36 926 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Det absolut lättaste och vanligaste sättet när man inte har eget och fet rabatt är att handla på någon bekants konto och betala kontant (utan faktura) i kassan. Inga problemF Fredrik K80 skrev:
Men då har du heller ingen enskild näringsverksamhet (även kallat enskild firma). Enskild firma/näringsverksamhet = privatperson med F-skattsedel. Det är möjligt att du har någon registrering hängandes kvar hos Bolagsverket, men den registreringen är bara ett skydd för namnet för verksamheten och är inte ”firman” i sig.useless skrev:
För att bevisa att du har enskild firma behöver du vifta med en F-skattsedel, inte med namnregistrering hos Bolagsverket. Enskild firma behöver inte ens registrera namnet hos Bolagsverket, så den lappen har egentligen ingen betydelse alls.
För AB m.fl. företagsformer gäller andra regler. Där registreras firmatecknare, ev. styrelse osv hos Bolagsverket. Enskild firma tecknas av den enskilda personen och har ingen styrelse.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Man kan verka som enskild företagare utan registrering och bara personnumret men man kan ju inte "göra nåt" Att registrera företaget på bolagsverket medger ju dels skydd för namnet men även resten.
Fast det blir ändå krångligt eftersom du inte har nån "verksamhet" om de söker på dig.
Fast det blir ändå krångligt eftersom du inte har nån "verksamhet" om de söker på dig.
Hmm, Ahlsell har i alla fall själva betecknat sig som grossister i 50 år liksom Dahl (tidigare Fosselius&Alpen). Men min kunskap gäller VVS-delen. Kanske är det annat på el som vi nu talar om.D Daniel 109 skrev:
Du måste kryssa i två nollor, en för momsen också, men det är allt jag gör.K Kirre2 skrev:
Det intressanta är ju att man gör ju normalt avskrivningar på varor, maskiner etc. som finns kvar i företaget.T Thomas_Blekinge skrev:I mitt nya AB fick jag verkligen tillbaka momsen på inköpta kontorsutensiler och då fattade jag hur man kan göra med moms-bedrägerier. Tycker att det är ganska korkat av skatteverket att det kan funka.
Sedan kom ju momsbelagda intäkter så mitt AB fick betala in momsen till Skatteverket.
Fattar att det är lockande att köpa en massa prylar till eget bruk via ett AB och många gör väl så. Det gäller väl att dra en gräns vid skälighet och sunt förnuft och undvika girighet. En man en bit härifrån följde inte detta råd och ska snart åka in på finkan för eko-brottslighet.
Småvaror kan man skriva av direkt, för t.ex. datorer är väl 3 år godkänt.
Men det innebär ju inte att datorn är värdelös efter 3 år...
Ja, de kan ju kalla sig vad de vill. Jag kan inte deras historia, de har kanske varit en grossist.StigPeter skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
fast hur menar du då?D Daniel 109 skrev:
Så här står det vid en snabb googling: Företag som köper in stora volymer av varor, vanligtvis direkt från producenter men även från olika återförsäljare, för att sedan sälja dessa till andra företag, kallas för grossister.
I min värld handlar grossister med större partier. Det är inte ett ställe där man köper prylar styckvis. Det är pallvis in och storpack ut. Ahlsell är en detaljist, de lever på att ha brett sortiment på lager. Inte på att sälja storpack till bra pris.
Namnet grossist kommer från tyska för storhandel. Det betyder inte att kunderna ska vara företag.
Namnet grossist kommer från tyska för storhandel. Det betyder inte att kunderna ska vara företag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Fast nu är väl Ahlsells lite mer än bara lite "småbutiker" lite här och var......skulle tro att större delen av deras handel är bulkköp som aldrig tar vägen förbi de små butiker de har.
Jag är helt övertygad om att tex Ahlsell i första hand grundar sin omsättning på att sälja större kvantiteter till sina kunder. Det är väl bara småskuttare/egenföretagare som kommer och köper varor styckevis och dom bidrar bara marginellt till deras omsättning. Har man möjligheten så går man in och köper lite större partier efter att förhandlat om priser, som ger ett helt annat kostnadsläge.D Daniel 109 skrev:I min värld handlar grossister med större partier. Det är inte ett ställe där man köper prylar styckvis. Det är pallvis in och storpack ut. Ahlsell är en detaljist, de lever på att ha brett sortiment på lager. Inte på att sälja storpack till bra pris.
Namnet grossist kommer från tyska för storhandel. Det betyder inte att kunderna ska vara företag.
