Ang priser för juridiska ombud:

Att stämma någon är billigt. Att anklaga någon också. Det är att försvara sig, redovisa fakta och att gå till process som är dyrt. De allra allra flesta småföretag ger sig direkt när man sätter hårt mot hårt. Sen ska man givetvis undvika att gå in i legala strider med NCC eller Skanska, det säger sig självt.

En entreprenadjurist kostar dryga 3000 kronor per timme. En större del av det täcks av din hemförsäkring om den är bra. Det har hen en timme att rita ihop lämpligt papper.

En kort uppdatering om vad som hänt under sommaren: Ärendet är ju registrerat hos ARN men vi räknar inte med något beslut än på ett tag. Snickeriet har svarat ett par gånger och hänvisar bland annat till att "Byggledning på platsen" har godkänt leveransen och att vi har godkänt ritningen.

Byggledningen på platsen är två polska hantverkare som höll på att sätta upp fasad på baksidan av huset. De hade tydligen pekat på ett lämpligt ställe att ställa dörren - vilket alltså ska ha varit leveransgodkännandet.

Att vi godkänt ritningen stämmer, ritningen nämner dock inte någon av de saker som blivit fel på dörren. Den handlar mest om karmens tjocklek och yttermått och liknande.

Snickeriet svarar överhuvudtaget inte på något om de synpunkter vi har.

Sen har vi också lyckats avhandla kronofogden: vi fick ett föreläggande med en faktura som vi bestred och efter det har kronofogden skickat ärendet vidare till tingsrätten på snickeriets begäran. Hur lång tid det kan ta innan de tar upp saken har jag ingen aning om men jag antar att det kan ta ett tag...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
godeha skrev:
En kort uppdatering om vad som hänt under sommaren: Ärendet är ju registrerat hos ARN men vi räknar inte med något beslut än på ett tag. Snickeriet har svarat ett par gånger och hänvisar bland annat till att "Byggledning på platsen" har godkänt leveransen och att vi har godkänt ritningen.

Byggledningen på platsen är två polska hantverkare som höll på att sätta upp fasad på baksidan av huset. De hade tydligen pekat på ett lämpligt ställe att ställa dörren - vilket alltså ska ha varit leveransgodkännandet.

Att vi godkänt ritningen stämmer, ritningen nämner dock inte någon av de saker som blivit fel på dörren. Den handlar mest om karmens tjocklek och yttermått och liknande.

Snickeriet svarar överhuvudtaget inte på något om de synpunkter vi har.

Sen har vi också lyckats avhandla kronofogden: vi fick ett föreläggande med en faktura som vi bestred och efter det har kronofogden skickat ärendet vidare till tingsrätten på snickeriets begäran. Hur lång tid det kan ta innan de tar upp saken har jag ingen aning om men jag antar att det kan ta ett tag...
Tyvärr så kommer ARN med största sannolikhet att avfärda ärendet pga att det redan är uppe i Tingsrätten. Det blev i alla fall deras svar när vi var ute i ett liknande ärende. Fast som gällde en miljonrenovering i stället för en dörr.

Tråkigt om det blir så - hade varit skönt att få chans till ett avgörande lite snabbare - jag gissar att arn är snabbare än tingsrätten? Och under tiden står vi utan dörr :-(

godeha skrev:
Tråkigt om det blir så - hade varit skönt att få chans till ett avgörande lite snabbare - jag gissar att arn är snabbare än tingsrätten? Och under tiden står vi utan dörr :-(
Trösta dig med att du i alla fall har ett hus/lägenhet. ;-)

Faktum är att vi bor i en husvagn när vi är vid gården - hade vi haft den där ytterdörren på plats i tid så hade vi kunnat flytta in nu... :(

godeha skrev:
Faktum är att vi bor i en husvagn när vi är vid gården - hade vi haft den där ytterdörren på plats i tid så hade vi kunnat flytta in nu... :(
Så dramatiskt behöver det väl inte vara?

Det är väldigt vanligt att man under en byggnation monterar en s.k byggdörr.
Det vill säga en dörr som det inte är så noga med, typ begagnad dörr med skavanker som eventuellt kan kasseras sedan.

Något liknande kan du säkert hitta billigt på en återvinningsdepå, att användas tills du fått en korrekt dörr.

Att avstå inflyttningen bara just för en ytterdörr verkar för mig, en överreaktion. :eek:

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Nä så dramatiskt som det kanske ser ut som är det inte.

Huset fungerar som sommarstuga under renoveringen och vi har under helger och somrar bott i husvagn vid den i tre år nu. Dock var planen att sälja husvagnen i våras för att under sommaren bo i det rum där dörren skulle monteras.

Dörrhålet är från 1700-talet och är mycket lägre och bredare än 99,9% av de dörrar du hittar på begagnatmarknaden. Sen ska innerväggen lerklinas mot dörren och det är risk att det blir sprickor i lerputsen om man byter dörr senare. Bättre att göra rätt från början.

Det är väl dessvärre en nackdel med att syssla med byggnadsvård till skillnad från vanlig renovering - man blir mer beroende av att hantverkare vet vad de gör och att de gör rätt - få saker är standard...

Nya bud igen - nu har tingsrätten hört av sig och vill kommer ha muntlig föredragning (tror jag de kallade det) om en månad. Vi får se om ARN är tingsrätten hinner komma till beslut först. Men sen har ju snickeriet sagt att de inte bryr sig om vad ARN tycker så till tingsrätten kommer vi i vilket fall som helst.

godeha skrev:
Nya bud igen - nu har tingsrätten hört av sig och vill kommer ha muntlig föredragning (tror jag de kallade det) om en månad. Vi får se om ARN är tingsrätten hinner komma till beslut först. Men sen har ju snickeriet sagt att de inte bryr sig om vad ARN tycker så till tingsrätten kommer vi i vilket fall som helst.
Har de meddelat skriftligen att de struntar i ARN? I så fall borde du väl kunna anmäla även det så att de hamnar på ARNs svarta lista? Eller gäller det enbart efter ett faktiskt beslut som de inte följt?

D
MartinP666 skrev:
Har de meddelat skriftligen att de struntar i ARN? I så fall borde du väl kunna anmäla även det så att de hamnar på ARNs svarta lista? Eller gäller det enbart efter ett faktiskt beslut som de inte följt?
Det är väl klart att det enbart är efter ett faktiskt avgörande.

Jag skulle se det som en fördel att först få ett ärende prövat av ARN och sedan presentera utfallet för tingsrätten. Förutsatt att ARN går på min linje. Men som någon skriver här så kanske ARN avfärdar ärendet eftersom det redan är uppe i tingsrätten.

godeha skrev:
Muntlig förberedelse av målet förutsätter jag att är fråga om. Det går ut på att göra målet färdigt för huvudförhandling, d.v.s. klara ut eventuella otydligheter i parternas yrkanden o.s.v. Tingsrätten kommer också att göra ett förlikningsförsök, d.v.s. medla er emellan. Av den anledningen är det bra om du innan mötet förbereder dig på vad du är beredd att gå med på som förlikning.

• Gilla
godeha och 2 till
  • Laddar…
Jepp, fick igår besked från ARN att de lägger ner ärendet eftersom det ska upp i tingsrätten. Det gör ju att arn och deras svarta lista är i stort sett värdelös för mig eftersom de riktigt elaka företagen lätt kan navigera runt dem. Nåja det kanske får bli en egen tråd...

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.