36 901 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Det är i och för sig ingen rocket science om skatteverket sitter där med kvittot på kort- eller bankgiroinbetalningen.D Dilato skrev:
Där framgår vem som betalat.
Vardagsmat för skatteverkets revisorer skulle jag vilja påstå.
Jag vet inte så jag frågar:C cpalm skrev:
Hur ser en sådan bokföringspost ut hos Ahlsells eller annan, där man betalat med (privat) kreditkort?
Tar dom kreditkort alls?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
En enstaka försäljning blir sällan enskilda verifikat heller. Oftast bokför man hela dagens kortförsäljning i en klump bara precis som i vanlig butiksförsäljning där köparinfo saknas helt.
Det är vanliga "journalremsan" (fast den är väl elektronisk nuförtiden) från kortmaskinen, där kortnumret framgår, eller insättningsuppgiften från bankgirot där både namn m.m. på avsändaren framgår.D Dilato skrev:
Det är inget som förs in i själva huvudboken, men likväl bokföringsmaterial som måste bevaras och som skatteverket granskar vid revision om det finns anledning.
Ja, dessa butiker brukar ta kort. Det är, tro't eller ej, inte alla deras kunder som är kreditvärdiga. Man kan då bli kontantkund.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Naturligtvis kan alla transaktioner spåras om nån vill det men poängen är ändå att det aldrig blir så som Alexander HB påstår....
Hur ska det då hanteras att Ahlsell struntar i vems kundnummer du anger om man betalar med kort. Du kan ange ett kundnummer från ett kvitto/faktura du råkat hitta, det går till och med att säga att jag vill handla på xxx studentkårs kundnummer men jag har glömt det och så kommer det att gå fint. Det är i normalfall bara vid faktura som de vill ha legitimation och då (tror jag) behöver man vara upplagd i systemet för att få handla på faktura.
Dåvarande Martin Ohlsson ville, antar jag, öka sin omsättning, så de hade som "möjlighet" att arbetsgivaren hade ett gemensamt kundnummer för personalens kontantköp. På en tidigare arbetsgivare jag hade var det så. Arbetsgivaren i sig handlade nog ingenting på Martin Olsson, för vi sysslade inte med något åt det hållet (max lite fikabröd, men det handlades nog på lokala cafeet). Martin Olssons vinst i det hela var väl att kunna sälja mer men slippa konsumentköplagen och allt annat mickel som följer av att man säljer till konsument.
I tråden var frågan kring hur Peab gör kopplat till priser - de handlar inte på Ahlsell, det är för dyrt. Ahlsell och liknande är till för företag som har mindre volymer eller behöver stödköpa. Min arbetsgivare handlar t.ex. kabel direkt från Nexans, priset är en bråkdel av det som är "billigast på nätet" men så köper vi också t.ex. uppemot 100 km högspänningskabel av en viss typ varje år. Alla andra prylar med lite större volym köps direkt från leverantör, så fort man kommer över nån miljon per år av samma eller liknande prylar från samma leverantör hoppar man över återförsäljarleden. Sedan säljer vi vidare till våra entreprenörer som gör jobb åt oss, det är endast vissa materialkategorier som entreprenören köper in. På samma sätt arbetar alla stora byggbolag, de är sin "egna" grossist. Vi har också konto på Ahlsell, köper t.ex. arbetskläder och allehanda pryttlar där, men inte kabel, ställverk, transformatorer, armaturer etc, allt det köps direkt från tillverkarna.
Hur bedöms rabatter/marknadspris om det skulle vara en förmån? IFÖ skriver på sin hemsida att en toalett Ifö Sign 6080 kostar 6326 kr ink moms, dvs mer än det dubbla "normala" priset (och säkert betalar t.ex. Peab bara 30 % av det om de köper 1000 st.
https://catalog.ifo.se/sv-SE/product/PRO_1482108
Att den enda "förmånen" man kan ha av att handla på Ahlsell är att man kan få över disk eller dagen därpå en pryl som man kanske skulle behöva vänta på 2-3 dagar om man beställde på nätet. Priset är med vettigt rabattbrev liknande men ofta något högre.
Dåvarande Martin Ohlsson ville, antar jag, öka sin omsättning, så de hade som "möjlighet" att arbetsgivaren hade ett gemensamt kundnummer för personalens kontantköp. På en tidigare arbetsgivare jag hade var det så. Arbetsgivaren i sig handlade nog ingenting på Martin Olsson, för vi sysslade inte med något åt det hållet (max lite fikabröd, men det handlades nog på lokala cafeet). Martin Olssons vinst i det hela var väl att kunna sälja mer men slippa konsumentköplagen och allt annat mickel som följer av att man säljer till konsument.
I tråden var frågan kring hur Peab gör kopplat till priser - de handlar inte på Ahlsell, det är för dyrt. Ahlsell och liknande är till för företag som har mindre volymer eller behöver stödköpa. Min arbetsgivare handlar t.ex. kabel direkt från Nexans, priset är en bråkdel av det som är "billigast på nätet" men så köper vi också t.ex. uppemot 100 km högspänningskabel av en viss typ varje år. Alla andra prylar med lite större volym köps direkt från leverantör, så fort man kommer över nån miljon per år av samma eller liknande prylar från samma leverantör hoppar man över återförsäljarleden. Sedan säljer vi vidare till våra entreprenörer som gör jobb åt oss, det är endast vissa materialkategorier som entreprenören köper in. På samma sätt arbetar alla stora byggbolag, de är sin "egna" grossist. Vi har också konto på Ahlsell, köper t.ex. arbetskläder och allehanda pryttlar där, men inte kabel, ställverk, transformatorer, armaturer etc, allt det köps direkt från tillverkarna.
