36 898 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Ahlsell och Dahls är inte grossister.
Du verkar inte ha hängt med i diskussionen? Det har ingenting specifikt med Ahlsell eller deras prislista att göra. Diskussionen handlar om att det blir en förmån om du nyttjar din arbetsgivares/ditt företags rabatt för att handla saker under gängse marknadspris.D Daniel 109 skrev:
Släpp Ahlsell.
Det blir mycket lättare att veta vem du riktar dina svar till om du citerar den du vill framföra din poäng till. Men eftersom ditt svar kom efter mitt så antar jag att det är mig det är riktat till.D Daniel 109 skrev:
Jag har för dålig googlefu för att hitta den exakta definitionen av ordet grossist men baserat på dessa tre länkar https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/ekonomisk-ordlista/grossist https://www.ekonomifakta.se/Ordlista/Grossist/ https://alltombank.se/ekonomisk-ordlista/grossist/ och flera andra jag hittade vid en snabb sökning så passar ahlsells verksamhet definitivt in i ordet. Dahls har jag för lite personlig erfarenhet av men deras upplägg är vid första anblicl väldigt lika ahlsells.
Föreslår att du visar svaret från Skatteverket (#220) för din revisor.Rejäl skrev:All rabatt du kan tillgodo göra dig privat som företaget har..
Min revisor säger köp ingett privat på bolaget eller utnyttja företagets rabatter till privata köp , för vid revision så blir det svårt och jobbigt..
Sen är det upp till var och en att följa eller utnyttja, som med allt annat..
För risken är inte så stor men korrekt enligt skattelagarna vi har är det inte..
Detta var mitt sista inlägg angående detta🤓
Särskilt texten: "...förmånsbeskatta dig för skillnaden mellan marknadsvärdet (inkl. moms) och det pris du har betalat...".
Köper man stora volymer köper man direkt från leverantör och inte via mellanhänder.P Prodigys skrev:Självklart handlar även stora företag som peab, ncc och skanska på ahlsell ibland. Kollar man rikstäckande grossister på markavlopp, va och andra saker som hör till anläggningsdelen finns det inte många kedjor, ahlsell och dahls vad jag känner till. En del avdelningar kan säkerligen använda lokala kedjor men dom rikstäckande får en rätt stor del av kakan.
Den som köper markrör för miljoner har ingen anledning att bjussa dahls på 10 % (eller mer, det torde finnas ett antal företag som inom en viss produktkategori köper större volymer än "grossarna " och kan förhandla till sig betydligt lägre priser, tex kostar prylar min arbetsgivare köper i vissa fall en bråkdel av ett "50% rabattpris" på ahlsell.
Du kan oftast få bättre pris på Ahlsells eller liknande än om du vänder dig till andra leverantörer/tillverkare då Ahlsell köper enorma volymer på årsbasis så länge som du inte tillhör dom största byggarna som tex NCC, Skanska mm.N nb. skrev:Köper man stora volymer köper man direkt från leverantör och inte via mellanhänder.
Den som köper markrör för miljoner har ingen anledning att bjussa dahls på 10 % (eller mer, det torde finnas ett antal företag som inom en viss produktkategori köper större volymer än "grossarna " och kan förhandla till sig lägre priser.
Tycker du att den beskrivningen stämmer in på Ahlsell? Det tycker inte jag. De säljer prylar i enstyck över disk. Det är långt ifrån partihandel.P Prodigys skrev:Det blir mycket lättare att veta vem du riktar dina svar till om du citerar den du vill framföra din poäng till. Men eftersom ditt svar kom efter mitt så antar jag att det är mig det är riktat till.
Jag har för dålig googlefu för att hitta den exakta definitionen av ordet grossist men baserat på dessa tre länkar [länk] [länk] [länk] och flera andra jag hittade vid en snabb sökning så passar ahlsells verksamhet definitivt in i ordet. Dahls har jag för lite personlig erfarenhet av men deras upplägg är vid första anblicl väldigt lika ahlsells.
Grossister säljer inte styckvis. De är återförsäljare till detaljhandeln. Finns de på Ahlsells kundlista?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Släpp det där nu, det är bara du som driver den där tesen.........Visa underlag till det du menar är korrekt istället. En grossist kan självklart sälja styckevis lika gärna som 5000st.D Daniel 109 skrev:
De definitioner som postades tidigare, för att visa att jag har fel är: ”En grossist bedriver handel i stora volymer, så kallade varupartier, med andra företag.”
Det går inte ihop med den styckvis försäljning som de håller på med. Du kan köpa hela pattor med varor på ICA och, säkerligen även beställa varor pallvis också. Men de är ändå inte en grossist. (Ja de har egen grossistverksamhet också, men där kan du inte handla) Ahlsell är en detaljist riktad mot byggare, inte en grossist.
