna tråd? Förstår för egen del inte ett jota, det kanske inte är något konstigt med det iofs men ändock en lite ovanlig känsla för min del får jag säga.
Vet att frågan inte var ställd till mig, men är det inte ett ganska intressant påpekande ifall det skulle vara så att det dagligen robotiskt utförs en mängd kontroller i onödan? Vilket är vad jag uppfattar att TS menar sker, eller åtminstone att EKP ska ge sken av.

Men min första tanke var, som Bo var inne på, att det är de tillämpliga delarna i sexan som åsyftas, är ingen jurist men så tolkar jag det.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
M Mikael St skrev:
Med erfarenhet från andra branscher brukar det vara fastslaget vilka tester som skall göras för att inte tumma på säkerheten. Frångår man dessa tester ska man motivera varför man kan göra så och det skall dokumenteras om problem uppstår i efterhand. Alltså, det krävs god kunskap för att välja bort något. Här blir det det omvända ...
Vet inte riktigt hur detta anknyter till ämnet, men om du utvidgar en installation med ett ojordat uttag vill du alltså ha en A4-sidas redogörelse till varför du inte utfört kontinuitetsmätning för PE?

Är inte heller klar över vad det omvända är, menar du att det krävs dålig kunskap för att välja bort delar av kontrollerna eller god kunskap för att inte välja bort något? Du kanske är inne på något, du uttrycker dig bara, i min mening, något kryptiskt.
Vilka branscher tänkte du på?

Mikael_L
M Mikael St skrev:
Ja vilka tester ska fastslås vara nödvändiga i elinstallationsarbete då?

Om jag klamrar en splitterny kabel uteslutande längs träkonstruktion, är det någon idé att megga?

Om jag byter en porslinsarmatur (glob) i en klädkammare i ett hus från 1978 med orörd el, hur ska jag genomföra en kontroll utav kontinuitet?

Om jag sätter upp ett trefasuttag direkt under elcentralen i ett garage, med egen ny säkring, hur givande är det att kontrollera Z-loop?

Jag kan fortsätta att räkna upp hundratals olika fall då vissa, eller många, eller alla kontroller är omöjliga eller rent löjliga att utföra.
Jag kan också räkna upp tusentals arbetsmoment där uteslutande av någon kontroll är ett mycket allvarligt fel och innebär en stor risk.

Och av alla på min firma så är det bara den behörige och jag som förstår sig på loopimpedansen och när man kan tänkas börja se upp med detta och kan mäta detta och tolka resultaten.
Men de andra dryga 10 kopplar friskt varenda vardag, och kan regeln att 10A får man ha till 1,5² och 16A till 2,5².
Sen är kunskapen slut. Men de klamrar raskt och hyfsat rakt, det är ju alltid något.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.