57 202 läst ·
202 svar
57k läst
202 svar
Konflikt om en dörr - hur illa kan det gå?
Förtal av företag är inte en skadeståndsgrund enligt svensk lagstiftning. Kanske kan vara bra att veta i det här läget.
Om er förlikning innehåller en sekretesskyldighet (vilket inte är helt ovanligt) kan jag förstå företagets reaktion. Om det inte finns något avtalat som förhindrar dig att beskriva utgången i tvisten skulle jag sitta lugnt i båten mot ett sånt där "hot". Advokaten kommer förhoppningsvis att berätta för företaget vad som gäller avseende förtal och de lär inte gå vidare i ärendet rättsligt.godeha skrev:Såhär formulerades brevet:
"Ser att du har skrivit negativa saker på nätet om vårt företag.
Vi kan bara tolka det som du är en person som inte vill följa överenskommelsen hos Tingsrätten.
Vi kommer koppla in advokat och eventuellt stämma er för förtal av vårt företag.
Har man gått med på en förlikning så finns det ingen som har rätt eller fel utan man inser från båda parter att tvisten inte går att vinna utan man gör upp i godo.
Förväntar mig att du tar bort din text omgående."
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Dedär får en att ännu mer tycka att företagsnamnet borde synas.
Varför är jag inte förvånad? över företagets agerande? Det är tydligt att de verkar inte ha speciellt mycket att göra, eftersom de hänger på nätet hela dagarna.
Ett tips till TS läs igenom avtalet ni skrev under, om det står något om sekretess. Om det inte gör det, sätt igång och häng ut företaget igen... För då finns det inget att hämta... Men jag förstår att man inte orkar bråka mer...
Ett tips till TS läs igenom avtalet ni skrev under, om det står något om sekretess. Om det inte gör det, sätt igång och häng ut företaget igen... För då finns det inget att hämta... Men jag förstår att man inte orkar bråka mer...
Eftersom Hesta snickeri antagligen läser alla dina inlägg, också här på Byggahus borde det gå bra att varna Hesta att kämpa för mycket emot dålig kritik på internet. Det finns många exempel av företag som försökte det och kanske även fick rätt i rätten, men där de senare ändå fick ett ordentlig bakslag eftersom internetgemenskapen inte uppskattade hur företaget behandlade sina kunder och började dela på facebook, skriva dåliga recensioner, mm.
Det bästa Hesta snickeri kan göra, är att ligga väldigt lågt och hoppas att TS slutar skiva inom kort och att allting faller i glömska.
TS kanske riskerar lite skadestånd, men Hesta snickeri riskerar sitt ryckte och i värsta fall hela företaget.
Det bästa Hesta snickeri kan göra, är att ligga väldigt lågt och hoppas att TS slutar skiva inom kort och att allting faller i glömska.
TS kanske riskerar lite skadestånd, men Hesta snickeri riskerar sitt ryckte och i värsta fall hela företaget.
Nej, det finns inget skrivet om sekretess i förlikningen. Inte heller skulle jag tro att det finns någon grund för en stämning pga förtal - trots det vill vi dra oss ur det här. Det är helt enkelt inte värt det för oss att fortsätta tjafsa. Naturligtvis tråkigt om någon annan råkar illa ut för att de anlitar samma hantverkare men vi orkar helt enkelt inte hålla på mer, det här har redan tagit allt för mycket energi och tid...
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
godeha
Även om du skulle vilja radera företagsnamnet i dina inlägg kan du inte råda över hur andra på detta forum hanterar spridandet av denna information. Det finns många som gärna hjälper till med det, sådana företag skall absolut bort!
Även om du skulle vilja radera företagsnamnet i dina inlägg kan du inte råda över hur andra på detta forum hanterar spridandet av denna information. Det finns många som gärna hjälper till med det, sådana företag skall absolut bort!
Googlar man på Hesta snickeri, hamnar byggahus på sjätte plats.https://www.google.se/webhp?sourcei...9SE512&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=hesta snickeri
Men det borde vara möjligt att få en högre rankning
Men det borde vara möjligt att få en högre rankning
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Bra harry73, du hjälpte just nu till med höjningen av rankningen. Företagsnamnet i rubriken förstärker ju rankningen!
Det enda rätta är att skriva er version och företagsnamnet, ett företag som gör dåliga jobb och stämmer kunder är inget företag som jag tror någon har lust att göra affärer med! Dom har haft sin chans till prisreducering sen innan tingsrätten men valde att gå till tinget om det istället, den företagaren kan inte ha alla hemma. Dessutom är jag rätt säker på att byggahus.se inte kommer att ta bort några firmanamn. Då skulle alla företag som blir omnämda kunna hota bort negativ kritik, det är inte riktigt meningen med forumet kanske.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag förstår dig fullständigt. Vi är många här som stöttar dig!godeha skrev:Nej, det finns inget skrivet om sekretess i förlikningen. Inte heller skulle jag tro att det finns någon grund för en stämning pga förtal - trots det vill vi dra oss ur det här. Det är helt enkelt inte värt det för oss att fortsätta tjafsa. Naturligtvis tråkigt om någon annan råkar illa ut för att de anlitar samma hantverkare men vi orkar helt enkelt inte hålla på mer, det här har redan tagit allt för mycket energi och tid...
Det går säkert att ändra om firmanamnet i tråden, men det hela lever kvar på nätet... Vi är många som gärna sprider informationen vidare...
Upps... Nu upptäckte jag att jag lyckades sprida firmanamnet vidare!