jbr jbr skrev:
Så vad är "marknadspriset"?
Enligt Skatteverket:

"Marknadsvärdet bör i första hand anses motsvara det för en konsument regelmässigt förekommande priset på orten inklusive mervärdesskatt på varan eller tjänsten."
 
useless useless skrev:
Enligt Skatteverket:

"Marknadsvärdet bör i första hand anses motsvara det för en konsument regelmässigt förekommande priset på orten inklusive mervärdesskatt på varan eller tjänsten."
Alltså Ahlsells listpris?
 
H hempularen skrev:
Det handlar helt om på vilka avtal du köper. Om du köper på ett avtal mellan din firma och en leverantör. Då har du på något sätt dragit nytta av att företaget har detta avtal. Och det förmånsbeskattas.

Att det sedan är extremt osannolikt att det hela upptäcks är en annan femma.

Om du som privatperson får ett bra pris på Amazon, så har din firma (sannolikt) ingen del i det.
Återigen, visa lagtext. Jag kan ju ha firman som kund på Amazon och betala med ett privat kort.
 
Hur marknadspriset skall bedömas för uträkning av det skattepliktiga förmånsbeloppet tror jag är en djungel. Jag är övertygad om att skattemyndigheten i första hand tar den rabattsats som framgår av köpekvittot som förmånsgrundande. Men troligen skulle den "skyldige" kunna argumentera att varan ex. bara kostar 1/4 del så mycket på Jula. Men då kanske man skall fråga sig varför man inte handlade på Jula.

Men den riktigt obehagliga risken (även om risken för att det skall beivras är låg). Är att om du med din firma ex. tillåter vänner och personal att handla elmaterial på ditt konto, och om detta upptäcks. Så kan skattemyndigheten hävda att den kontantköpta materialen som inte syns i bolagest bokföring, har använts för svarta affärer. Om firman ex. i genomsnitt har en materialkostnad på 100 000 per fakturerad miljon. Och man hittar icke bokförda materialinköp för 100 000, så blir firman upptaxerad med 1 miljon. Och eftersom denna miljon inte finns i firman så har den uppenbarligen betalats ut som nettolön, vilket totalt kan ge bortåt 2,5 milj. i skatt, arbetsgivaravgifter och moms + skattetillägg.
 
  • Gilla
Björkskär
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur marknadspriset skall bedömas för uträkning av det skattepliktiga förmånsbeloppet tror jag är en djungel. Jag är övertygad om att skattemyndigheten i första hand tar den rabattsats som framgår av köpekvittot som förmånsgrundande. Men troligen skulle den "skyldige" kunna argumentera att varan ex. bara kostar 1/4 del så mycket på Jula. Men då kanske man skall fråga sig varför man inte handlade på Jula.

Men den riktigt obehagliga risken (även om risken för att det skall beivras är låg). Är att om du med din firma ex. tillåter vänner och personal att handla elmaterial på ditt konto, och om detta upptäcks. Så kan skattemyndigheten hävda att den kontantköpta materialen som inte syns i bolagest bokföring, har använts för svarta affärer. Om firman ex. i genomsnitt har en materialkostnad på 100 000 per fakturerad miljon. Och man hittar icke bokförda materialinköp för 100 000, så blir firman upptaxerad med 1 miljon. Och eftersom denna miljon inte finns i firman så har den uppenbarligen betalats ut som nettolön, vilket totalt kan ge bortåt 2,5 milj. i skatt, arbetsgivaravgifter och moms + skattetillägg.
Många av firmorna på nätet gör ju inget annat än säljer vidare varor från grossisterna till konsumenter. De betalar 80 och säljer till kunden för 100 plus moms. Det blir ju marknadspris, dock inte marknadspris på orten.

Att det öht är en fråga är för att grossisterna har uppblåsta listpriser. Ett företagsavtal på till exempel Jula ger inte alls några spektakulära fördelar mot att köpa privat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du har skyldigheter som företagare startar du ett företagskonto så är du skyldig att ta upp dessa köp som förmån, vilket sätt du betalar på är oväsentligt..
Förmånsbeskattning är att du drar nytta av företagets rabatter och avtal..
Har kollat detta många gånger i mitt liv och fått samma entydiga svar varje gång…
Detta är som jag tidigare skrivit helt fel, detta har inget med förmån att göra. Ingen har haft en kostnad för att jag som privatperson handlar på mitt företagskonto. Om mitt företag handlat och sedan sålt vidare till mig till ett lägre pris, då hade det varit en förmån. Mycket förvånad att du kollat detta och fått entydiga svar. Jag har kollat detta med skatteverket, som klart anger att detta inte är en förmån. Skatteverkets definition:

"Om din arbetsgivare betalar en privat levnadskostnad för dig så är det en förmån och du ska betala skatt på förmånen. Förmånen värderas normalt till sitt marknadsvärde men i vissa fall är värderingen utifrån en schablon. Det finns några förmåner som är skattefria, till exempel personalvårdsförmåner."

Det uppstår ingen kostnad för mitt företag då jag handlar privat på dess konto, så jag utnyttjar ingen förmån relativt mitt företag.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Förmånen värderas normalt till sitt marknadsvärde
jag tror det är denna mening som är det centrala. Det betyder att dte är inte företagets kostnad för förmånen som avgör att det är en förmån. Utan värdet för dig. Om du får något som har ett marknadsvärde för dig pga. din anställning så är det en beskattningsbar förmån.

Detta syns rätt tydligt i ett vanligt fall, om du har en tjänstebil och vill köpa loss den från firman, när det är dags att byta bil. Firman får en inbytesvärdering från bilfirman. Samma inbytesvärde oavsett om det är en firma eller en privatperson som byter in en sådan bil. Då tycker man att det borde vara OK att sälja bilen till dig för detta inbytesvärde. För firman är det exakt samma summa oavsett om de säljer till bilfirman eller till dig.

Men detta finns det rättsfall på. Du får en skattepliktig förmån om du får köpa en bil från din arbetsgivare till lägre pris än om du hade köpt bilen på öppna marknaden. I rättsfallet sattes markandspriset till vad den skulle kostat ut från bilfirman. Vilket är en lite märklig marknadsvärdering. Du får ex. inte samma garantier om du köper "privat" av din arbetsgivare.

Firman får alltså sälja till inbytesvärderingen till vem som helst, utom en anställd eller närstående till en anställd.

I fallet att du handlar på ett företagskonto, och betalar direkt´, privat. Så är det möjligt att frågan blir mer av "akademisk natur", det är en skattepliktig förmån. Men sannolikheten att skatteverket skall välja att taxera upp dig för det kan vara nära noll. Däremot så vet jag att det har förekommit att skattemyndigheten har skönstaxerat företag baserat på icke bokförda inköp i företagets namn. Där man alltså även räknat med en viss mängd såld arbetstid, baserat på inköpskostnaden för material som inte bokförts. Det är möjligt att det fannas andra starka indikatorer på svartarbete i de fallen.
 
H hempularen skrev:
jag tror det är denna mening som är det centrala. Det betyder att dte är inte företagets kostnad för förmånen som avgör att det är en förmån. Utan värdet för dig. Om du får något som har ett marknadsvärde för dig pga. din anställning så är det en beskattningsbar förmån.

Detta syns rätt tydligt i ett vanligt fall, om du har en tjänstebil och vill köpa loss den från firman, när det är dags att byta bil. Firman får en inbytesvärdering från bilfirman. Samma inbytesvärde oavsett om det är en firma eller en privatperson som byter in en sådan bil. Då tycker man att det borde vara OK att sälja bilen till dig för detta inbytesvärde. För firman är det exakt samma summa oavsett om de säljer till bilfirman eller till dig.

Men detta finns det rättsfall på. Du får en skattepliktig förmån om du får köpa en bil från din arbetsgivare till lägre pris än om du hade köpt bilen på öppna marknaden. I rättsfallet sattes markandspriset till vad den skulle kostat ut från bilfirman. Vilket är en lite märklig marknadsvärdering. Du får ex. inte samma garantier om du köper "privat" av din arbetsgivare.

Firman får alltså sälja till inbytesvärderingen till vem som helst, utom en anställd eller närstående till en anställd.

I fallet att du handlar på ett företagskonto, och betalar direkt´, privat. Så är det möjligt att frågan blir mer av "akademisk natur", det är en skattepliktig förmån. Men sannolikheten att skatteverket skall välja att taxera upp dig för det kan vara nära noll. Däremot så vet jag att det har förekommit att skattemyndigheten har skönstaxerat företag baserat på icke bokförda inköp i företagets namn. Där man alltså även räknat med en viss mängd såld arbetstid, baserat på inköpskostnaden för material som inte bokförts. Det är möjligt att det fannas andra starka indikatorer på svartarbete i de fallen.
Nej, det är inte det centrala, det kommer efter förutsättningen "Om din arbetsgivare betalar en privat levnadskostnad för dig så är det en förmån och du ska betala skatt på förmånen."

Kan alla ta och läsa skatteverkets regelverk i https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/321417.html
och sedan berätta om de hittar något som ens är avlägset tillämpbart i fallen vi diskuterar?

Jag skall ta ett exempel: För ca två år sedan köpte jag, som privatperson, på mitt företags kontonummer (men betalade som privatperson) en värmepump oroväckande billigt. En ovan i tråden nämnd grossist ville få ut pumpar som de börjat sälja under eget varunamn (ej samma som grossistens dock). Jag ringde då skatteverket och frågade om det kunde bli några problem, då detta var långt under vad tex polarpumpen sålde dem för. De svarade att det inte alls kunde bli några problem. Grossisten kan inte ge mig någon förmån då jag inte är anställd där, och mitt företag kan inte ge mig någon förmån här då de inte varit inblandade i affären, tex köpt in den och sålt den vidare till mig. Inte ens om jag varit anställd hos grossisten hade det varit något problem, då detta pris erbjöds till andra kunder på marknadsmässiga grunder, och därför omöjligen kunde räknas som förmån (ni kan läsa om detta i länken ovan).

Kan nästa som påstår att det vi diskuterar är en förmån vänligen referera till relevant avsnitt i länken jag bifogade ovan?
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
jag tror flera blandar ihop saken med mycket annat. Ett företag, vilket som helst kan inte bara köpa saker till nån anställd om det inte finns fog för det. En produkt inköpt som en utgift för företaget och som man ger personen ifråga blir såklart en förmån. Precis som en för dyr julklapp.
Om företaget köper in en sak som sedan faktureras en kund/anställd och allt är grönt på det viset så är det ingen förmån. Företaget får sälja till vilket pris som helst. Finns inget krav att man ska gå med vinst eller att personen som köper ska förmånsbeskattas för ev rabatt.
Vem skulle sitta och reda ut såna situationer? Vems listpris ska vara grund för den förmånsbeskattningen? Landets dyraste?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Jo, i de fallen är det en förmån om det är ett lägre pris på grund av att personen är anställd. Med var ju inte vad frågan handlade om i det här fallet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jag tror flera blandar ihop saken med mycket annat. Ett företag, vilket som helst kan inte bara köpa saker till nån anställd om det inte finns fog för det. En produkt inköpt som en utgift för företaget och som man ger personen ifråga blir såklart en förmån. Precis som en för dyr julklapp.
Om företaget köper in en sak som sedan faktureras en kund/anställd och allt är grönt på det viset så är det ingen förmån. Företaget får sälja till vilket pris som helst. Finns inget krav att man ska gå med vinst eller att personen som köper ska förmånsbeskattas för ev rabatt.
Vem skulle sitta och reda ut såna situationer? Vems listpris ska vara grund för den förmånsbeskattningen? Landets dyraste?
Tyvärr har du fel och verkar blanda ihop vad som gäller rent juridiskt och vad myndigheterna i praktiken bryr sig om att kontrollera. Att inga eller väldigt få kontroller görs betyder inte att det är tillåtet.


"Det förekommer att anställda får köpa ut egendom av sina arbetsgivare. Det kan handla om bilar, datorer och mobiltelefoner eller dylikt. Om utköpet sker till underpris har den anställde fått en skattepliktig förmån. Denna ligger också till grund för arbetsgivaravgifter."

"Marknadsvärdet är det pris, inklusive moms, som en privatperson normalt får betala på den aktuella orten för varan eller tjänsten ifråga. Värdet ska bestämmas när köpet respektive försäljningen äger rum."
 
”På den aktuella orten” får man nog tolka lite lösare i dag när mycket handel sker vis nätet. Det handlar snarare om vilket pris det skulle bli via normala kanaler.
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
det har förekommit att skattemyndigheten har skönstaxerat företag baserat på icke bokförda inköp i företagets namn. Där man alltså även räknat med en viss mängd såld arbetstid, baserat på inköpskostnaden för material som inte bokförts. Det är möjligt att det fannas andra starka indikatorer på svartarbete i de fallen.
Pizzerior..
Först och främst har det åkt dit några, för att mängden inköpt mjöl och andra råvaror inte är rimligt med antal sålda pizzor.
Sen blev de smartare, och började köpa råvaror "vid sidan om", dvs inte med pengar från bolaget, och då blev kontrollen svårare, då det handlade om att hitta inköp som det, typ, saknas papper på.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr har du fel och verkar blanda ihop vad som gäller rent juridiskt och vad myndigheterna i praktiken bryr sig om att kontrollera. Att inga eller väldigt få kontroller görs betyder inte att det är tillåtet.


"Det förekommer att anställda får köpa ut egendom av sina arbetsgivare. Det kan handla om bilar, datorer och mobiltelefoner eller dylikt. Om utköpet sker till underpris har den anställde fått en skattepliktig förmån. Denna ligger också till grund för arbetsgivaravgifter."

"Marknadsvärdet är det pris, inklusive moms, som en privatperson normalt får betala på den aktuella orten för varan eller tjänsten ifråga. Värdet ska bestämmas när köpet respektive försäljningen äger rum."
tja så kanske det är men sälja till underpris och att mörka nånting är väl en sak, Att köpa ut material och få företagets 25% rabatt kan rimligen inte hamna i den kategorin.
 
useless useless skrev:
Tyvärr har du fel och verkar blanda ihop vad som gäller rent juridiskt och vad myndigheterna i praktiken bryr sig om att kontrollera. Att inga eller väldigt få kontroller görs betyder inte att det är tillåtet.


"Det förekommer att anställda får köpa ut egendom av sina arbetsgivare. Det kan handla om bilar, datorer och mobiltelefoner eller dylikt. Om utköpet sker till underpris har den anställde fått en skattepliktig förmån. Denna ligger också till grund för arbetsgivaravgifter."

"Marknadsvärdet är det pris, inklusive moms, som en privatperson normalt får betala på den aktuella orten för varan eller tjänsten ifråga. Värdet ska bestämmas när köpet respektive försäljningen äger rum."
Precis, de exakta förutsättningarna är att man skall beskattas om man, som anställd, fått en rabatt som
  • överstiger den största rabatt som en konsument kan få på affärsmässiga grunder
  • uppenbart överstiger den personalrabatt som är sedvanlig i branschen.
Detta är direkt hämtat från länken jag bifogade ovan. Den innehåller svar på alla frågor som vi avhandlar i detta ämne.

I mitt exempel med värmepumpen ovan skulle inte den anställde på grossisten beskattas för den väldigt billiga värmepumpen, då den erbjöds även andra på affärsmässiga grunder.
 
  • Gilla
Björkskär
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.