36 912 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Sen får vi inte glömma bort att grundregeln i inkomstskattelagen är att alla förmåner är skattepliktiga och sedan räknas det upp ett (större) antal undantag när den är skattefri.T Tornhuset skrev:
Vad beträffar s.k. rabattförmåner tror jag enda skattefria undantaget är s.k. personalrabatter under vissa förutsättningar. Men tveksamt om det är en personalrabatt eller om detta är nåt annat.
Som jag nu sagt flera gånger är det vi diskuterar inte en förmån, ingen har gett mig någon förmån. Var snäll och läs länken jag bifogade och återkom ifall du hitta något som ens är i närheten av detta.C cpalm skrev:Sen får vi inte glömma bort att grundregeln i inkomstskattelagen är att alla förmåner är skattepliktiga och sedan räknas det upp ett (större) antal undantag när den är skattefri.
Vad beträffar s.k. rabattförmåner tror jag enda skattefria undantaget är s.k. personalrabatter under vissa förutsättningar. Men tveksamt om det är en personalrabatt eller om detta är nåt annat.
Och även OM det skulle kunna betraktas som en förmån (vilket det inte kan) så skulle jag inte bli beskattad, då rabatten, om det nu är en sådan, inte
- överstiger den största rabatt som en konsument kan få på affärsmässiga grunder.
Återigen, lämna gärna referenser till applicerbart avsnitt i min länk om ni fortsätter invända.
Den länken du bifogade handlar om förmånsbeskattning i anställningsförhållanden..du får inte fastna i den förklaringen mellan arbetsgivare och arbetstagare utan i detta land ses nästan alla förmåner som beskattningsbara utom vissa undantagna som finns beskrivna på Skatteverkets sida med bla. Friskvård mm..T Tornhuset skrev:
När man äger ett eget bolag och utnyttjar bolagets konton och avtal så så ses det som en förmån som är beskattningsbar, att man har dragit nytta av bolagets rabatter som en privatperson som inte annars hade kunnat handla hos tex Ahlsell som inte säljer till privatkunder..
Handlar man på nätet och priset är lägre än hos grossisten finns ju ingen anledning att handla via ett företagsavtal.. men handlar du igenom ett bolag som får rabatt som du då får nytta av i egenskap av lägre kostnad privat så är detta en beskattningförmån som ska beskattas om man vill vara laglig så att säga…
Redigerat av moderator:
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Visa rättsfall eller lagtext.Rejäl skrev:Den länken du bifogade handlar om förmånsbeskattning i anställningsförhållanden..du får inte fastna i den förklaringen mellan arbetsgivare och arbetstagare utan i detta land ses nästan alla förmåner som beskattningsbara utom vissa undantagna som finns beskrivna på Skatteverkets sida med bla. Friskvård mm..
När man äger ett eget bolag och utnyttjar bolagets konton och avtal så så ses det som en förmån som är beskattningsbar, att man har dragit nytta av bolagets rabatter som en privatperson som inte annars hade kunnat handla hos tex Ahlsell som inte säljer till privatkunder..
Handlar man på nätet och priset är lägre än hos grossisten finns ju ingen anledning att handla via ett företagsavtal.. men handlar du igenom ett bolag som får rabatt som du då får nytta av i egenskap av lägre kostnad privat så är detta en beskattningförmån som ska beskattas om man vill vara laglig så att säga…
Handlar du via företagets kontonummer hos exv. Ahlsell är det rimligen företaget som gör inköpet (enligt Ahlsells egna villkor är den som står på kundnumret också betalningsskyldig för alla inköp som görs på detta nummer). Att du sedan betalar privat (dvs du drar ditt privata kontokort i kassan) gör att det uppstår en skuld hos det egna företaget till dig som ägare/närstående/anställd/whatever. Inköpet ska därmed bokföras som kredit på exv. konto 289X och debit motsvarande tillgångskonto 1XXX. Skulden skall sedan, förr eller senare, regleras genom att du överför pengar från något av företagets konton till dig själv, d.v.s. bokföras som kredit på exv. konto 19XX samt debit på konto 298X.
Det behövs väl därmed rimligen ingen diskussion angående huruvida det är ett bokföringsbrott att använda företagets kundnummer för att handla till sig själv eller inte, antar jag. Att risken för att bli upptäckt sedan är minimal är en annan fråga.
Tillägg: Detta borde gälla oavsett om du kör kontant- eller faktureringsmetoden. Kör du kontantmetoden ska skulden redovisas i samband med att räkenskapsåret tar slut istället.
