Mikael_L
D Dilato skrev:
Om varan ska användas privat får man inte dra av momsen.
Handlar du från EU utan moms ska du betala svensk moms på inköpet.
Det kan därför vara fördelaktigt att betala den ofta lägre utländska momsen i stället.
Jag har för mig att man alltid måste betala svensk moms på det man tar in från utlandet, och därför betalar man "dubbel" moms, moms i bägge länderna. Därför ska man be om momsbefrielse för varan man köper i annat land.
Jag har bara gjort detta en gång, jag angav mitt svenska momsregistreringsnummer och att jag önskade få varan utan tysk moms, det gick bra. Sen skötte hon som fixar min bokföring detta här i Sverige (jag brydde mig egentligen inte hur, det är ju därför jag lejer bort hela den biten).

Men du kanske tänker på inköp som privatperson, då blir det väl annat.

Mikael_L
maxmsm skrev:
Vill inte Skattevärket har en verksamhetsplan om du ska starta eget numera?
Nej.

Eller tja, de vill ha lite uppgifter om vad du tror att omsättningen blir innan man blir momsregistrerad. Även för att ta ut månadsvis vinstskatt.
Att starta ett företag är skatteverket inte ens inblandade i, det är bolagsverket och patenverket (för firmanamnet).
Skatteverket blir inblandat först efter att företaget är startat.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du nu skulle starta enskild firma eller AB och handlar elprodukter för ditt eget hem genom din firma, hur ska du bokföra det? För skattmasen känns ju det konstigt att din firma handlar för x-tusen kronor men säljer aldrig.
Kvittot behöver inte ramla in i firmans bokföring, så det är inget problem.
När jag köper något för privat bruk betalar jag bara fakturan privat och den återfinns inte alls i bokförigen.
När någon kompis handlar på något av mina konton får de lov att betala med kort direkt i butiken, så jag slipper se något alls av transaktionen (utom i min köphistorik hos grossisten), det kan jag väl även göra med egna privata inköp också.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Märkligt. Jag har en enskild firma sen början av 00-talet. De första åren omsatte jag lite pengar, men efter det har det varit 0 kronor. Ingen har ringt och sagt att jag måste börja tjäna pengar.
Vi kör samma - farsan startade en firma på 80-taket med ambitionen att göra lite grejer som inte blev av. Konto hos Ahlsell sedan oklart när, jag går dit och uppger kontonummer och betalar med kort.

Rabatter. Well, senast jag köpte kabel så fick jag 65% rabatt utan att fråga 🤣

Mikael_L
useless useless skrev:
Det är ju ganska enkelt att starta ett AB via verksamt.se, så jag förstår inte alls poängen med att betala extra mycket för att någon annan har klickat igenom webformuläret?
Jag tror att denna verksamhet lever på två saker.
Dels de som behöver få igång företaget jättesnabbt (av något skäl), då kan man i princip börja köra dagen efter om bankkontakten redan finns och är smidig.
Köper man inte ett färdigt bolag så tar det några veckor innan allt är klart.

Dels de som tror att det är jobbigt och bökigt, men det är som du skriver inte speciellt svårt eller jobbigt.

Och annars vill jag bara återigen hålla med Dilato, det är främst bankerna som är nålsögat.

Mikael_L
Rejäl skrev:
Ja då går man under radarn..men om Skatteverket granska detaljisten som sedan leder det till ditt bolag för du inte har tagit upp dessa så blir det halvjobbigt med att du har fått en rabatt sats som du använt i privat bruk..
Är det enskild firma så är organisationsnumret samma som ens personnummer.
Hur kan något leda i bevis att det som är köpt på ens personnummer och inte finns i firmans bokföring är annat än ett rent privat inköp?

Mikael_L
mrsnhp mrsnhp skrev:
Näringsverksamhet ska ha vinstsyfte, annars är det inte näringsverksamhet. En enskild firma (dvs enskild näringsverksamhet) är bara en fysisk person med F-skattsedel, och om F-skattsedeln aldrig ”används” kan den återkallas.

