36 904 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Det finns ingen förmån här. Du köper något med privata pengar. Det finns ingen transaktion i företaget knuten till ditt köp. Skattverket skulle behöva göra en revision av din privatekonomi för att se detta. Man har - än så länge - ingen skyldighet att bokföra sin privatekonomi.Rejäl skrev:
Skulle du däremot betala med företagets pengar för privata saker blir det en beskattningsbar förmån.
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Det är väl en 6-7 år sedan. Märkligt om det blivit svårare under en borgerlig regering. Bankerna verkar ha allt mindre intresse av sina kunder. Förmodligen är de fullt upptagna av att tvätta ryska maffiapengar.D Dilato skrev:Var det i närtid, typ 2023 eller var det länge sedan?
Jag startade flera bolag för många år sedan bla. 1988, 1996, 2013.
Då gick det hyperenkelt, men nu var det jättebesvärligt.
Det kan ju också vara så att alla bolag utom ett startades som dotterbolag till ett redan ettablerat framgångsrikt AB.
Kanske det har att göra med senaste bolagets verksamhet (passiv kapitalförvaltning) som inte kommer att generera några större pengar åt banken)?
Om du köper en pryl som kostar 100:- på marknaden men bara betalar 75:- för att du använder företagets konto så ska du skatta för en förmån på 25:-H HenrikHuslöse skrev:Det finns ingen förmån här. Du köper något med privata pengar. Det finns ingen transaktion i företaget knuten till ditt köp. Skattverket skulle behöva göra en revision av din privatekonomi för att se detta. Man har - än så länge - ingen skyldighet att bokföra sin privatekonomi.
Skulle du däremot betala med företagets pengar för privata saker blir det en beskattningsbar förmån.
Att det aldrig kommer att upptäckas av skatteverket påverkar inte rättsläget...
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Det är nog något som blir allt vanligare, dvs att banker krånglar.D Dilato skrev:Var det i närtid, typ 2023 eller var det länge sedan?
Jag startade flera bolag för många år sedan bla. 1988, 1996, 2013.
Då gick det hyperenkelt, men nu var det jättebesvärligt.
Det kan ju också vara så att alla bolag utom ett startades som dotterbolag till ett redan ettablerat framgångsrikt AB.
Kanske det har att göra med senaste bolagets verksamhet (passiv kapitalförvaltning) som inte kommer att generera några större pengar åt banken)?
https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-svart-kan-det-vara-med-bankintyg/35987
Det är väl som HenrikHuslöse skriver, de är alltför upptagna med sin tvättautomater.
Så förmånsvärdet för inköp av en artikel är med andra orduseless skrev:
rabattbrevets procentsats x listpriset?
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Vilket visar det orimliga i resonemanget. Om man köper ännu billigare från Amazon ska man då betala förmånsvärde för mellanskillnaden mellan Ahlsells listpris och Amazons pris? 😆jbr skrev:
Shit vad många miljarder man kan dra in till statskassan. Akta er! Muhahaha..
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Ja minst. Det behöver inte begränsas till det. Min kompis som alltså köpte ett verktyg för privat bruk. Som leverantören vägrade sälja till privatperson. Fick köpa loss det från sitt eget bolag för inköpspris + 20%, för att göra revisorn nöjd. Resonemanget var att hans firma inte skulle gå med på lägre marginal än så mot någon annan kund.jbr skrev:
Sedan är det en annan femma att jag inte begriper varför han inte lät det ligga kvar i firman, och "lånade" det för privat bruk. Det skulle definitivt gått att tydligt förklara behovet i firman, om han skulle råkat ut för skatterevision.
Du har skyldigheter som företagare startar du ett företagskonto så är du skyldig att ta upp dessa köp som förmån, vilket sätt du betalar på är oväsentligt..H HenrikHuslöse skrev:Det finns ingen förmån här. Du köper något med privata pengar. Det finns ingen transaktion i företaget knuten till ditt köp. Skattverket skulle behöva göra en revision av din privatekonomi för att se detta. Man har - än så länge - ingen skyldighet att bokföra sin privatekonomi.
Skulle du däremot betala med företagets pengar för privata saker blir det en beskattningsbar förmån.
Förmånsbeskattning är att du drar nytta av företagets rabatter och avtal..
Har kollat detta många gånger i mitt liv och fått samma entydiga svar varje gång…
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Det handlar helt om på vilka avtal du köper. Om du köper på ett avtal mellan din firma och en leverantör. Då har du på något sätt dragit nytta av att företaget har detta avtal. Och det förmånsbeskattas.H HenrikHuslöse skrev:
Att det sedan är extremt osannolikt att det hela upptäcks är en annan femma.
Om du som privatperson får ett bra pris på Amazon, så har din firma (sannolikt) ingen del i det.
Det är ju skillnad när det går via firman.H hempularen skrev:Ja minst. Det behöver inte begränsas till det. Min kompis som alltså köpte ett verktyg för privat bruk. Som leverantören vägrade sälja till privatperson. Fick köpa loss det från sitt eget bolag för inköpspris + 20%, för att göra revisorn nöjd. Resonemanget var att hans firma inte skulle gå med på lägre marginal än så mot någon annan kund.
Sedan är det en annan femma att jag inte begriper varför han inte lät det ligga kvar i firman, och "lånade" det för privat bruk. Det skulle definitivt gått att tydligt förklara behovet i firman, om han skulle råkat ut för skatterevision.
Men inköpspris +20% är ju fortfarande under Ahlsells listpris. Är det då en förmån?