Tillägg II: Hmm. Om man kör kontantmetoden och hinner reglera skulden innan räkenskapsåret tar slut löser man ju en del av problematiken, men inte all. Du kommer inte undan att det du köpt hos Ahlsell ska föras upp som en tillgång i företaget, oavsett hur betalningen skötts (antingen har du en återstående skuld i slutet av året, eller så ska där finnas en händelse där företagets kassa/bank minskat med motsvarande summa).
Det behövs väl därmed rimligen ingen diskussion angående huruvida det är ett bokföringsbrott att använda företagets kundnummer för att handla till sig själv eller inte, antar jag. Att risken för att bli upptäckt sedan är minimal är en annan fråga.
Tillägg: Detta borde gälla oavsett om du kör kontant- eller faktureringsmetoden. Kör du kontantmetoden ska skulden redovisas i samband med att räkenskapsåret tar slut istället.
Tillägg II: Hmm. Om man kör kontantmetoden och hinner reglera skulden innan räkenskapsåret tar slut löser man ju en del av problematiken, men inte all. Du kommer inte undan att det du köpt hos Ahlsell ska föras upp som en tillgång i företaget, oavsett hur betalningen skötts (antingen har du en återstående skuld i slutet av året, eller så ska där finnas en händelse där företagets kassa/bank minskat med motsvarande summa).
Redigerat:
Jag är inte heller så säker på att det överhuvudtaget skall betraktas som en förmån, men det jag försöker säga är att man inte kan utesluta det med mindre än att hänvisa till en regel som tydligt fastställer att det är skattebefriat.T Tornhuset skrev:
De argument du använder gäller t.ex. undantaget personalrabatter. Det skulle kanske vara tillämpligt på en större elfirma som regelmässigt säljer material till kunder. Inte lika självklart att det handlar om en personalrabatt om man startar ett företag enbart för att privat kunna åtnjuta företagets möjligheter att teckna potentiellt förmånliga ÅF-avtal.
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Nej, detta är skatteverkets allmänna information om förmåner (Rättslig vägledning förmåner), och handlar inte endast om anställningsförhållanden. Och skulle här bara stå om anställningsförhållanden så finns det inga andra fall som är beskattningsbara förmåner. Det är inte så att "nästan alla förmåner" är beskattningsbara om de inte står som undantag, det är inte så vår skattelagstiftning fungerar, du måste hitta något som skatteverket säger är skattepliktigt som du kan tillämpa på fallet. Det står exempelvis inte som ett undantag i Sveriges rikes lag att du får ställa en solstol i din trädgård, men polisen kommer inte och tar dig om du gör det. Polisen kommer och tar dig om du bryter mot en lagtext, inte om du gör något som inte står som undantag. Men jag kommer inte att svara dig mer så länge du inte stödjer det du påstår genom att referera till relevant text (eller domslut).Rejäl skrev:Den länken du bifogade handlar om förmånsbeskattning i anställningsförhållanden..du får inte fastna i den förklaringen mellan arbetsgivare och arbetstagare utan i detta land ses nästan alla förmåner som beskattningsbara utom vissa undantagna som finns beskrivna på Skatteverkets sida med bla. Friskvård mm..
När man äger ett eget bolag och utnyttjar bolagets konton och avtal så så ses det som en förmån som är beskattningsbar, att man har dragit nytta av bolagets rabatter som en privatperson som inte annars hade kunnat handla hos tex Ahlsell som inte säljer till privatkunder..
Handlar man på nätet och priset är lägre än hos grossisten finns ju ingen anledning att handla via ett företagsavtal.. men handlar du igenom ett bolag som får rabatt som du då får nytta av i egenskap av lägre kostnad privat så är detta en beskattningförmån som ska beskattas om man vill vara laglig så att säga…
Och jag repeterar det jag skrev ovan:Rejäl skrev:Den länken du bifogade handlar om förmånsbeskattning i anställningsförhållanden..du får inte fastna i den förklaringen mellan arbetsgivare och arbetstagare utan i detta land ses nästan alla förmåner som beskattningsbara utom vissa undantagna som finns beskrivna på Skatteverkets sida med bla. Friskvård mm..
När man äger ett eget bolag och utnyttjar bolagets konton och avtal så så ses det som en förmån som är beskattningsbar, att man har dragit nytta av bolagets rabatter som en privatperson som inte annars hade kunnat handla hos tex Ahlsell som inte säljer till privatkunder..
