Otroligt tråkigt när man inte får det man önskar. Jag förstår även att du inte vill låta snickeriet få "rätt" genom att betala fullpris. MEN, är det verkligen värt besväret, för att få ned priset några tusenlappar. Du har nu strulat i månader, bott i en husvagn hela sommaren... till vilken nytta?
Du har sagt att dörren absolut går att använda. Egentligen bara fel spik, några millimeter fel bredd på panelen, samt lite dåligt målad.
För din egen skull, betala, bättra på färgen och sätt upp den.
Vidare förstår jag inte varför du inte satt upp en tillfällig dörr i alla fall, så kunde du flyttat in. En begagnad dörr som man sågar till rätt bredd och höjd. Alternativt slänger ihop en egen tillfällig dörr av spillvirke och cellplast.
Tyvärr blir saker fel när man bygger. Fel beslut vad gäller hantverk och material. Priset blir också fel. Men ibland får man väga eventuell vinster mot krångel och besvär för att räta till det. Ibland är det bara inte värt det.

F
Skulle hålla med dig om det gällde en dörr till en mexitegelvilla från 70-talet.

Jag förstår hur du menar AG A och ibland tänker jag likadant. Men jag lägger otroligt mycket tid och energi på att renovera huset byggnadsvårdsmässigt och på att få utseendet precis som jag önskar. Samma sak med den här dörren, jag har lagt massor av tid på att förklara för snickeriet hur den ska se ut och till och med letat reda på rätt frässtål till profilen. När jag trots det får ett annat utseende och ett dåligt utförande så ledsnade jag.

Att snickeriet dessutom vägrar att ens diskutera saken utan direkt skickar ärendet till tingsrätten gör inte förhandlingsläget bättre. Det handlar inte om pengarna, jag har massor av fakturor på betydligt högre belopp, jag vill inte längre vill ha dörren. I mitt bästa scenario tar snickeriet tillbaka skiten så jag slipper se den mer... Det är ändå ett halvår till nästa byggsäsong - jag hinner beställa en ny.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
godeha skrev:
Jepp, fick igår besked från ARN att de lägger ner ärendet eftersom det ska upp i tingsrätten. Det gör ju att arn och deras svarta lista är i stort sett värdelös för mig eftersom de riktigt elaka företagen lätt kan navigera runt dem. Nåja det kanske får bli en egen tråd...
Det är nog bra att ARN lägger ner ärendet, om ARN skulle fälla och tingsrätten fria, så underminerar det ARN tidigare och framtida beslut.

Svarta listan är till för företag som inte följer ARNs beslut. Snickaren måste följa domstolens beslut så det finns ingen poäng att lägga till företaget på ARNs lista efter dom.

Stå på dig och lycka till!

Så var vi i tingsrätten i morse och fick till en dom.

Man kan säga att vi både vann och förlorade - det blev en förlikning och vi fick ner priset med ca 1/3. Nu var det ju inte så att det här handlade om pengarna för oss - dörren var inte särskilt dyr till att börja med, utan det handlade om att dörren är ful och dåligt utförd. Och det får vi ju leva med nu eftersom vi får ha kvar den.

Vi hade naturligtvis kunnat driva det vidare till en huvudförhandling men den här historien har redan kostat alldeles för mycket tid och energi. Det var också mycket frustrerande att höra snickeriets ägare/säljare sitta och ljuga i rätten men nu handlade ju inte förhandlingen om rätt och fel utan om vi kunde komma överens så det var inte värt att sitta där och argumentera. Lösningen med ett prisavdrag var med i vårt första mejl till snickeriet i början av juni så egentligen har de senaste tre månadernas tjafs varit helt onödigt om de bara varit mer intresserade av en dialog.

Hesta snickerier eller Hesta snickerifabrik heter alltså stället som ni ska undvika om ni inte vill riskera att hamna i samma sits med ett uselt hantverk, långsam leverans och mycket konfliktbenägen ledning/säljare.

