57 202 läst ·
202 svar
57k läst
202 svar
Konflikt om en dörr - hur illa kan det gå?
Sådana här lirare brukar hota med att stämma en för förtal om man berättar hur inkompetenta de är. Bra att veta då är att du kan inte förtala en juridisk person i Sverige. Så länge du skriver att Nisse Hult Snickeri AB är ena riktiga klåpare så är det ok, men om du skriver att Nisse Hult är en klåpare så är kan det vara förtal. Nu brukar de här typerna byta företag oftare än en annan bytar kallingar så varningarna har rätt kort bäst före datum.godeha skrev:
Tanken med s.k. småmål är att parterna ska klara sig utan ombud i största utsträckning. Det är därför vinnande part endast kan få kostnadsersättning för en timmes juridisk rådgivning. Om en part väljer att anlita ombud i större utsträckning än så (gissningsvis för att ärendet är värt mer för parten än pengar) får man hoppas att parten tycker att det är värt pengarna.peterhjalmarsson skrev:
I det här fallet hade ingen av oss anlitat något ombud och det blev inte heller så att någon av oss skulle stå för den andres kostnader. Skulle det ha gått till en huvudförhandling så är det dags att kalla in advokater men då skulle min hemförsäkring täcka det.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det var nytt för mig, vore ju konstigt om ett småmål inte får behandlas i rätten.
Vilka förutsättningar då? Försäkringsrättsligt, menar du? Låter konstigt i så fall.godeha skrev:
Kostnadsfördelningen enligt rättegångsbalken förändras i varje fall inte. Tvärtom är det ju så att kostnadsfördelningsreglerna förutsätter att ärendet har avgjorts efter formell prövning av rätten, vanligtvis efter huvudförhandling.
Nu förliktes ju ni innan huvudförhandling och då har inte tingsrätten någonting att säga till om fördelningen av respektive parts kostnader, vare sig förlikningen stadfästs av rätten eller inte. Det är det ju de förlikande parterna som bestämmer.
Ledsen men jag har dessvärre inte mer koll på de generella reglerna än vad jag redan skrivit - jag ringde mitt försäkringsbolag och beskrev läget. De svarade att till den muntliga förberedelsen så täckte inte försäkringen något rättsskydd (och det behövdes ju inte heller) men om det gick vidare till en huvudförhandling så skulle försäkringen täcka det.
Hempularen - jag menade alltså inte att småmål inte får behandlas i rätten utan att mitt försäkringsbolag ser förutsättningarna annorlunda om ärendet ska upp till huvudförhandling jämfört med den muntliga förberedelsen.
Hempularen - jag menade alltså inte att småmål inte får behandlas i rätten utan att mitt försäkringsbolag ser förutsättningarna annorlunda om ärendet ska upp till huvudförhandling jämfört med den muntliga förberedelsen.
Det gick snabbt - redan igår eftermiddag kom hotet om stämning. Eftersom vi är rejält trötta på den här historien nu har jag bett moderatorerna att ta bort företagsnamnet från tråden så kanske vi slipper mer obehag från det här företaget.
Risigt hanterat av företaget. Det du har skrivit i tråden https://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/264626-varning-hesta-snickeri.html är inte förtal. Det vore intressant att höra hur de formulerar hotet om stämning.
Bry dig inte, troligen så vet de att de inte har något att hämta utan vill bara skrämmas.godeha skrev:
Såhär formulerades brevet:
"Ser att du har skrivit negativa saker på nätet om vårt företag.
Vi kan bara tolka det som du är en person som inte vill följa överenskommelsen hos Tingsrätten.
Vi kommer koppla in advokat och eventuellt stämma er för förtal av vårt företag.
Har man gått med på en förlikning så finns det ingen som har rätt eller fel utan man inser från båda parter att tvisten inte går att vinna utan man gör upp i godo.
Förväntar mig att du tar bort din text omgående."
"Ser att du har skrivit negativa saker på nätet om vårt företag.
Vi kan bara tolka det som du är en person som inte vill följa överenskommelsen hos Tingsrätten.
Vi kommer koppla in advokat och eventuellt stämma er för förtal av vårt företag.
Har man gått med på en förlikning så finns det ingen som har rätt eller fel utan man inser från båda parter att tvisten inte går att vinna utan man gör upp i godo.
Förväntar mig att du tar bort din text omgående."