Hur bedöms rabatter/marknadspris om det skulle vara en förmån? IFÖ skriver på sin hemsida att en toalett Ifö Sign 6080 kostar 6326 kr ink moms, dvs mer än det dubbla "normala" priset (och säkert betalar t.ex. Peab bara 30 % av det om de köper 1000 st.
https://catalog.ifo.se/sv-SE/product/PRO_1482108
Att den enda "förmånen" man kan ha av att handla på Ahlsell är att man kan få över disk eller dagen därpå en pryl som man kanske skulle behöva vänta på 2-3 dagar om man beställde på nätet. Priset är med vettigt rabattbrev liknande men ofta något högre.
Ahlsell struntar så klart i det, det får man reda ut vid eventuellt behov. Om man skulle titta på detta vid revision utgår jag från att man tittar på det i ett större perspektiv. Om den som handlat är företagaren själv är det ju svårt att förneka. Så det smartaste man kan göra är förmodligen att handla på någon annans kundnummer som är helt orelaterat till en själv.N nb. skrev:
Ett exempel på hur det kan gå till är en företag i stockholm som hade som affärsidé att de hade en "butik" med vanliga märkeskläder dit de bjöd in företagare att handla. De skrev sedan en faktura på "profilkläder". Skatteverket gjorde en nedslag där, och alla (eller åtminstone många) av de företag som hade handlat där åkte på skatterevision.
Gör som jag gjorde för typ hundra år sedan när man var tvngen att ha företag för att få en .se-domän:Registrera ett företag. =)F Fredrik K80 skrev:Näthandel må vara bra i all ära men ibland kan det vara trevligt att gå in i en fysisk butik. Dessvärre blir utbudet rätt skralt om man inte har möjlighet att handla hos grossisterna. Har frågat både hos Ahlsell och elektroskandia om att få skapa ett konto men fått nej. Någon som vet om de andra (Rexel,solar etc) är lite liberalare? Dem har ju mkt annat än bara el som hade varit smidigt att kunna inhandla (VVS, lampor, personlig skyddsutrustning etc)
https://www.verksamt.se/registrera-foretag_info
Då kan du enkelt ansöka om konto då du har ett orgnummer och om de inte har några andra konstiga regler så är det löst.
Jag själv skaffade sådant konto på någon sådan där grossisthandel för mat (minns inte namnet nu för det var så länge sedan). Där kunde bara företag handla men hade ju mitt "företag" så bara ansökte och klart.
T Tornhuset skrev:
Jag ställde en fråga till Skatteverket. De verkar, liksom jag, anse att det är skillnaden mellan det rabatterade inköpspriset och marknadsvärdet som avgör om det är en förmån. Inte huruvida det finns andra kundgrupper som har liknande rabatter.
Fråga:
Hej. Mitt företag har relativt bra rabatter på vissa varugrupper hos några grossister. Om jag som privatperson köper prylar och använder företagets konto för att få det rabatterade priset som ligger en bra bit under marknadspris (betalar privat såklart), blir det då en förmån jag ska skatta för?
Svar:
Hej,
Ja, det blir en förmån. Det är ett utflöde ur din tjänst att din arbetsgivare låter dig nyttja företagets rabatt för privata ändamål. Det gäller även om du äger företaget i fråga. Din arbetsgivare ska då förmånsbeskatta dig för skillnaden mellan marknadsvärdet (inkl. moms) och det pris du har betalat med dina beskattade pengar.
Med vänliga hälsningar
Christina I
Men Ahlsells pris med rabatter ligger ju inte ”en bra bit under marknadspris” de brukar ligga mycket nära marknadspriset.
Det beror väl på? en kund som köper mycket inom ett visst segment får säkerligen bra rabatter inom det segmentet.
Sen gäller det ju inte specifikt Ahlsell. Köper man saker privat och använder ett företags rabatt så blir det en förmån om man tjänar på det.
Sen gäller det ju inte specifikt Ahlsell. Köper man saker privat och använder ett företags rabatt så blir det en förmån om man tjänar på det.
Har man bra rabatter hos ahlsell hamnar man på typ marknadspris, dvs det man betalar i nån näthandel eller stor bygglada.
Så frågan leder egtligen till ett svar som inte leder vidare - är referenspriset ett högt hittepåpris son ingen betalar (motsvarande vissa leverantörers listpriser) eller är det lägsta pris på prisjakt (som alla kan köpa för)
Vill man komma lägre än "billigast på nätet" får man köpa stora volymer direkt från leverantör, vilket för tex kabel innebär att min arbetsgivare betalar mindre än hälften jämfört med "billigast på nätet" för vissa kabeltyper.
Så frågan leder egtligen till ett svar som inte leder vidare - är referenspriset ett högt hittepåpris son ingen betalar (motsvarande vissa leverantörers listpriser) eller är det lägsta pris på prisjakt (som alla kan köpa för)
Vill man komma lägre än "billigast på nätet" får man köpa stora volymer direkt från leverantör, vilket för tex kabel innebär att min arbetsgivare betalar mindre än hälften jämfört med "billigast på nätet" för vissa kabeltyper.
Marknadspriset har inget med hittepåprislistan hos grossiten att göra.N nb. skrev:
"Marknadsvärdet bör i första hand anses motsvara det för en konsument regelmässigt förekommande priset på orten inklusive mervärdesskatt på varan eller tjänsten."
Men då innebär ju svaret att jag skulle kunna köpa vad som helst hos ahlsell via min arbetsgivares konto eftersom det inte är billigare än marknadspris, trots bra "rabatter"useless skrev:
Jag har i allafall inte hittat något där Ahlsell är signifikant billigare, men de kan matcha byggladorna, men med väsentligt större sortiment och snabbare leveranser.
