Mikael_L
useless useless skrev:
Jo, men TS skriver ju redan i första inlägget att han föredrar fysiska butiker före nätbutiker. Att då bara kasta ur sig en länk till en nätbutik, och dessutom citera nämnda inlägg, är kanske inte något tecken på någon högre läsförståelse?
Om du följde min länk så kom du till en fysisk butik ...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du följde min länk så kom du till en fysisk butik ...

Och TS skrev:


F Fredrik K80 skrev:
Jo ja vet, saknar dock möjligheten att kunna gå i en fysisk butik och titta. Hade jag bott i Sthlm skulle jag åkt till veddesta där Elbutik har sin butik men lite långt o köra när man bor i Halland 🙈
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När det gäller elprylar har butikerna på nätet samma eller bättre pris jämfört med Ahlsell (med rabatt). Så för priset skull är det här projektet du tänker på helt meningslöst.
Var har du fått det ifrån? På el så har vi bättre priser på Ahlsell än motsvarande produkt på nätet men visst nöjer man sig med skräp så kommer man billigare undan på nätet.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Panor82
S Stefan1972 skrev:
Jag tror problemet med Ahlsells är att folk mest ser butikerna.....de är så mycket mer än så bakom kulisserna. De partier som är stora tar ju inte ens vägen förbi en butik.
Lite så kan det faktiskt vara, jag har handlat från Ahlsell i över 10 år en aldrig varit inne i en butik som dom äger.
Allt vårat skeppas direkt ifrån centrallagret i Hallsberg eller direkt ifrån tillverkarna. I i alla våra så kallade plockförråd kommer dom ut till oss och fyller på en gång i veckan.
 
Har inte orkat läsa alla sidor 🙂
Dahl här i byn kan man handla hos som privatperson bara man betalar med kort.
Glömt å kika men det står säkert kontantkund eller liknande på kvittot.

Nackdelen är att man vet inte vad man får för pris, man måste fråga vad man betalar, får man ett "sämre" pris än man tänkt så får man prova pruta ytterligare.

Skulle ha en fluidmaster till en toalett och det var väl runt 1000 med moms, visade att dom kostade runt 500 på nätet och fick det priset, möjligen lite dyrare.
Men jag behövde grejen direkt så då får man ju betala lite extra ibland.
 
Rickard.
S Stefan1972 skrev:
Jag tror problemet med Ahlsells är att folk mest ser butikerna.....de är så mycket mer än så bakom kulisserna. De partier som är stora tar ju inte ens vägen förbi en butik.
Det är inte bara stora partier utan en stor del av alla beställningar åker direkt från Hallsberg till byggerna runt om i landet. Lagret här är egentligen Ahlsells största styrka och också en väääldigt stor del av Ahlsells verksamhet.
https://www.ahlsell.se/om-ahlsell/var-verksamhet/logistik/
 
Farstatjej90
B Bengt Henrik skrev:
Var har du fått det ifrån? På el så har vi bättre priser på Ahlsell än motsvarande produkt på nätet men visst nöjer man sig med skräp så kommer man billigare undan på nätet.
Det säljs precis samma saker på nätet som på Ahlsell. Och det betvivlar jag att ni har. Stora kunder på Ahlsell har ofta sämre priser än Elbutik t.ex. på nätet. Tror inte du är helt insatt här 🤔
Eller så har du ett bättre avtal.
 
A
Proffsmagasinet.se har väl liknande priser som elbutik, och minns jag rätt är det Ahlsell som står bakom just proffsmagasinet.se.

Vilket gör upplägget med Ahlsells prislistor ännu mer mystiskt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rickard.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det säljs precis samma saker på nätet som på Ahlsell. Och det betvivlar jag att ni har. Stora kunder på Ahlsell har ofta sämre priser än Elbutik t.ex. på nätet. Tror inte du är helt insatt här 🤔
Eller så har du ett bättre avtal.
Det är inte sant av uppenbara skäl, av allt jag kollat så är dom olika "proffsgrossisterna" med bra rabatter generellt nått till några % billigare än vad man kan hitta på den öppna och ärliga marknaden. Det finns absolut ett fåtal undantag varav ett par är stötta här på forumet där skillnaden kan vara stor men generellt är det så.
 
Redigerat:
Mikael_L
useless useless skrev:
Och TS skrev:
Jag har väl inte heller läst så noga då ... 🙄😉
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du menar att den nystartade snickarfirman köper spikpistol, cirkelsåg, stege och skarvsladdar som de sen aldrig säljer?
Ja det är nog en korrekt iakttagelse.
Sen kanske de skriver av spikpistolen och cirkelsågen på 2 år och sen säljer ägaren maskinerna på Blocket privat.
De har ju inget värde i företagets bokföring...
 
A Alexander HB skrev:
Proffsmagasinet.se har väl liknande priser som elbutik, och minns jag rätt är det Ahlsell som står bakom just proffsmagasinet.se.

Vilket gör upplägget med Ahlsells prislistor ännu mer mystiskt...
Skärmdump av ett företags koncernstruktur med flera dotterbolag listade hierarkiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Farstatjej90
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte sant av uppenbara skäl, av allt jag kollat så är dom olika "proffsgrossisterna" med bra rabatter generellt nått till några % billigare än vad man kan hitta på den öppna och ärliga marknaden. Det finns absolut ett fåtal undantag varav ett par är stötta här på forumet där skillnaden kan vara stor men generellt är det så.
Alla yrkesverksamma elektriker håller inte med dig i alla fall.
 
Rickard.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla yrkesverksamma elektriker håller inte med dig i alla fall.
Det är klart att inte alla gör.
Det finns flera andra grossister för elektriker så att vissa har dåliga avtal på Ahlsells förvånar mig inte det minsta men har dom istället generellt sämre avtal på grossisterna dom flitigt använder än en internetbutik så går dom helt enkelt miste om vinst.
 
Farstatjej90
Rickard. Rickard. skrev:
Det är klart att inte alla gör.
Det finns flera andra grossister för elektriker så att vissa har dåliga avtal på Ahlsells förvånar mig inte det minsta men har dom istället generellt sämre avtal på grossisterna dom flitigt använder än en internetbutik så går dom helt enkelt miste om vinst.
Tror du Ahlsell ger sina största kunder dåliga avtal?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.