Det går inte ihop med den styckvis försäljning som de håller på med. Du kan köpa hela pattor med varor på ICA och, säkerligen även beställa varor pallvis också. Men de är ändå inte en grossist. (Ja de har egen grossistverksamhet också, men där kan du inte handla) Ahlsell är en detaljist riktad mot byggare, inte en grossist.
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Att stora företag inte skulle handla på Ahlsell stämmer inte alls. Till exempel Vattenfalls avtal är nog ingen liten intäktskälla för Ahlsell och de andra grossarna. Man upphandlar och alla grossarna tävlar mot varandra.N nb. skrev:Hur ska det då hanteras att Ahlsell struntar i vems kundnummer du anger om man betalar med kort. Du kan ange ett kundnummer från ett kvitto/faktura du råkat hitta, det går till och med att säga att jag vill handla på xxx studentkårs kundnummer men jag har glömt det och så kommer det att gå fint. Det är i normalfall bara vid faktura som de vill ha legitimation och då (tror jag) behöver man vara upplagd i systemet för att få handla på faktura.
Dåvarande Martin Ohlsson ville, antar jag, öka sin omsättning, så de hade som "möjlighet" att arbetsgivaren hade ett gemensamt kundnummer för personalens kontantköp. På en tidigare arbetsgivare jag hade var det så. Arbetsgivaren i sig handlade nog ingenting på Martin Olsson, för vi sysslade inte med något åt det hållet (max lite fikabröd, men det handlades nog på lokala cafeet). Martin Olssons vinst i det hela var väl att kunna sälja mer men slippa konsumentköplagen och allt annat mickel som följer av att man säljer till konsument.
I tråden var frågan kring hur Peab gör kopplat till priser - de handlar inte på Ahlsell, det är för dyrt. Ahlsell och liknande är till för företag som har mindre volymer eller behöver stödköpa. Min arbetsgivare handlar t.ex. kabel direkt från Nexans, priset är en bråkdel av det som är "billigast på nätet" men så köper vi också t.ex. uppemot 100 km högspänningskabel av en viss typ varje år. Alla andra prylar med lite större volym köps direkt från leverantör, så fort man kommer över nån miljon per år av samma eller liknande prylar från samma leverantör hoppar man över återförsäljarleden. Sedan säljer vi vidare till våra entreprenörer som gör jobb åt oss, det är endast vissa materialkategorier som entreprenören köper in. På samma sätt arbetar alla stora byggbolag, de är sin "egna" grossist. Vi har också konto på Ahlsell, köper t.ex. arbetskläder och allehanda pryttlar där, men inte kabel, ställverk, transformatorer, armaturer etc, allt det köps direkt från tillverkarna.
Hur bedöms rabatter/marknadspris om det skulle vara en förmån? IFÖ skriver på sin hemsida att en toalett Ifö Sign 6080 kostar 6326 kr ink moms, dvs mer än det dubbla "normala" priset (och säkert betalar t.ex. Peab bara 30 % av det om de köper 1000 st.
[länk]
Att den enda "förmånen" man kan ha av att handla på Ahlsell är att man kan få över disk eller dagen därpå en pryl som man kanske skulle behöva vänta på 2-3 dagar om man beställde på nätet. Priset är med vettigt rabattbrev liknande men ofta något högre.
En förmån med grossisterna är att de kan hålla beredskapslager för nätbolagen. Man avtalar med en eller flera att hålla lager av en del material som kan behövas vid storm och liknande.
Visst, man köper ju inte ett ställverk genom en gross, men ganska stora saker kan leverantörerna hänvisa till grossarna även om all teknisk diskussion gått direkt mellan kund och leverantör.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Men du fastnar på fel sätt i det. Grossisten bedriver handel i stora volymer ja men det betyder ju inte att grossisten enligt lag måste sälja stora volymer hela tiden. De får skicka en belysningsstolpe till en storkund likaväl som 1000 stolpar. Och samma lika med tätningsbrickor som förvisso kan vara packade 100 pack men det är ju en annan sak.
En grossist arbetar med stora volymer, det gör sällan detaljister. Oavsett kvantiteter.
En grossist arbetar med stora volymer, det gör sällan detaljister. Oavsett kvantiteter.
Nej, det finns ingen lag som definierar vad en grossist eller detaljist är. Men eftersom de inte handlar med partier ser jag dem inte som grossister.
Men når hantverkaren hänvisar till ”grossistprislista” är det något som signalerar lägre priser än hos detaljister. Eftersom grossisten normalt sett är detaljisternas inköpsställe.
Men når hantverkaren hänvisar till ”grossistprislista” är det något som signalerar lägre priser än hos detaljister. Eftersom grossisten normalt sett är detaljisternas inköpsställe.