Rejäl skrev:
Vid en revision så gäller Skatteverkets bedömmning inte din egna..
Och vad jag har fått lära mig under mina år som företagare är att all rabatt förmodligen är beskattningsbar i Skatteverkets ögon..

Har du något lagstöd som visar motsatsen?
Det finns ingen förmån här. Du köper något med privata pengar. Det finns ingen transaktion i företaget knuten till ditt köp. Skattverket skulle behöva göra en revision av din privatekonomi för att se detta. Man har - än så länge - ingen skyldighet att bokföra sin privatekonomi.

Skulle du däremot betala med företagets pengar för privata saker blir det en beskattningsbar förmån.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var det i närtid, typ 2023 eller var det länge sedan?
Jag startade flera bolag för många år sedan bla. 1988, 1996, 2013.
Då gick det hyperenkelt, men nu var det jättebesvärligt.

Det kan ju också vara så att alla bolag utom ett startades som dotterbolag till ett redan ettablerat framgångsrikt AB.

Kanske det har att göra med senaste bolagets verksamhet (passiv kapitalförvaltning) som inte kommer att generera några större pengar åt banken)?
Det är väl en 6-7 år sedan. Märkligt om det blivit svårare under en borgerlig regering. Bankerna verkar ha allt mindre intresse av sina kunder. Förmodligen är de fullt upptagna av att tvätta ryska maffiapengar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns ingen förmån här. Du köper något med privata pengar. Det finns ingen transaktion i företaget knuten till ditt köp. Skattverket skulle behöva göra en revision av din privatekonomi för att se detta. Man har - än så länge - ingen skyldighet att bokföra sin privatekonomi.

Skulle du däremot betala med företagets pengar för privata saker blir det en beskattningsbar förmån.
Om du köper en pryl som kostar 100:- på marknaden men bara betalar 75:- för att du använder företagets konto så ska du skatta för en förmån på 25:-


Att det aldrig kommer att upptäckas av skatteverket påverkar inte rättsläget...
 
useless useless skrev:
Om du köper en pryl som kostar 100:- på marknaden men bara betalar 75:- för att du använder företagets konto så ska du skatta för en förmån på 25:-


Att det aldrig kommer att upptäckas av skatteverket påverkar inte rättsläget...
Peka på lagtext.
 
Mikael_L
D Dilato skrev:
Var det i närtid, typ 2023 eller var det länge sedan?
Jag startade flera bolag för många år sedan bla. 1988, 1996, 2013.
Då gick det hyperenkelt, men nu var det jättebesvärligt.

Det kan ju också vara så att alla bolag utom ett startades som dotterbolag till ett redan ettablerat framgångsrikt AB.

Kanske det har att göra med senaste bolagets verksamhet (passiv kapitalförvaltning) som inte kommer att generera några större pengar åt banken)?
Det är nog något som blir allt vanligare, dvs att banker krånglar.
https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-svart-kan-det-vara-med-bankintyg/35987

Det är väl som HenrikHuslöse skriver, de är alltför upptagna med sin tvättautomater.
 
  • Älska
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du köper en pryl som kostar 100:- på marknaden men bara betalar 75:- för att du använder företagets konto så ska du skatta för en förmån på 25:-


Att det aldrig kommer att upptäckas av skatteverket påverkar inte rättsläget...
Så förmånsvärdet för inköp av en artikel är med andra ord
rabattbrevets procentsats x listpriset?
 
jbr jbr skrev:
Så förmånsvärdet för inköp av en artikel är med andra ord
rabattbrevets procentsats x listpriset?
Vilket visar det orimliga i resonemanget. Om man köper ännu billigare från Amazon ska man då betala förmånsvärde för mellanskillnaden mellan Ahlsells listpris och Amazons pris? 😆

Shit vad många miljarder man kan dra in till statskassan. Akta er! Muhahaha..
 
jbr jbr skrev:
Så förmånsvärdet för inköp av en artikel är med andra ord
rabattbrevets procentsats x listpriset?
Ja minst. Det behöver inte begränsas till det. Min kompis som alltså köpte ett verktyg för privat bruk. Som leverantören vägrade sälja till privatperson. Fick köpa loss det från sitt eget bolag för inköpspris + 20%, för att göra revisorn nöjd. Resonemanget var att hans firma inte skulle gå med på lägre marginal än så mot någon annan kund.

Sedan är det en annan femma att jag inte begriper varför han inte lät det ligga kvar i firman, och "lånade" det för privat bruk. Det skulle definitivt gått att tydligt förklara behovet i firman, om han skulle råkat ut för skatterevision.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns ingen förmån här. Du köper något med privata pengar. Det finns ingen transaktion i företaget knuten till ditt köp. Skattverket skulle behöva göra en revision av din privatekonomi för att se detta. Man har - än så länge - ingen skyldighet att bokföra sin privatekonomi.

Skulle du däremot betala med företagets pengar för privata saker blir det en beskattningsbar förmån.
Du har skyldigheter som företagare startar du ett företagskonto så är du skyldig att ta upp dessa köp som förmån, vilket sätt du betalar på är oväsentligt..
Förmånsbeskattning är att du drar nytta av företagets rabatter och avtal..
Har kollat detta många gånger i mitt liv och fått samma entydiga svar varje gång…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vilket visar det orimliga i resonemanget. Om man köper ännu billigare från Amazon ska man då betala förmånsvärde för mellanskillnaden mellan Ahlsells listpris och Amazons pris? 😆

Shit vad många miljarder man kan dra in till statskassan. Akta er! Muhahaha..
Det handlar helt om på vilka avtal du köper. Om du köper på ett avtal mellan din firma och en leverantör. Då har du på något sätt dragit nytta av att företaget har detta avtal. Och det förmånsbeskattas.

Att det sedan är extremt osannolikt att det hela upptäcks är en annan femma.

Om du som privatperson får ett bra pris på Amazon, så har din firma (sannolikt) ingen del i det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja minst. Det behöver inte begränsas till det. Min kompis som alltså köpte ett verktyg för privat bruk. Som leverantören vägrade sälja till privatperson. Fick köpa loss det från sitt eget bolag för inköpspris + 20%, för att göra revisorn nöjd. Resonemanget var att hans firma inte skulle gå med på lägre marginal än så mot någon annan kund.

Sedan är det en annan femma att jag inte begriper varför han inte lät det ligga kvar i firman, och "lånade" det för privat bruk. Det skulle definitivt gått att tydligt förklara behovet i firman, om han skulle råkat ut för skatterevision.
Det är ju skillnad när det går via firman.
Men inköpspris +20% är ju fortfarande under Ahlsells listpris. Är det då en förmån?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju skillnad när det går via firman.
Men inköpspris +20% är ju fortfarande under Ahlsells listpris. Är det då en förmån?
Borde vara omvänd förmån, man får tillbaka på skatten 😉
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju skillnad när det går via firman.
Men inköpspris +20% är ju fortfarande under Ahlsells listpris. Är det då en förmån?
Varför blandar du in Ahlsells listpris? Det har ju ingenting med marknadspriset att göra.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Det skulle kunna bero på att hempularen skrev det här svaret på en direkt fråga.
jbr jbr skrev:
Så förmånsvärdet för inköp av en artikel är med andra ord
rabattbrevets procentsats x listpriset?
H hempularen skrev:
Ja minst. Det behöver inte begränsas till det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför blandar du in Ahlsells listpris? Det har ju ingenting med marknadspriset att göra.
Så vad är "marknadspriset"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.