Ja men det finns inga lagar som säger att man inte får handla på företagets rabatt heller......sen finns det ju olika sätt att tackla detta på. Jag skulle tro att de som åker dit på dylika bokföringsbrott låter företaget betala sakerna helt och hållet. Bokför man det som att man köper det av företaget till självkostnadspris så kan jag inte se nåt olagligt alls rent bokföringstekniskt eller gentemot skv regler.
 
Rejäl skrev:
Detta är en bedömning som Skatteverket gör utifrån rabattsystem och vad man kan ha tänks ha tjänat privat på att använda bolagets rabattsystem..
Nej, det är en bedömning som du som deklarant ska göra.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en bedömning som du som deklarant ska göra.
Vid en revision så gäller Skatteverkets bedömmning inte din egna..
Och vad jag har fått lära mig under mina år som företagare är att all rabatt förmodligen är beskattningsbar i Skatteverkets ögon..

Har du något lagstöd som visar motsatsen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja, om skatteverket gör en bedömning så är det den som gäller. Men nu undrade jag hur du skulle deklarera förmånen. Jag vill mena att dessa rabatter inte inte är en förmån utan normala marknadspriser.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, om skatteverket gör en bedömning så är det den som gäller. Men nu undrade jag hur du skulle deklarera förmånen. Jag vill mena att dessa rabatter inte inte är en förmån utan normala marknadspriser.
Då får du som sagt visa vart det anses som det?
Har haft denna diskussion men så många revisorer och ingen har resonerat som du..

Får jag fråga vad ditt yrke är då du i nästan alla trådar ifrågasätter branschen?
 
Jag kommer inte att svara på vad min profession är.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
En internetbaserad världsmästare med andra ord…
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vill mena att dessa rabatter inte inte är en förmån utan normala marknadspriser.
Så om jag har ett stort företag i VVS-branschen som köper PEX-rör för en tredjedel av priset jämfört med t ex Rinkaby rör, Rörfokus, Bygghemma, etc så är det inte Rinkaby rörs pris som är marknadspris utan mitt företags?
 
Arbetslös?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så om jag har ett stort företag i VVS-branschen som köper PEX-rör för en tredjedel av priset jämfört med t ex Rinkaby rör, Rörfokus, Bygghemma, etc så är det inte Rinkaby rörs pris som är marknadspris utan mitt företags?
Rinkabys priser kan nog anses vara marknadspris. Men inte Ahlsells listpriser.
 
D Daniel 109 skrev:
Rinkabys priser kan nog anses vara marknadspris. Men inte Ahlsells listpriser.
Vem har pratat om listpriser??? Hela diskussionen om förmånsvärde handlar ju om att köpa till företagets rabatterade pris.
Jag trodde du var med i diskussionen...


Och bara för att vara tydlig: Om du mot förmodan skulle få handla på Ahlsell som privatperson (vilket jag vet går i vissa fall) så betalar du inte deras listpris.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nej, samma sak med mindre företag. De har en ”rabatt” som medför att de betalar marknadspris. Är det då en förmån att använda den? Hur stor är den förmånen i så fall?
 
D Dilato skrev:
Jag startade ett AB i December och dom enda som ville ha verksamhets/affärsplan var banken där jag skulle öppna företagskonto (för att sätta in aktiekapitalet).

Skatteverket är inte inblandat i starta-processen, bara bolagsverket.

Bankerna är bromsen, du kan inte starta AB om dom inte gillar dig och din affärsidé och affärsplan 😠
Dom behöver inte motivera varför, dom kan helt enkelt vägra och då står du där och kan inget göra.
Jag fick nobben av fyra banker 😢 innan jag hittade hem till Sparbanken Skåne ❤️
Kan inte minnas att jag hade någon kontakt med banken alls mer än att jag satte in aktiekapitalet och fick ett papper på att pengarna fanns. Det är verkligen busenkelt att starta ett AB.
 
P
Ytterst ovanligt att man som privatkund får handla på Ahlsell då deras affärsverksamhet inte är emot konsumentmarknaden..
Det går säker för några enstaka som har dom rätta kontakterna men det gäller inte gemene man vet många som har försökt…
 
H HenrikHuslöse skrev:
Kan inte minnas att jag hade någon kontakt med banken alls mer än att jag satte in aktiekapitalet och fick ett papper på att pengarna fanns. Det är verkligen busenkelt att starta ett AB.
Var det i närtid, typ 2023 eller var det länge sedan?
Jag startade flera bolag för många år sedan bla. 1988, 1996, 2013.
Då gick det hyperenkelt, men nu var det jättebesvärligt.

Det kan ju också vara så att alla bolag utom ett startades som dotterbolag till ett redan ettablerat framgångsrikt AB.

Kanske det har att göra med senaste bolagets verksamhet (passiv kapitalförvaltning) som inte kommer att generera några större pengar åt banken)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.