Sen är det såklart tillåtet att misslyckas med att få vinst, men inte hur länge som helst och framförallt inte om du inte ens bedriver någon verksamhet. Du har kanske ”räddats” hittills av att företaget har haft omsättning tidigare, men det är ingen garanti för framtiden. Om du inte bedriver näringsverksamhet just nu och inte planerar att återuppta verksamheten inom överskådlig tid ska du egentligen inte ha F-skatt.
useless useless skrev:
Näringsverksamhet har inget med eventuell bolagsform att göra. Att F-skattebeviset återkallas betyder inte att den enskilda firman måste försvinna.
Jag har inget F-skattebevis just nu.
Där har vi kanske vad SKV har att säga, att de inte vill ha utfärdade F-skatt-sedlar till bolag som inte är verksamma, kanske även momsregistrering också då.

Men själva bolaget kan de nog inte bestämma att det ska avvecklas.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har för mig att man alltid måste betala svensk moms på det man tar in från utlandet, och därför betalar man "dubbel" moms, moms i bägge länderna. Därför ska man be om momsbefrielse för varan man köper i annat land.
Jag har bara gjort detta en gång, jag angav mitt svenska momsregistreringsnummer och att jag önskade få varan utan tysk moms, det gick bra. Sen skötte hon som fixar min bokföring detta här i Sverige (jag brydde mig egentligen inte hur, det är ju därför jag lejer bort hela den biten).

Men du kanske tänker på inköp som privatperson, då blir det väl annat.
nej man betalar inte dubbel moms.......importerar du saker från eu och uppger ditt momsnummer så får du momsfritt. Det som sker i bokföringen sen är att du bokför med fiktiv moms så det kommer med i momsrapporten och skv ser då att du bedriver import. Om du sen inte fakturerar ut en enda krona och drar in moms på dessa produkter så lär nog skv vakna och fråga vad du håller på med.......

Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har vi kanske vad SKV har att säga, att de inte vill ha utfärdade F-skatt-sedlar till bolag som inte är verksamma, kanske även momsregistrering också då.

Men själva bolaget kan de nog inte bestämma att det ska avvecklas.
Precis. Och vad jag minns behövdes ingen F-skattsedel sist jag öppnade konto på Ahlsell, men jag kanske minns fel?

Jag tror man skall var väldigt försiktig med lägga privata köp i sin firma, för att ex. slippa momsen. Det räknas som bokföringsbrott, vilket är avsevärt "värre" än rena skattebrott. En konsult kollega hade under en tid ett gemensamt kontor med en annan konsult (viss labb verksamhet med delade kostnader för mätinstrument). Hans samarbetspartner hade tydligen köpt en soffa på sin firmas bekostnad. En dag stormade skattemyndigheten in oanmälda på deras gemensamma kontor "var är soffan?".

Hans partner åtalades för bokföringsbrott, skulle tydligen få 12 månaders fängelse. Men så fick min bekant vittna om att det i en förrådslokal som de också hyrde gemensamt på annan address fanns en soffa (det var sant) han var väldigt orolig att åklagaren skulle fråga något om färg eller utseende på den soffan. Men han fick bara frågan om det finns en soffa i den andra lokalen, och hans partner blev frikänd.

Om man bara har en firma för att överhuvudtaget få handla hos en grossist, och sköter det helt privat, skattemässigt. Så är det egentligen fortfarande inte OK, du får en förmån av din firma, som du bör bli förmånsbeskattad för. men jag tror att risken då är nära noll. Jag har en konsultkollega som fått anmärkning av sin revisor, när de köpt privat utrustning via sin firma för att överhuvudtaget få handla. Han köpte till firman, och köpte loss det från firman till samma pris. Revisorn menade tat han måste lägga på ett påslag när hans firma säljer till honom själv. Firman skulle ju inte köpa och sälja till någon annan utan vinst. Alltså är det en beskattningsbar förmån om han själv får köpa från sin firma utan påslag.

