36 903 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Konto hos grossist
Antag AB.S Stefan1972 skrev:Nja detta kan inte stämma. Bara för att jag använder någons kundnummer och betalar det med eget kort uppstår ingen skuld hos företaget. Jag har åtskilliga ggr handlat på Ahlsells med dåvarande Luftfartsverkets kundnummer och betalat själv. Du menar då alltså att de får ett omfattande bokföringsarbete då? Det är ju skillnad om man tar ut grejer och låter företaget stå för det i första läget....Ahlsells skickar inga kopior på dylika köp vidare till kunder.....
Man kan nog skilja på vem som gör inköpet och vem som betalar. Jag påstår att ja, LFV bör ta upp det du köpt som en tillgång i bokföringen, och samtidigt skapa en skuld till dig som de sedan rimligen återbetalar dig för.
Så ser staten/Ahlsell det. Det enda Ahlsell vet är att ditt företag (inte du) handlat något,och den enda dokumentation som finns är angående en handelstransaktion mellan ditt företag och Ahlsells. Gräver RSV i detta är det den informationen de kommer hitta, förutsatt att Ahlsell sköter sin egen del.
Frågan kanske kan omformuleras som huruvida det kan ske en affärshändelse utan att det finns/skapas någon verifikation, och svaret på den frågan är nog ja (anser jag, någon mer insatt får gärna fylla i/ändra).
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
I alla fall de större kunderna (typ elnätbolagen) får sammanställningar av volymer och statistik så man vet hur mycket kraftkabel eller personlig skyddsutrustning som köpts in. Man kan också ha begränsningar i sortimentet och bara ha avtalade priser som gäller vissa produkter eller produktgrupper.S Stefan1972 skrev:Nja detta kan inte stämma. Bara för att jag använder någons kundnummer och betalar det med eget kort uppstår ingen skuld hos företaget. Jag har åtskilliga ggr handlat på Ahlsells med dåvarande Luftfartsverkets kundnummer och betalat själv. Du menar då alltså att de får ett omfattande bokföringsarbete då? Det är ju skillnad om man tar ut grejer och låter företaget stå för det i första läget....Ahlsells skickar inga kopior på dylika köp vidare till kunder.....
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
det låter extreeeeeeemt långsökt. Detta är ju nåt som pågår hela tiden i massor med företag. Skulle detta vara ett problem så skulle skv styrt upp detta för länge sen om kund och betalare är två olika "personer" Då skulle det ju behövas rapporteringar värre än momsredovisningar nästan.A Alexander HB skrev:Antag AB.
Man kan nog skilja på vem som gör inköpet och vem som betalar. Jag påstår att ja, LFV bör ta upp det du köpt som en tillgång i bokföringen, och samtidigt skapa en skuld till dig som de sedan rimligen återbetalar dig för.
Så ser staten/Ahlsell det. Det enda Ahlsell vet är att ditt företag (inte du) handlat något,och den enda dokumentation som finns är angående en handelstransaktion mellan ditt företag och Ahlsells. Gräver RSV i detta är det den informationen de kommer hitta, förutsatt att Ahlsell sköter sin egen del.
Frågan kanske kan omformuleras som huruvida det kan ske en affärshändelse utan att det finns/skapas någon verifikation, och svaret på den frågan är nog ja (anser jag, någon mer insatt får gärna fylla i/ändra).
Medlem
· Uppland
· 2 524 inlägg
Det betalas med skattade pengar. Då är Skattverket nöjda.S Stefan1972 skrev:
Det är när förmåner kommer från oskattade pengar som de slår till med förmånsbeskattning: Din arbetsgivare betalar för en bil åt dig --> pang, förmånsbeskattning
Menar man rabatt skriver man rabatt, menar man pris skriver man pris, tänker jag. I synnerhet i en rättslig vägledning. Men precis som jag skrev initialt finns det ett visst tolkningsutrymme, absolut.T Tornhuset skrev:
Jag har ganska goda kontakter på Ahlsell och har själv blivit förvånad över detta. Närbutikerna verkar ha så enormt pressade priser så Ahlsell kan inte göra många kronor på dessa utan att ta en förlust. Kan förstås skilja mellan olika produkter.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
ja det är vi väl alla överens om men nu handlar det ju inte om att företaget betalar nåt utan kunden själv. En del verkar ju mena på att det ändå är applicerbart med förmånsbeskattning.H HenrikHuslöse skrev:
Jag säger bara att det är ett bokföringsbrott. Du kan per definition inte handla som privatperson hos Ahlsells (antar vi), eftersom du saknar kundnummer. Den enda återstående möjliga köparen är därmed ditt AB, och inköp i AB ska bokföras oavsett hur betalningen löses.S Stefan1972 skrev:
Sen att RSV har viktigare saker att ägna sig åt är något annat. De plockar väl de lägst hängande frukterna först, som alla andra. "De" förlorar möjligen momsintäkter när du handlar till rabatterat pris, men det kanske jämnar ut sig om företaget inte enbart skapats för detta rabattsyfte, eftersom företaget samtidigt inte kan kvitta moms på inköp de väljer att inte bokföra mot andra, bokförda inkomster där moms betalas. Det kanske är det senare som är den verkliga anledningen till att RSV inte bryr sig, vad vet jag
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
nä det kan omöjligen vara så........Finns inga krav på att dylika köp ska bokföras av kund. Jämför detta med att de flesta köp inom handel som sker är utan registrerade kunduppgifter alls så länge moms betalas korrekt. Och det gör ju kunden. Sen att det hos tex Ahlsells blir en köpnota registrerad på en annan kund spelar ingen roll och Ahlsells kan ju omöjligen hålla på och skicka dylik information till kund. Eller nån annan för den delen.A Alexander HB skrev:Jag säger bara att det är ett bokföringsbrott. Du kan per definition inte handla som privatperson hos Ahlsells (antar vi), eftersom du saknar kundnummer. Den enda återstående möjliga köparen är därmed ditt AB, och inköp i AB ska bokföras oavsett hur betalningen löses.
