36 915 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Förmånen uppstår väl om ditt företag har en bra rabatt som du som privatperson utnyttjar? Rent tekniskt blir väl skillnaden mellan företagets rabatterade pris och marknadspriset en förmån?Mikael_L skrev:
Samma sak om du har rabatt som anställd på ICA.
Förmånen är att man får handla till lägre pris än andra kunder, vilket inte är fallet när man handlar till sig själv till samma pris som ens eget och andras företag.
Tja, det här går att konstra till med hur orealistiska exempel som helst, om man nu vill.
Men i praktiken är det en ickefråga, man köper inte till något förmånspris. Man kan ju t.ex. köpa ännu mer förmånligt från elbutik.se
Tja, det här går att konstra till med hur orealistiska exempel som helst, om man nu vill.
Men i praktiken är det en ickefråga, man köper inte till något förmånspris. Man kan ju t.ex. köpa ännu mer förmånligt från elbutik.se
Jag skulle väl skrivit ICA MAXI i mitt exempel, de har ju bra rabatter (i kraft av sin storlek) som de anställda skulle nyttja ifall de handlar på den butik där de är anställda.useless skrev:
Det dom flesta som jobbar på tex. ICA använder sig av är personalrabatt vilket är helt enligt Skatteverkets riktlinjer.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324002.html
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324002.html
Men du blandar in personalrabatt vilket är helt ok..Mikael_L skrev:
Men att handla med ett företagskonto privat är inte ok utan att förmånsbeskattas för detta..
Vad skulle skillnaden vara om jag t ex har 20% personalrabatt eller köper prylen via företagets konto som har 20% rabatt (Givetvis under förutsättning att betalningen gör privat i båda fallen)?Rejäl skrev:
För personalrabatt kan man enligt Skatteverket bara ha om man jobbar där…useless skrev:
Förmånsbeskattning finns till för att man inte ska utnyttja bolagets rabatter privat..
Eller att jag köper prylen för inköpspriset privat eller från företaget för 20% under inköpspris med personalrabatt (där alltså företaget står för 20% av kostnaden - obeskattat).useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Förmånsbeskattning för att man fått rabatt kan man nog släppa helt. Har aldrig hört att skv skulle ha med det att göra.
Jaså det har jag varit med om att dom gör, det är inte ok enligt Skatteverket att handla privat på företagets rabatterade priser där av förmånsbeskattningen finns..S Stefan1972 skrev:
Har du något som styrker det du påstår…
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
det måste ju ha handlat om nåt särdeles dyrt då........självklart kan man se det som en förmån men att de skulle lägga tid på nå sånt låter makabert. Då måste det ha handlat om stora pengar.Rejäl skrev:
Nu diskuterar vi inte vad dom lägger tid på utan vad som är lagligt eller inte, det är lika olagligt att snatta som att stjäla så bara för att dom inte har resurser att jaga småskuttar betyder inte att vid en revision att man kommer undan utan då åker man dit för det…S Stefan1972 skrev: