Ahlsell själva kallar sig "distributör".
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Ahlsell själva kallar sig "distributör".
Så är det, men då avser de nog sin verksamhet i stort och inte just butikshandeln, så det är inte heller ett bra alternativ.

- Vart tog rörmokaren vägen?
- Han drog ner till distributören för att käka frukost.
 
P
Hur många Ahlsell butiker har kvar frukost varje morgon? Har varit hos några i år och dom har inte det varje dag längre..
 
C
Rejäl skrev:
Hur många Ahlsell butiker har kvar frukost varje morgon? Har varit hos några i år och dom har inte det varje dag längre..
Inte här heller.
Men det var ett skämt...
 
P
C cpalm skrev:
Inte här heller.
Men det var ett skämt...
Ja det förståd jag men det är många i alla möjliga trådar som säger att det fortfarande pågår och det undrar jag om det stämmer?
 
Det är många som kallar Ahlsell för grossist också fast det inte stämmer...
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ahlsell själva kallar sig "distributör".
så bara för att de själva kallar sig detta så är de inte någon grossist?
 
S Stefan1972 skrev:
så bara för att de själva kallar sig detta så är de inte någon grossist?
En grossist säljer varor till butiker (detaljister) som i sin tur säljer varorna vidare. En butik som bara säljer varor till företag kan kallas proffsbutik eller yrkesbutik om man vill skilja den från butiker som (även) säljer till privatpersoner.
 
S Skopan skrev:
En butik som bara säljer varor till företag kan kallas proffsbutik eller yrkesbutik om man vill skilja den från butiker som (även) säljer till privatpersoner.
Nja, jag som privatperson handlar i två olika proffs/yrkesbutiker som tydligt profilerar det och utan konto. Men de har ett helt annat utbud och det är vad man marknadsför med namnet.
 
Håller också med om att Ahlsell inte primärt är en grossist. De KAN fungera som en sådan men är snarare mestadels en butik för yrkesfolk. Både med fysiska butiker och online/"postorder".

Hade Ahlsell varit en grossist, som det kanske var förr, så hade rörmokaren köpt 50 rörböjar i taget och i sin tur varit detaljisten till slutkunden. Så fungerar det inte längre, rörfirmorna har inte stora egna förråd på firman och köper in materialet billigt i "gross" utan köper det mesta specifikt till varje projekt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
  • Älska
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kallar de sig. Men beskrivning som kommer efter är inte av en grossist.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det kallar de sig. Men beskrivning som kommer efter är inte av en grossist.
Sluta slingra dig.
Vad är det som är fel i "beskrivning som kommer efter" som gör att dom inte är grossist?
Att dom har ett stort sortiment??

P.S lästips
Omslagsbild på boken "Jag kan ha fel" med porträtt av en man och titeln i vit text.
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sluta slingra dig.
Vad är det som är fel i "beskrivning som kommer efter" som gör att dom inte är grossist?
Att dom har ett stort sortiment??
  • En trygg partner
  • Tillgång till marknadens bredaste sortiment via en kontaktperson – din säljare
  • Ett butiksnät med ett 100-tal butiker/säljkontor över hela landet
  • En fullmatad webbutik som du även når via din smarta telefon
  • Leveranssäkerhet i världsklass
  • En samarbetspartner med siktet inställt på framtiden
Punkterna 2,3,4 ser jag som beskrivning av web/fysisk butik. Det övriga är snömos som stämmer in på vad alla bolag vill...


Faktumet att de priser som deras "kunder" har i säkert 95% av fallen är samma som går att få i vilken onlinehandel som helst är också ett tecken på detta. De är en butik bland många, visserligen en väldigt stor och med stort sortiment men jag skulle inte säga att Amazon är en grossist heller.
 
Minns en gång i tiden när man kunde handla hos riktiga grossister i Tyskland. Man kunde köpa (bara) lådvis med choklad exempelvis till en bråkdel av styckpriset i butikerna. Däremot kunde man inte köpa ett choklad.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.