Sen att RSV har viktigare saker att ägna sig åt är något annat. De plockar väl de lägst hängande frukterna först, som alla andra. "De" förlorar möjligen momsintäkter när du handlar till rabatterat pris, men det kanske jämnar ut sig om företaget inte enbart skapats för detta rabattsyfte, eftersom företaget samtidigt inte kan kvitta moms på inköp de väljer att inte bokföra mot andra, bokförda inkomster där moms betalas. Det kanske är det senare som är den verkliga anledningen till att RSV inte bryr sig, vad vet jag![]()
Privatpersoner (ang. enskilda firmor har jag ingen koll) har ingen skyldighet att bokföra, nej, men AB har det definitivt.S Stefan1972 skrev:nä det kan omöjligen vara så........Finns inga krav på att dylika köp ska bokföras av kund. Jämför detta med att de flesta köp inom handel som sker är utan registrerade kunduppgifter alls så länge moms betalas korrekt. Och det gör ju kunden. Sen att det hos tex Ahlsells blir en köpnota registrerad på en annan kund spelar ingen roll och Ahlsells kan ju omöjligen hålla på och skicka dylik information till kund. Eller nån annan för den delen.
Ahlsells behöver inte göra någonting annat än att ge dig ett kvitto när du betalar. Den ska sedan in som verifikation för händelsen i den löpande bokföringen.
Ok vi vänder på detta. Ahlsell tabbar sig och drar på sig revision delux. Granskare hittar att där finns en registrerad affärshändelse, nämligen försäljning av en vara till Stefan AB. Att denna finns får du finna dig i, för så fungerar det om man sköter sig. Ahlsell har exv registrerat att varulager minskat och samtidigt även registrerat att betalningen gått in på ett av deras konton (plus alltså som krävs för korrekt momsredovisning, etc). Som bevis för detta måste Ahlsell även skapa en verifikation till sig själva, vilket är något i stil med "säljarens exemplar" av samma kvitto som du själv får.
RSV vill nu, givet att de har tid/resurser/lust (jag har tidigare hållit med om att de kanske inte har detta), veta vem Ahlsell sålt varor till. Kanske finns där misstankar om pengatvätt eller whatever. RSV ser då att det ska ha sålts en vara till Stefan AB, och kontaktar då dig för att säkerställa att Stefan AB bokfört ett motsvarande inköp.
Med din strategi att handla på företagets kundnummer har du nu problem. Åtminstone en av dig eller Ahlsell har brustit i sin bokföring. Huruvida det kan ses som slarv eller ett regelrätt brott beror givetvis på andra omständigheter, exv omfattning, belopp, antal tillfällen, etc.
Då nekar man bara och säger attA Alexander HB skrev:
"jag har ingen aning vem som handlat men inte är det jag"
"Kanske någon har fått reda på mitt kundnummer och använt det".
Det blir Skatteverket som ska bevisa att det faktiskt var Stefan som gjorde inköpet och att det var en förmån.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
näää du krånglar till det.........du har skapat nåt som inte finns i verkligheten. Skatteverket är nöjd om försäljningen är korrekt med moms.A Alexander HB skrev:Privatpersoner (ang. enskilda firmor har jag ingen koll) har ingen skyldighet att bokföra, nej, men AB har det definitivt.
Ahlsells behöver inte göra någonting annat än att ge dig ett kvitto när du betalar. Den ska sedan in som verifikation för händelsen i den löpande bokföringen.
Ok vi vänder på detta. Ahlsell tabbar sig och drar på sig revision delux. Granskare hittar att där finns en registrerad affärshändelse, nämligen försäljning av en vara till Stefan AB. Att denna finns får du finna dig i, för så fungerar det om man sköter sig. Ahlsell har exv registrerat att varulager minskat och samtidigt även registrerat att betalningen gått in på ett av deras konton (plus alltså som krävs för korrekt momsredovisning, etc). Som bevis för detta måste Ahlsell även skapa en verifikation till sig själva, vilket är något i stil med "säljarens exemplar" av samma kvitto som du själv får.
RSV vill nu, givet att de har tid/resurser/lust (jag har tidigare hållit med om att de kanske inte har detta), veta vem Ahlsell sålt varor till. Kanske finns där misstankar om pengatvätt eller whatever. RSV ser då att det ska ha sålts en vara till Stefan AB, och kontaktar då dig för att säkerställa att Stefan AB bokfört ett motsvarande inköp.
Med din strategi att handla på företagets kundnummer har du nu problem. Åtminstone en av dig eller Ahlsell har brustit i sin bokföring. Huruvida det kan ses som slarv eller ett regelrätt brott beror givetvis på andra omständigheter, exv omfattning, belopp, antal tillfällen, etc.
