Skicka absolut inte tillbaka dörren! Då missar du alla bevis. Erbjud honom att hämta dörren om han avskriver fordran.

0771 525525
Vardagar 0900 - 1700
Så kan du få hjälp om hur du reklamerar din vara på bästa sätt!
Hoppas att det löser sig med en ny dörr eller att du får din åtgärdad.

Det finns tyvärr ett visst förfarande man som kund måste hålla sig till (i det avseendet att det kan bli rättsliga påföljder)
Tillverkaren skall beredas möjlighet att rätta till sina fel i första hand, om det inte göres inom rimlig tid så....
Kan kunden hålla inne hela betalningen och beställa en ny dörr från en annan tillverkare, men denna dörr du beställt är ingen vanlig "lagervara" om jag förstod dig rätt så att beställa en ny är ett visst risktagande då tillverkaren av den första (din dörr med fel) dörren kan helt enkelt fixa den och sedan avkräva dig som beställare hela kostnaden.
Därför råder jag dig till att ringa detta nummer 0771 525525 för att få helt klart i hur du skall gå till väga.
Råden på forumet är många och vissa är bra andra inte lika..
Ser helst att du inte råkar illa ut bara för att gemene man ger dig rätt rent logiskt, detta med bråkiga leverantörer/tillverkare kan man med fördel behöva mera konkret hjälp med!

ARN lägger ned målet så fort de får reda på att en av parterna tagit ärendet till tingsrätten. Den goda nyheten är att du kan driva det som småmål i tingsrätten, och dels slippa betala hans rättegångskostnader vid förlust, och dels få mer handledning av rätten under pågående förhandling.

L
Lägg ett motförslag där du gör avdrag på priset för att du inte fått det du beställt. Fixa sedan dörrens brister hos någon annan firma.

utan att ha läst hela tråden, någon annan har säkert redan påpekat detta.
Fotografera ALLT, allra helst med referensobjekt med i bilden, tumstockar , tändsticksaskar etc. som ger en känsla för storleken på skadorna.
Ovärderligt i ett skede då leverantören kan ha åtgärdat mindre delar av felen för att komma undan.

• Gilla
godeha och 1 till
  • Laddar…
No worry! Du har bestridit, han får vad jag vet inte gå vidare med den till Kronolle, gör han det ändå så meddelar du dom att du har bestridit samt att du bestrider kronolles krav och anledning givetvis, det är inte så lätt att få anmärkning som snickeriägaren vill få det att låta som, det finns dom som halkar undan kreditföretag och som kreditföretagen sen aldrig kommer åt, bara man kan sin grej!

godeha skrev:
Grejen är den att jag hade blivit varnad om att snickeriägaren är en hal typ så jag har sett till att ha skriftligt på allt som sker och exakt vad vi beställt.
Det vore intressant att höra varför du valde att köpa från honom trots att du blivit varnad.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag hade hört två saker om snickeriet: för det första att de levererade bra saker - för det andra att säljaren/ägaren var "en hal typ". Halheten skulle enligt ryktet gå ut på att priset satte av och det tillkom kostnader som man inte kände till.

Jag tänkte att det där med lurigheten kan jag alltid parera med att se till att ha skriftligt på allt vi kommer överens om och att inte lämna något underförstått. Att han skulle leverera något annat än det vi hade kommit överens om tänkte jag inte på - det är ju inte så att han tjänar på att fräsa en annan profil än den överenskomna...

När det gäller kvaliteten på konstruktionen så är den helt ok, det är finishen som är dålig.Om jag skulle ge mig till att gissa så har skadorna kommit till efter att dörren lämnat snickeriet och innan målning. Han har hela tiden beklagat sig om att det är svårt att hinna med och svårt att hitta duktigt folk. Återigen en gissning - han har tagit in någon som inte är riktigt snickare för att göra klart det sista - därav de uselt slagna spikarna och snett monterade gångjärnen. Målningen verkar också vara gjort i snickeriet eftersom det är spån och smuts i färgen.

