H
Förstår att du vill ha upp dörren men jag skulle häva köpet, med så mycket som inte stämmer när du har lämnat så detaljerade uppgifter vad jag förstår även skriftligen. Så skulle höja åkta tillbaka med dörren och betsälla en ny någon annastanst. Skriv ut KKL och bifoga den med dörren, såna som vill skrämmas börjar dra öronen år sig när de bara ser Lagtexter. Be honom läsa igenom texten när du står där och du kan passa på att fråga honom vad i texten han inte förstår för du förklarar gärna. Han förstår då att du kan lagtexten och att du inte går att avfärda så lätt. Har sett detta hjälpa förrut och det är värt ett försök.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan du leva med de felaktiga profilerna och panelen så hade jag fixat finishen senare själv och satt dit dörren.
Betala en del av priset som du bedömer som skäligt. Dokumentera noga allt som behövs fixas. Sedan bestrid i rätten om han nu är så dum att han verkligen tar det dit .

Jag skulle starkt avråda att ta dörren i bruk . Då blir det nog sämre förhandlingsläge för ts

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
H
Ta absolut inte dörren i bruk, för då har du i princip godkänt dörren.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Å andra sidan kan ju en ny dörr ta både tid o pengar att få på plats . Hur mkt tid finns innan det måste dit en dörr ? Ser inte varför ett prisavdrag skulle vara så svårt att få . Om nu dörren går att fixa till rimlig kostnad och status.

Trots två varningar i form av information om att snickaren ska vara 'hal' och trots en mer än fördubbling av orginalpriset har du gått vidare med din beställning. Du har med andra ord ganska så mycket dig själv att skylla för detta.

Nu tycker jag det räcker med korkade beslut och att det är dags att börja agera rationellt. Det gör du genom att dela upp processen i två.

Process 1 är att beställa en ny dörr från en etablerad dörrleverantör till fast pris. Det är ingen direkt brist på dessa i Sverige. Leveranstid 8-12 veckor. Noteras ska även att 18 000 kronor inte alls är att betrakta som dyrt för en komplett custom dörr. Inte ens det dubbla är 'dyrt' för exempelvis herrgårdsdörrar.

Steg 2 är den juridiska processen. Transportera först tillbaka den sorgliga dörren till snickeriet (och se till att de erkänner leveransen) och kommunicera sedan med snickeriet enbart genom ditt legala ombud. Generera gärna massor med pappersarbete för snickaren och se till att bollen hela tiden ligger hos honom. Till slut ruttnar han och ger upp. Denna process kan mycket väl ta 12-18 månader beroende på hur duktiga ditt läger är på att skapa hopplöst merarbete för motparten.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Arneby skrev:
Trots två varningar i form av information om att snickaren ska vara 'hal' och trots en mer än fördubbling av orginalpriset har du gått vidare med din beställning. Du har med andra ord ganska så mycket dig själv att skylla för detta.

Nu tycker jag det räcker med korkade beslut och att det är dags att börja agera rationellt. Det gör du genom att dela upp processen i två.

Process 1 är att beställa en ny dörr från en etablerad dörrleverantör till fast pris. Det är ingen direkt brist på dessa i Sverige. Leveranstid 8-12 veckor. Noteras ska även att 18 000 kronor inte alls är att betrakta som dyrt för en komplett custom dörr. Inte ens det dubbla är 'dyrt' för exempelvis herrgårdsdörrar.

Steg 2 är den juridiska processen. Transportera först tillbaka den sorgliga dörren till snickeriet (och se till att de erkänner leveransen) och kommunicera sedan med snickeriet enbart genom ditt legala ombud. Generera gärna massor med pappersarbete för snickaren och se till att bollen hela tiden ligger hos honom. Till slut ruttnar han och ger upp. Denna process kan mycket väl ta 12-18 månader beroende på hur duktiga ditt läger är på att skapa hopplöst merarbete för motparten.
Nu skojar du va? Kontakt genom sitt legala ombud? Hur mycket pengar har du tänkt att han ska investera för att slippa sin räkning egentligen?

Jag tycker inte heller att 18.000 låter så värst dyrt (dock så var det väl ex moms?), men det är ju fortfarande ganska mycket pengar för en privatperson om man upplever att man inte får det man betalar för.

Ja om han hotar med kfm låt han gå dit. När du får hem papper så skicka tillbaka ett svar med kvittot till kfm "Här med bestrider jag faktura xxxxxxx i sin helhet."

Efter detta så är målet ett civilrättsligt mål. Dvs han måste gå via tingsrätten.

