36 897 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Detaljisten är den lokala elffären där slutkunden kan köpa lampor och strömbrytare eller elinstallatören som säljer materialet ihop med arbetet.D Daniel 109 skrev:De definitioner som postades tidigare, för att visa att jag har fel är: ”En grossist bedriver handel i stora volymer, så kallade varupartier, med andra företag.”
Det går inte ihop med den styckvis försäljning som de håller på med. Du kan köpa hela pattor med varor på ICA och, säkerligen även beställa varor pallvis också. Men de är ändå inte en grossist. (Ja de har egen grossistverksamhet också, men där kan du inte handla) Ahlsell är en detaljist riktad mot byggare, inte en grossist.
Vad skulle du annars kalla Storgatans elaffär?
Ja, de är också detaljister.
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Nej, jag tror inte att den lokala lampaffären gör sin inköp via Ahlsell.
Är ju en lång tråd, men syftar ju på storskaligt utifrån lite "antagande" historia:
* Kan säker ha sitt ursprung i tyska "Grosshandel/händler", storskalig handel.
* Sedan har vi volymen "gross" större volym än vanliga dussin (bara som notering)
* Och så vår gamla Grosshandlare, en person som bedrev storskalig försäljning, är väl idag den moderna företagsformen grossist. Längre tillbaka runt sekelskiftet 1900 ansågs grosshandlare tjäna stora pengar och även begreppet "grosshandlarvilla" kunde även vara ett sommarhus oftast kustnära. Vi lite äldre har väl sett många "pilsnerfilmer" med dessa grosshandlare och deras sommarvillor.
Så är väl ett gammalt begrepp som idag börjar börjar förändras utifrån t.ex. e-handel.
* Kan säker ha sitt ursprung i tyska "Grosshandel/händler", storskalig handel.
* Sedan har vi volymen "gross" större volym än vanliga dussin (bara som notering)
* Och så vår gamla Grosshandlare, en person som bedrev storskalig försäljning, är väl idag den moderna företagsformen grossist. Längre tillbaka runt sekelskiftet 1900 ansågs grosshandlare tjäna stora pengar och även begreppet "grosshandlarvilla" kunde även vara ett sommarhus oftast kustnära. Vi lite äldre har väl sett många "pilsnerfilmer" med dessa grosshandlare och deras sommarvillor.
Så är väl ett gammalt begrepp som idag börjar börjar förändras utifrån t.ex. e-handel.
Varför har du fått för dig att ahlsell inte handlar med partier? Det projektet jag är på nu är inte särskilt stort men ändå har vi köpt ett par hundra meter rör, 10+ lådor böjar, säkert 20 rullar fiberduk men det kanske inte är partier i din värld.D Daniel 109 skrev:Nej, det finns ingen lag som definierar vad en grossist eller detaljist är. Men eftersom de inte handlar med partier ser jag dem inte som grossister.
Men når hantverkaren hänvisar till ”grossistprislista” är det något som signalerar lägre priser än hos detaljister. Eftersom grossisten normalt sett är detaljisternas inköpsställe.
Du kan köpa hela plattor på ICA också. Det gör dem inte till en grossist. Hos en grossist är det hela plattor du köper. Inte enskilda konsumentförpackningar. Det är skillnaden på en grossist och detaljist för mig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Är det nån som påstår att en lokal ica butik är en grossist för att man kan köpa en "platta" av nånting?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Grejen med Ahlsells om man nu ska stanna där och kalla dem för grossist är ju att de har försäljningskontor också som tar hand om stora beställningar, det som går från centrallager direkt till kund med lastbil. Men de har även lokala butiker dit man kan gå och beställa och hämta en del varor. Men det handlar fortfarande om samma företag även om du gärna vill se Ahlsells som enbart butikerna.
Tycker det är ofta man ser det här, du har en åsikt som är tvärt emot majoriteten i tråden men ändå är du tvärsäker på din sak oavsett vilka argument som presenteras.D Daniel 109 skrev:
En uppfattning är inte rätt för att många har den.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast din ståndpunkt är ju att du har rätt fast det bara är du som tycker som du tycker? Det ringer inga klockor där?
@Daniel 109 : Ditt korståg mot grossistbegreppet kanske skulle vara mer framgångsrikt om du lanserade ett alternativt begrepp? "Detaljist" är ju inte ett meningsfullt alternativ då det inte urskiljer "proffsbutikerna" från övriga detaljhandeln, även om de är just detaljister.
Värt att notera är att Ahlsell själva generellt inte kallar sig för grossister, så detta är ett begrepp i folkmun.
Värt att notera är att Ahlsell själva generellt inte kallar sig för grossister, så detta är ett begrepp i folkmun.
Nej. Källorna som länkades säger ju samma sak som jag.
När det gäller andra trådar är ju diskussionerna om hur elmarknaden fungerar ett ett bra exempel. Menar du att jag har fel där också, för att många säger att jag har fel.
Eller branden i Göteborg där många menade att min initiala skadebedömning var helt galen, fast den senare visade dig stämma väldigt bra.
Det tycks helt enkelt vara många skribenter här som har dålig koll. Eller också har jag klar bättre koll än medel Svenson. Jag hoppas på det första, men befarar att det är det andra.
När det gäller andra trådar är ju diskussionerna om hur elmarknaden fungerar ett ett bra exempel. Menar du att jag har fel där också, för att många säger att jag har fel.
Eller branden i Göteborg där många menade att min initiala skadebedömning var helt galen, fast den senare visade dig stämma väldigt bra.
Det tycks helt enkelt vara många skribenter här som har dålig koll. Eller också har jag klar bättre koll än medel Svenson. Jag hoppas på det första, men befarar att det är det andra.