Även att köpa via sin firma, men betala helt privat så att affären aldrig syns i firmans bokföring är inte OK. Även om risken är låg. Skulle det bli en djup skatterevision hos din leverantör, så kommer skattemyndighyeten att kräva in underlag från leverantörens kunder för att se att affärerna är korrekt bokförda där. Finns det då inte i din bokföring så blir det upp till dig att bevisa att du inte har sålt utrustningen svart. Det gäller omvänd bevisföring i skattemål.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Mikael_L
En del har försökt få det till att det skulle vara olagligt, eller åtminstone typ bedrägligt, att försöka snika åt sig ett konto, eller låna ett konto, hos grossisterna för att kunna handla där.
Och så är det naturligtvis inte.
Om man måste ha företag för att handla där så är det bara ett villkor, ungefär som att man skulle skaffa en bil för att kunna handla på MAX drive in.

Men för att avsluta all min rant som var svar och tankar på allt möjligt som andra har skrivit så tänkte jag att jag skriver något till TS, Fredrik K80.

Först kan man fundera lite över varför grossisterna inte vill ha privata kunder. De är ju som Daniel 109 skriver väl egentligen rätt mycket detaljister, bara att de valt att bara sälja till företag (det är ju deras val, inget man kan göra något åt), men de är ju också affärsdrivande och vill ju förstås sälja så mycket som möjligt.
Därför kan man ju misstänka att det finns en viss vilja också att se mellan fingrarna.

Varför vill de hålla bort privatpersoner?
Jag vet inte säkert, men några möjliga skäl har ju anförts i tråden, att inte konsumentköplagen ska gälla, att slippa hålla på och berätta för folk som inte kan, vad de ska ha, och hur de ska göra, att inte få onda ögat från hantverkarna (att de säljer "förbi" dessa och de inte längre kan ta övervinster (detta tror jag verkligen gällde förr i tiden, men numera är det kanske inte lika illa)).
Men de har alltså en affärsmodell där de vill hålla sig med en viss kundgrupp, och inte förarga denna kundgrupp.

Man vad kan man göra då för att handla där som privatperson. Ja det första enklaste är att man redan känner någon som har konto, och bara betalar kontant med kort vid köpet.
Det tycker jag själv är oproblematiskt, jag skulle låta vilken kompis eller släkting som helst nyttja mina konton. Ett problem är att det är endast butiksvaror som går att betala i butik, ska man beställa något för leverans dagen efter lägger man ordern på webben och då blir det faktura automagiskt (i alla fall på de tre grossar jag använder). Och det skulle väl inte heller vara något som gör det omöjligt, men då ska jag lita på att min kompis/släkting betalar fakturan jag skickar vidare.

Har man inte denna möjlighet så kan man faktiskt prova att knalla in och fråga om man kan köpa en viss sak, en del grossar säljer alltid till vem som helst medelst kortbetalning, andra har ett "slaskkonto" där det går att göra sån försäljning med.
En del av grossisterna är ganska hårt styrda centralt, medan andra har en lokal butikschef med ganska fria händer. Så det som går att göra på Elektroskandia i Uppsala kanske inte går i på samma kedja i en annan ort.
Oavsett tror jag att man då lättare vinner framgång ifall man har koll, och ger sken av att ha koll, på vad man vill ha och att man alltså inte ställer till med något tidsödande, som frågor om vad som behövs för en uppgift, eller hur man kopplar osv.

Att starta något slags företag för att få ett konto är ju möjligt, men tyvärr får man nog inte något riktigt vettigt rabattbrev direkt då.
När jag började hade jag väl lite sämre priser än elbutik.se över hela linjen, men numera (efter att ha gnällt lite osv) så har jag nog lite bättre priser än elbutik.se - generellt, men elbutik är fortfarande billigare på en del saker. Men i snitt är jag nog på ungefär samma nivå, tror jag (jag har inte kollat så noga).

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det enskild firma så är organisationsnumret samma som ens personnummer.
Hur kan något leda i bevis att det som är köpt på ens personnummer och inte finns i firmans bokföring är annat än ett rent privat inköp?
För att tex. Ahlsell kräver företagskonto all köp privat på företaget behöver förmånsbeskattas, eller har du någon idé om hur man ska gå runt förmånsbeskattningen och begå skattebrott? men som många tidigare sagt är risken för att åka dit liten..

Mikael_L
H hempularen skrev:
Jag tror man skall var väldigt försiktig med lägga privata köp i sin firma, för att ex. slippa momsen. Det räknas som bokföringsbrott, vilket är avsevärt "värre" än rena skattebrott. En konsult kollega hade under en tid ett gemensamt kontor med en annan konsult (viss labb verksamhet med delade kostnader för mätinstrument). Hans samarbetspartner hade tydligen köpt en soffa på sin firmas bekostnad. En dag stormade skattemyndigheten in oanmälda på deras gemensamma kontor "var är soffan?".

Hans partner åtalades för bokföringsbrott, skulle tydligen få 12 månaders fängelse. Men så fick min bekant vittna om att det i en förrådslokal som de också hyrde gemensamt på annan address fanns en soffa (det var sant) han var väldigt orolig att åklagaren skulle fråga något om färg eller utseende på den soffan. Men han fick bara frågan om det finns en soffa i den andra lokalen, och hans partner blev frikänd.

Om man bara har en firma för att överhuvudtaget få handla hos en grossist, och sköter det helt privat, skattemässigt. Så är det egentligen fortfarande inte OK, du får en förmån av din firma, som du bör bli förmånsbeskattad för. men jag tror att risken då är nära noll. Jag har en konsultkollega som fått anmärkning av sin revisor, när de köpt privat utrustning via sin firma för att överhuvudtaget få handla. Han köpte till firman, och köpte loss det från firman till samma pris. Revisorn menade tat han måste lägga på ett påslag när hans firma säljer till honom själv. Firman skulle ju inte köpa och sälja till någon annan utan vinst. Alltså är det en beskattningsbar förmån om han själv får köpa från sin firma utan påslag.

Även att köpa via sin firma, men betala helt privat så att affären aldrig syns i firmans bokföring är inte OK. Även om risken är låg. Skulle det bli en djup skatterevision hos din leverantör, så kommer skattemyndighyeten att kräva in underlag från leverantörens kunder för att se att affärerna är korrekt bokförda där. Finns det då inte i din bokföring så blir det upp till dig att bevisa att du inte har sålt utrustningen svart. Det gäller omvänd bevisföring i skattemål.
Att man ska hålla åtskillnad mellan firmans ekonomi och det privata är ju självklart ifall man driver företaget lagligt och seriöst.
Och att köpa saker på firman för att sen sälja det till sig själv är ju bara fånigt. Varför ska man göra det?
Det är ju bara att betala fakturan privat, direkt med sina månadsräkningar, inte ett papper in i bolaget.
Om man gör det för att man just för tillfället inte har råd i den privata ekonomin så kommer man nära en väldigt förbjuden sak, det är totalt förbjudet att låna pengar från sitt AB, mycket mycket förbjudet.
Och att låta AB vara en ekonomisk buffert för privata inköp är snubblande nära detta.

Så den enkla är alltså att beställa inom bolaget, men sen betala med privata pengar, och ärligt talat, en sådan fördjupad revision att de ber leverantörer skicka alla inköp gjorda, det händer ju absolut inte förrän man redan har hittat fuffens och skattebrott.

Så just därför är det ännu en orsak att sköta sitt företag och sin bokföring bra, man slipper fördjupade kontroller.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
För att tex. Ahlsell kräver företagskonto all köp privat på företaget behöver förmånsbeskattas, eller har du någon idé om hur man ska gå runt förmånsbeskattningen och begå skattebrott? men som många tidigare sagt är risken för att åka dit liten..
Jag påstår att det är en ickefråga.

Om du jobbar på ICA Kvantum, ska du förmånsbeskattas för att du sen handlar på ICA Kvantum. Ska du inte vara tillåten att handla på samma affär som är din arbetsplats?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag påstår att det är en ickefråga.

Om du jobbar på ICA Kvantum, ska du förmånsbeskattas för att du sen handlar på ICA Kvantum. Ska du inte vara tillåten att handla på samma affär som är din arbetsplats?
Men dom som jobbar på ICA har inte ett företagskonto på ICA du måste skilja på det..
Så fort du skaffar ett företagskonto så är det inte ok att handla genom denna till privata ändamål utan att ta upp det som en förmån som man blir beskattad för…

Givetvis får man handla privat men frågan TS hade var ju om inte grossisten/detaljisten inte sålde till privatpersoner..
ICA säljer till båda parter..men det gör inte de flesta byggdetaljister såsom Ahlsell mm..

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.