Varans belopp är dessutom under ett halvt basbelopp vilket innebär att vardera part får stå för sina rättegångskpstnader. Så även om han skulle gå vidare och vinna så har han 18.000kr i kostnader för juristen. Dvs det är inte ett alternativ för honom och det vet han om.

Han har inte en chans utan måste prata med dig.

Lycka till.

Marcus_L skrev:
ARN tar minst 6 månader, och ett litet snickeri lär inte bry sig så mycket, jag hade inte anmält det till ARN.
Det vore skillnad om det var ett företag som Elgiganten (som jag kommer att dra till ARN nästa vecka), de är mer rädda om sitt rykte.

Lycka till!
Kan meddela att det nog inte blir något med ARN för mig :-)

Orsaken att jag inte går vidare är att mitt email med två frågor till Apples godkända service verkstad fick dem att "göra ett undantag", jag får en ny iPad trots att de först konstaterat att det var "yttre åverkan" och att hemknappen inte skulle repareras på garantin.

När jag meddelade att två andre verkstäder båda sagt att orsaken med all sannolikhet var ett limningen för knappens fäste har släppt från baksidan av displayen, och att konsumentrådgivaren jag pratat med ansåg att man bör kunna kräva att knappen skall klara daglig användning samt att en ytlig inspektion inte duger för att motbevisa min teori att limningen har varit dålig och har släppt. De ville inte svara på frågan "På vilket sätt kan ni se att det är yttre åverkan, hur syns det att den är använd på ett onormalt sätt".

Det är nämligen så här.. Apple tillåter inte deras serviceverkstäder att öppna några iPads (om det gäller telefoner också vet jag inte) så de kan inte motbevisa min teori, och eftersom de inte kan ge mig tillåtelse att öppna min ipad utan att förverka garantin för att bevisa att jag har rätt så gjorde de ett "undantag" ;-)

Så nu vet ni alla hur ni skall bemöta Apples service verkstäder om ni har en trasig enhet utan några märken som tyder på att ni har tappat dem eller orsakat annan skada.

Nu kan vi parata dörrar igen!

/M

• Gilla
magda136 och 3 till
  • Laddar…
Marcus_L skrev:
Kan meddela att det nog inte blir något med ARN för mig :-)
- - -
Nu kan vi parata dörrar igen! /M
Rätt tråd?

Han är knappast så dum att han tar fajten till tingsrätten för 18 000. Bara advokatkostnaderna lär bli mycket högre. Troligen förlikning, då var o en står sina egna kostnader. Förenklad form av tvist finns oxå, om belopp understiger hakvt basbelopp. Då står var o en sina juridiska kostnader. Tror inte han har någon chans iom att du dokumenterat tydligt.

Henri skrev:
Rätt tråd?
Nja, off-topic, men hör ihop med med tidigare inlägg att jag skulle själv ta en butik till ARN och kommentaren om hur j*vla lång tid det tar. Jag meddelade bara att service verkstaden vek sig efter min kontakt med konsumentrådgivaren i min kommun. Jag kan varmt rekommendera andra att ta kontakt med dem vid liknande problem, det är gratis och man kan finna information om dem på sin kommuns hemsida. Jag fick svar på mina frågor angående konsumentköplagen och ett par råd inom 1h.

/M

• Gilla
Billyw och 1 till
  • Laddar…
En dörr har fler funktioner förrutom att vara fin och passa till husets karaktär. Är du säker på att dörren uppfyller önskad standard värmemässigt?. Är du inte det är det kanske bättre att ha kvar den gamla dörren (trots att det inte nu isommar är 100% tätt) tills du hunnit få en annan dörr levererad. Vi har beställt en dörr från ett etablerat fönster och dörrsnickeri och dörrbladen är mycket tunga. Det är även i de handgjorda dörrarna en stålkärna så att de inte slår sig.

O
Arneby skrev:

Tja... oavsett om killen är känd för att vara "hal" eller håller på med offertens pris, innebär det inte att han skulle kunna göra ett bra jobb. Dessutom, så är det oväsentligt i tråden.
Däremot funderar jag på ditt råd att skaffa ett ombud... värdet på dörren är 18000. Dessa pengar äts väldigt väldigt snabbt upp av ett ombud.

Låt honom stämma dig i tingsrätten. Eftersom beloppet är under 1/2 basbelopp blir det ett mål där du max måste betala för 1 timmes juridisk hjälp för motparten.
Du har allt att vinna på att han går till tingsrätten.
Men bestrid fakturan omgående och skicka kopia till kronofogden när de hör av sig. Då gör de inte ett skvatt.
Men försök få ett utlåtande av ARN så fort som möjligt. Jag tror att tingsrätten låter målet vila om du gjort en ansökan innan det skulle bli förhandling. De inväntar då utfallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.