Handlar man på nätet och priset är lägre än hos grossisten finns ju ingen anledning att handla via ett företagsavtal.. men handlar du igenom ett bolag som får rabatt som du då får nytta av i egenskap av lägre kostnad privat så är detta en beskattningförmån som ska beskattas om man vill vara laglig så att säga…
Och även OM det skulle kunna betraktas som en förmån (vilket det inte kan) så skulle jag inte bli beskattad, då rabatten, om det nu är en sådan, inte
- överstiger den största rabatt som en konsument kan få på affärsmässiga grunder.
Helt rätt om vi pratar aktiebolag, men det är inte det vi gör här, utan enskild firma.A Alexander HB skrev:Handlar du via företagets kontonummer hos exv. Ahlsell är det rimligen företaget som gör inköpet (enligt Ahlsells egna villkor är den som står på kundnumret också betalningsskyldig för alla inköp som görs på detta nummer). Att du sedan betalar privat (dvs du drar ditt privata kontokort i kassan) gör att det uppstår en skuld hos det egna företaget till dig som ägare/närstående/anställd/whatever. Inköpet ska därmed bokföras som kredit på exv. konto 289X och debit motsvarande tillgångskonto 1XXX. Skulden skall sedan, förr eller senare, regleras genom att du överför pengar från något av företagets konton till dig själv, d.v.s. bokföras som kredit på exv. konto 19XX samt debit på konto 298X.
Det behövs väl därmed rimligen ingen diskussion angående huruvida det är ett bokföringsbrott att använda företagets kundnummer för att handla till sig själv eller inte, antar jag. Att risken för att bli upptäckt sedan är minimal är en annan fråga.
Tillägg: Detta borde gälla oavsett om du kör kontant- eller faktureringsmetoden. Kör du kontantmetoden ska skulden redovisas i samband med att räkenskapsåret tar slut istället.
Tillägg II: Hmm. Om man kör kontantmetoden och hinner reglera skulden innan räkenskapsåret tar slut löser man ju en del av problematiken, men inte all. Du kommer inte undan att det du köpt hos Ahlsell ska föras upp som en tillgång i företaget, oavsett hur betalningen skötts (antingen har du en återstående skuld i slutet av året, eller så ska där finnas en händelse där företagets kassa/bank minskat med motsvarande summa).
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Nja detta kan inte stämma. Bara för att jag använder någons kundnummer och betalar det med eget kort uppstår ingen skuld hos företaget. Jag har åtskilliga ggr handlat på Ahlsells med dåvarande Luftfartsverkets kundnummer och betalat själv. Du menar då alltså att de får ett omfattande bokföringsarbete då? Det är ju skillnad om man tar ut grejer och låter företaget stå för det i första läget....Ahlsells skickar inga kopior på dylika köp vidare till kunder.....A Alexander HB skrev:Handlar du via företagets kontonummer hos exv. Ahlsell är det rimligen företaget som gör inköpet (enligt Ahlsells egna villkor är den som står på kundnumret också betalningsskyldig för alla inköp som görs på detta nummer). Att du sedan betalar privat (dvs du drar ditt privata kontokort i kassan) gör att det uppstår en skuld hos det egna företaget till dig som ägare/närstående/anställd/whatever. Inköpet ska därmed bokföras som kredit på exv. konto 289X och debit motsvarande tillgångskonto 1XXX. Skulden skall sedan, förr eller senare, regleras genom att du överför pengar från något av företagets konton till dig själv, d.v.s. bokföras som kredit på exv. konto 19XX samt debit på konto 298X.
Det behövs väl därmed rimligen ingen diskussion angående huruvida det är ett bokföringsbrott att använda företagets kundnummer för att handla till sig själv eller inte, antar jag. Att risken för att bli upptäckt sedan är minimal är en annan fråga.
Tillägg: Detta borde gälla oavsett om du kör kontant- eller faktureringsmetoden. Kör du kontantmetoden ska skulden redovisas i samband med att räkenskapsåret tar slut istället.
Tillägg II: Hmm. Om man kör kontantmetoden och hinner reglera skulden innan räkenskapsåret tar slut löser man ju en del av problematiken, men inte all. Du kommer inte undan att det du köpt hos Ahlsell ska föras upp som en tillgång i företaget, oavsett hur betalningen skötts (antingen har du en återstående skuld i slutet av året, eller så ska där finnas en händelse där företagets kassa/bank minskat med motsvarande summa).
Nej, butiker riktade till konsumenter har inte påhittade prislistor. Men priset blir ungefär samma som med 60% ”rabatt” på Ahlsell.