Det kommer komma ett inlägg på bloggen med de efterfrågade bilderna om ett tag - jag måste bara formulera det snyggt först, skriver jag vad jag egentligen tycker så hamnar vi väl i tingsrätten igen ;)

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Och precis så här slutar det nästan alltid i dessa fall och de enda som blir feta är de juridiska biträdena. Hoppas nu flera forumbesökare läser detta och tar till sig att det är så här det funkar i Sverige.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
O
godeha skrev:
Så var vi i tingsrätten i morse och fick till en dom.

Man kan säga att vi både vann och förlorade - det blev en förlikning och vi fick ner priset med ca 1/3. Nu var det ju inte så att det här handlade om pengarna för oss - dörren var inte särskilt dyr till att börja med, utan det handlade om att dörren är ful och dåligt utförd. Och det får vi ju leva med nu eftersom vi får ha kvar den.

Vi hade naturligtvis kunnat driva det vidare till en huvudförhandling men den här historien har redan kostat alldeles för mycket tid och energi. Det var också mycket frustrerande att höra snickeriets ägare/säljare sitta och ljuga i rätten men nu handlade ju inte förhandlingen om rätt och fel utan om vi kunde komma överens så det var inte värt att sitta där och argumentera. Lösningen med ett prisavdrag var med i vårt första mejl till snickeriet i början av juni så egentligen har de senaste tre månadernas tjafs varit helt onödigt om de bara varit mer intresserade av en dialog.

Hesta snickerier eller Hesta snickerifabrik heter alltså stället som ni ska undvika om ni inte vill riskera att hamna i samma sits med ett uselt hantverk, långsam leverans och mycket konfliktbenägen ledning/säljare.

Det kommer komma ett inlägg på bloggen med de efterfrågade bilderna om ett tag - jag måste bara formulera det snyggt först, skriver jag vad jag egentligen tycker så hamnar vi väl i tingsrätten igen ;)
Tack för en återkoppling!
Förstår att du valde en mellan väg... En rättegång riskerar att dra iväg i både pengar och tid.
Jag antar att du kommer beställa en ny dörr från Hesta:p

Haha - säkert! :screwy:

Nädu, nu blir det till att leta nytt snickeri - har fått en karm levererad från ett annat ställe och de var både trevliga och duktiga så kanske får de göra nästa dörr...

Bara som ett tips. Inlägg med firmanamnet i rubriken under ex. referenser hantverkare... här. Brukar få väldigt hög google ranking. Ofta högre än firmans egen hemsida.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
harry73
Tack för återkopplingen

Hempularen - finns redan en sån tråd: Varning för Hesta snickeri ;) Har även skrivit recensioner på alla ratiningsidor som jag hittat. Den här liraren verkar veta precis hur han ska undvika ARN:s svarta lista så då får vi ta till andra medel...

Om det är någon som har andra tips på ställen att lägga ut recensioner eller hur man fixar sökmotoroptimering på ett enkelt sätt så är jag intresserad!

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Tack för en återkoppling!
Förstår att du valde en mellan väg... En rättegång riskerar att dra iväg i både pengar och tid.
Jag antar att du kommer beställa en ny dörr från Hesta:p
Om det är ett då kallat småmål så är det faktiskt inte någon fara att det springer iväg med en massa pengar .

Arneby skrev:
Och precis så här slutar det nästan alltid i dessa fall och de enda som blir feta är de juridiska biträdena. Hoppas nu flera forumbesökare läser detta och tar till sig att det är så här det funkar i Sverige.
Tingsrätten är i första hand ute efter förlikning och det är bra det så att det inte blir för dyrt för oss skattebetalare , och om målet är ett småmål så är det inga juridiska biträden som blir feta

Arneby skrev:
Det var inte TS som tog ärendet till tingsrätten!

Det är klart att det är - du får betala din egen advokat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.