36 895 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Jag blev osäker nu när du säger så. Det är nog helt rätt som du säger iomed att alla får olika pris. Men jag är ganska säker på att jag varit inne i någon butik som visar ex moms men det är nog inte Ahlsells.C cpalm skrev:
Oavsett så är det inte tillåtet att inte märka priserna till privatpersoner heller så samma argument håller fortfarande 😉
Som jag nämnde tidigare så kan det potentiellt bli tjafs med skatteverket om förmåner i och med att du utnyttjar företagets "rabatt" privat. I praktiken knappast något problem. Men åker man på revision kan det kanske hända att de snöar in på det.U Uffe A skrev:
Att bara starta ett företag för att handla privat är att be om trubbel med skattemyndigheten, men kan man göra småjobb eller sälja lite saker så går det bra..
Men det krävs lite mer jobb bokföringsmässigt än att bara signera sin privata deklaration som antingen kostar tid om man själv ska läsa in alla regler eller pengar om man leker bort bokförningen..
Men det krävs lite mer jobb bokföringsmässigt än att bara signera sin privata deklaration som antingen kostar tid om man själv ska läsa in alla regler eller pengar om man leker bort bokförningen..
Om det inte går vis firman så är det ju inget problem. De så kallade rabatterna är ju bara fejk.C cpalm skrev:
Det blir inget trubbel alls med skattemyndigheten, och du behöver inte ha någon bokföring om du inte har något att bokföra. Krävs inget mer än högst en minut när du ändå deklarerar. Förutsatt att det är en enskild firma, med AB måste årsredovisningen in.Rejäl skrev:Att bara starta ett företag för att handla privat är att be om trubbel med skattemyndigheten, men kan man göra småjobb eller sälja lite saker så går det bra..
Men skattemässigt är det inte ok att ha en firma till privata köp då får man förmånsbeskattas och se det som lön i så fall…T Tornhuset skrev:
Men köpen går ju inte på firman, inte ens via firman. Så nej det är inget problem.
Det går ju på firmans avtal. Och den typen av transaktioner omnämns i Skatteverkets vägledningar om förmåner. Men visst, det syns ju generellt inte om det inte är bokfört i "firman".D Daniel 109 skrev:
Håller med om att rabatterna är fejk, men är inte lika säker på att SKV skulle hålla med om det när det står på fakturan att du fått 60% rabatt.
Ahlsell har tidigare sålt till privatpersoner men slutat pga ständiga klagomål på deras höga priser. Deras strategi är att ha horribelt höga riktpriser sedan ge mellan 40 - 95% rabatt till firmor beroende på hur stora de är och hur mycket de handlar. Det säger sig självt att riktpriset är felaktigt då man i vissa fall kan ge 90 % rabatt. Jag var där och handlade en vinda EKK kabel, då jag kom till kassan skulle den kosta 4600 kr. Då jag begärde en förklaring sa damen i kassan att det här inte egentligen var för privatpersoner men om jag inte berättade för någon skulle jag få 40% rabatt☹️. Jag köpte kabeln men hittade senare samma kabel hos Hornbach för halva Ahlsells rabatterade pris. Och vad gäller VVS så säljer Rinkaby rör exakt samma produkter i samma kvalitet för en tiondel av Ahlsells riktpriser.
Tar du inte upp det i bokföringen går det inte genom firman, även om du använt firmans organisationsnummer för att registrera kontot. Att du får ett annat pris när du har konto är ingen "rabatt" som du kan förmånsbeskattas för, precis som du inte förmånsbeskattas när du handlar på extrapris på Willys. Jag har checkat detta med skatteverket, det är inget problem. Enda problemet du kan få om du inte har någon omsättning är att Skatteverket ringer och frågar om du vill ha firman kvar. Det har de dock inte gjort till mig under drygt tio år.Rejäl skrev: