Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag påstår att det är en ickefråga.

Om du jobbar på ICA Kvantum, ska du förmånsbeskattas för att du sen handlar på ICA Kvantum. Ska du inte vara tillåten att handla på samma affär som är din arbetsplats?
Förmånen uppstår väl om ditt företag har en bra rabatt som du som privatperson utnyttjar? Rent tekniskt blir väl skillnaden mellan företagets rabatterade pris och marknadspriset en förmån?
Samma sak om du har rabatt som anställd på ICA.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Förmånen är att man får handla till lägre pris än andra kunder, vilket inte är fallet när man handlar till sig själv till samma pris som ens eget och andras företag.

Tja, det här går att konstra till med hur orealistiska exempel som helst, om man nu vill.
Men i praktiken är det en ickefråga, man köper inte till något förmånspris. Man kan ju t.ex. köpa ännu mer förmånligt från elbutik.se

useless useless skrev:
Förmånen uppstår väl om ditt företag har en bra rabatt som du som privatperson utnyttjar?
Jag skulle väl skrivit ICA MAXI i mitt exempel, de har ju bra rabatter (i kraft av sin storlek) som de anställda skulle nyttja ifall de handlar på den butik där de är anställda.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju t.ex. köpa ännu mer förmånligt från elbutik.se
Det beror ju på vilken rabatt företaget har. Men jag håller med om att det i praktiken är en icke-fråga såvida man inte köper ut prylar för massor av pengar och kränger vidare.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle väl skrivit ICA MAXI i mitt exempel, de har ju bra rabatter (i kraft av sin storlek) som de anställda skulle nyttja ifall de handlar på den butik där de är anställda.
Men du blandar in personalrabatt vilket är helt ok..
Men att handla med ett företagskonto privat är inte ok utan att förmånsbeskattas för detta..
 
Rejäl skrev:
Men du blandar in personalrabatt vilket är helt ok..
Men att handla med ett företagskonto privat är inte ok utan att förmånsbeskattas för detta..
Vad skulle skillnaden vara om jag t ex har 20% personalrabatt eller köper prylen via företagets konto som har 20% rabatt (Givetvis under förutsättning att betalningen gör privat i båda fallen)?
 
P
useless useless skrev:
Vad skulle skillnaden vara om jag t ex har 20% personalrabatt eller köper prylen via företagets konto som har 20% rabatt (Givetvis under förutsättning att betalningen gör privat i båda fallen)?
För personalrabatt kan man enligt Skatteverket bara ha om man jobbar där…
Förmånsbeskattning finns till för att man inte ska utnyttja bolagets rabatter privat..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Vad skulle skillnaden vara om jag t ex har 20% personalrabatt eller köper prylen via företagets konto som har 20% rabatt (Givetvis under förutsättning att betalningen gör privat i båda fallen)?
Eller att jag köper prylen för inköpspriset privat eller från företaget för 20% under inköpspris med personalrabatt (där alltså företaget står för 20% av kostnaden - obeskattat).
 
Rejäl skrev:
Men du blandar in personalrabatt vilket är helt ok..
Men att handla med ett företagskonto privat är inte ok utan att förmånsbeskattas för detta..
Hur stor är förmånen menar du?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Detta är en bedömning som Skatteverket gör utifrån rabattsystem och vad man kan ha tänks ha tjänat privat på att använda bolagets rabattsystem..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Förmånsbeskattning för att man fått rabatt kan man nog släppa helt. Har aldrig hört att skv skulle ha med det att göra.
 
P
S Stefan1972 skrev:
Förmånsbeskattning för att man fått rabatt kan man nog släppa helt. Har aldrig hört att skv skulle ha med det att göra.
Jaså det har jag varit med om att dom gör, det är inte ok enligt Skatteverket att handla privat på företagets rabatterade priser där av förmånsbeskattningen finns..
Har du något som styrker det du påstår…
 
S Stefan1972 skrev:
Förmånsbeskattning för att man fått rabatt kan man nog släppa helt. Har aldrig hört att skv skulle ha med det att göra.
Det är en förmån, men det är väl knappast nåt skatteverket prioriterar.
 
Rejäl skrev:
Jaså det har jag varit med om att dom gör, det är inte ok enligt Skatteverket att handla privat på företagets rabatterade priser där av förmånsbeskattningen finns..
Har du något som styrker det du påstår…
det måste ju ha handlat om nåt särdeles dyrt då........självklart kan man se det som en förmån men att de skulle lägga tid på nå sånt låter makabert. Då måste det ha handlat om stora pengar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
det måste ju ha handlat om nåt särdeles dyrt då........självklart kan man se det som en förmån men att de skulle lägga tid på nå sånt låter makabert. Då måste det ha handlat om stora pengar.
Nu diskuterar vi inte vad dom lägger tid på utan vad som är lagligt eller inte, det är lika olagligt att snatta som att stjäla så bara för att dom inte har resurser att jaga småskuttar betyder inte att vid en revision att man kommer undan utan då åker man dit för det…
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.