T Tornhuset skrev:
Det är bara att låta bli att bokföra det. Jag har en enskild firma så att jag kan handla hos grossisterna, och den deklareras med 0 kr i utgifter och 0 kr i inkomster. (Tar en minut att fylla i när man ändå deklarerar.) Grossisterna kollar inte om du har omsättning, de bara tar kreditupplysning, vilket för enskild firma är samma som för dig som privatperson.
Jag hade enskild firma ett tag men fick ingen fart på verksamheten. Efter nåt år ringde nån från skattemyndigheten och sa att nu måste du nog börja tjäna pengar snart eller lägga ned! Hur länge har det funkat för dig?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag hade enskild firma ett tag men fick ingen fart på verksamheten. Efter nåt år ringde nån från skattemyndigheten och sa att nu måste du nog börja tjäna pengar snart eller lägga ned! Hur länge har det funkat för dig?
Märkligt. Jag har en enskild firma sen början av 00-talet. De första åren omsatte jag lite pengar, men efter det har det varit 0 kronor. Ingen har ringt och sagt att jag måste börja tjäna pengar.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Grossister får inte sälja till privatpersoner. Du känner ingen som har företag. Då kan du handla på dennes konto och betala med kort.
jag lyckades med att handla från ahlsell som privatperson det var nog 6 år sen kontant

dom vägra först men efter några samtal till en levrantör i tyskland så ändra dom sig
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
useless useless skrev:
Märkligt. Jag har en enskild firma sen början av 00-talet. De första åren omsatte jag lite pengar, men efter det har det varit 0 kronor. Ingen har ringt och sagt att jag måste börja tjäna pengar.
Näringsverksamhet ska ha vinstsyfte, annars är det inte näringsverksamhet. En enskild firma (dvs enskild näringsverksamhet) är bara en fysisk person med F-skattsedel, och om F-skattsedeln aldrig ”används” kan den återkallas.

Sen är det såklart tillåtet att misslyckas med att få vinst, men inte hur länge som helst och framförallt inte om du inte ens bedriver någon verksamhet. Du har kanske ”räddats” hittills av att företaget har haft omsättning tidigare, men det är ingen garanti för framtiden. Om du inte bedriver näringsverksamhet just nu och inte planerar att återuppta verksamheten inom överskådlig tid ska du egentligen inte ha F-skatt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Näringsverksamhet har inget med eventuell bolagsform att göra. Att F-skattebeviset återkallas betyder inte att den enskilda firman måste försvinna.
Jag har inget F-skattebevis just nu.
 
MrJay
K Kirre2 skrev:
Jag hade enskild firma ett tag men fick ingen fart på verksamheten. Efter nåt år ringde nån från skattemyndigheten och sa att nu måste du nog börja tjäna pengar snart eller lägga ned! Hur länge har det funkat för dig?
Hade liknande upplevelse herrans många år sedan när man hade enskild firma. En handläggare från Skatteverket ringde efter kanske två år och undrade om man kommer att tjäna pengar annars överväger de att återkalla F-skattesedeln.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte ens då är det listpris enligt min erfarenhet.
Har också handlat på Ahlsell tidigare som oregistrerad kund, och det var långt ifrån listpris.
 
K Kirre2 skrev:
Jag hade enskild firma ett tag men fick ingen fart på verksamheten. Efter nåt år ringde nån från skattemyndigheten och sa att nu måste du nog börja tjäna pengar snart eller lägga ned! Hur länge har det funkat för dig?
Kommer inte ihåg exakt, men minst tio år.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Näringsverksamhet ska ha vinstsyfte, annars är det inte näringsverksamhet. En enskild firma (dvs enskild näringsverksamhet) är bara en fysisk person med F-skattsedel, och om F-skattsedeln aldrig ”används” kan den återkallas.

Sen är det såklart tillåtet att misslyckas med att få vinst, men inte hur länge som helst och framförallt inte om du inte ens bedriver någon verksamhet. Du har kanske ”räddats” hittills av att företaget har haft omsättning tidigare, men det är ingen garanti för framtiden. Om du inte bedriver näringsverksamhet just nu och inte planerar att återuppta verksamheten inom överskådlig tid ska du egentligen inte ha F-skatt.
En enskild firma är ingen juridisk person, den enskilda firman är du.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Hade liknande upplevelse herrans många år sedan när man hade enskild firma. En handläggare från Skatteverket ringde efter kanske två år och undrade om man kommer att tjäna pengar annars överväger de att återkalla F-skattesedeln.
Ja, men att F-skattebeviset dras in är ju långt ifrån samma sak som att firman likvideras och stryks i registren. Det går alldeles utmärkt att ha en enskild firma utan omsättning och F-skattebevis i princip hur länge som helst.

Den firman kan också vara registrerad kund hos t ex Ahlsell utan problem. Dock har jag märkt att Ahlsell då och då städar bort kunder som inte har handlat något på några år. Men om behovet uppstår igen är det bara att ansöka om att bli kund igen.
 
maxmsm skrev:
Menar du att du har blivit nekad att handla på Ahlsell?
Jag har handlat där som privatperson många gånger visserligen inte de senaste åren men det är pga deras prissättning.
japp, nu var det förvisso ett tag sedan men blev nekad av elektroskandia senast i höstas
 
MrJay
Vår Ahlsell har tom. en skylt ”Enbart företagskunder” så nej, du kan nog inte handla där längre som privatperson. Å andra sidan, varför skulle du ens vilja det? Som privatperson kan jag handla billigare på Hornbach, Elbutik, Rinkaby rör osv. än vad jag handlar som företagskund hos Ahlsell, Solar eller Malmbergs (ja, jag har både företag och konto hos dessa bolag).
 
  • Gilla
BL66
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
andra sidan, varför skulle du ens vilja det?
Det framgår av trådens första inlägg... 😉
 
MrJay
useless useless skrev:
Det framgår av trådens första inlägg... 😉
Planerar man sina inköp och är inte i panik att handla här-och-nu är det inga som helst problem.
 
MrJay MrJay skrev:
Vår Ahlsell har tom. en skylt ”Enbart företagskunder” så nej, du kan nog inte handla där längre som privatperson. Å andra sidan, varför skulle du ens vilja det? Som privatperson kan jag handla billigare på Hornbach, Elbutik, Rinkaby rör osv. än vad jag handlar som företagskund hos Ahlsell, Solar eller Malmbergs (ja, jag har både företag och konto hos dessa bolag).
Fattar.
Det ända skälet för mig är en fysisk butik. Handlar allt jag behöver på Elbutik.se, elgrossisten.se osv och deras utbud täcker gott och väl. Däremot lite störigt mtp frakt och några dagars väntetid när man ibland kanske bara behöver något snabbt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.