Vi har ända sen vi satte igång med bygget varit på jakt efter ett snickeri som förstår sig på byggnadsvård och som kan leverera måttbeställda produkter i den stil vi vill ha - det är inte lätt att hitta. Därför tänker vi som så att vi beställer någon enklare grej och om den blir bra kan vi använda snickeriet igen. Det här är därför dörren till baksidan - stor pardörr ska vi beställa nästa gång och då hade vi hoppats att vi kunnat testa oss fram till ett bra snickeri. Nu får vi leta vidare...

godeha skrev:
Jepp, det är det dörrlösa hålet som är det stora problemet. egentligen har jag en dörr där som åtminstone hindrar inbrott, men eftersom vi hade tänkt bo där så är den på tok för otät. Har snickar epå plats som blir klara med fasaden den här veckan som skulle ha monterat dörren...

Jag fick för övrigt just idag en påminnelse på fakturan - trots att han skrev i sitt första mejl att någon påminnelse skulle han inte skicka. Han skulle minsann gå till kronofogde och tingsrätt direkt... ;) Den fakturan får han såklart också tillbaka med vändande post.
Var observant på fakturanummer! Ändrar han fakturanummer så anses det vara en ny faktura och den måste bestridas igen enligt gängse regler om hur man bestrider en faktura

• Gilla
godeha
  • Laddar…
Nja, att byta fakturanr räcker inte för att tvinga fram en betalning. Handlar det om samma vara har man ju redan bestridit fakturan, det behöver man bara göra en gång. Om de skulle hävda att det är en annan vara så har man ingen skyldighet att bestrida så länge man inte beställt varan (=bluffaktura).

Kan du inte prova att köra samma taktik som säljaren, hota med skadestånd pga att du måste skaffa en provisorisk dörr I avvaktan på att de avhjälper felen på den beställda dörren, om de inte gör detta omedelbums (eller kommer överens om priset). Kanske inte håller I rätten men denna gosse verkar ju inte ha stenkoll på det juridiska.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Caroline83 skrev:
Nja, att byta fakturanr räcker inte för att tvinga fram en betalning. Handlar det om samma vara har man ju redan bestridit fakturan, det behöver man bara göra en gång. Om de skulle hävda att det är en annan vara så har man ingen skyldighet att bestrida så länge man inte beställt varan (=bluffaktura).

Kan du inte prova att köra samma taktik som säljaren, hota med skadestånd pga att du måste skaffa en provisorisk dörr I avvaktan på att de avhjälper felen på den beställda dörren, om de inte gör detta omedelbums (eller kommer överens om priset). Kanske inte håller I rätten men denna gosse verkar ju inte ha stenkoll på det juridiska.
Är du jurist? För detta faktum talade min jurist tillika advokat om att de går alldeles utmärkt att skriva en ny faktura med ett nytt fakturanummer och att man då måste bestrida den ny "fakturanummer". Men du kan kanske detta bättre?

nissenhj skrev:
Är du jurist? För detta faktum talade min jurist tillika advokat om att de går alldeles utmärkt att skriva en ny faktura med ett nytt fakturanummer och att man då måste bestrida den ny "fakturanummer". Men du kan kanske detta bättre?
Ja, jag är jurist (dock inom ett annat område) och detta är min uppfattning som jag star fast vid tills jag hör ett vettigt argument som talar för motsatsen. Skulle vara jätteintressant att höra vad din advokat grundar sin uppfattning på, jag har inga problem att erkänna om jag har fel.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nu är ärendet i alla fall anmält till ARN - jag har inte hört något alls från snickeriet så vad de gör vet jag inte. Det tog bra mycket tid bara att göra anmälan: hade 70 mejl att gå igenom plus en massa bilder och offerter och fakturor som bilagor. Ska bli intressant att se var det här slutar...

Vi kan inte få några bilder på eländet?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.