57 202 läst ·
202 svar
57k läst
202 svar
Konflikt om en dörr - hur illa kan det gå?
Jepp, det är det dörrlösa hålet som är det stora problemet. egentligen har jag en dörr där som åtminstone hindrar inbrott, men eftersom vi hade tänkt bo där så är den på tok för otät. Har snickar epå plats som blir klara med fasaden den här veckan som skulle ha monterat dörren...
Jag fick för övrigt just idag en påminnelse på fakturan - trots att han skrev i sitt första mejl att någon påminnelse skulle han inte skicka. Han skulle minsann gå till kronofogde och tingsrätt direkt...
Den fakturan får han såklart också tillbaka med vändande post.
Jag fick för övrigt just idag en påminnelse på fakturan - trots att han skrev i sitt första mejl att någon påminnelse skulle han inte skicka. Han skulle minsann gå till kronofogde och tingsrätt direkt...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Skriv BESTRIDES på den också, sedan tar du ert foto på den innan du skickar den.godeha skrev:Jepp, det är det dörrlösa hålet som är det stora problemet. egentligen har jag en dörr där som åtminstone hindrar inbrott, men eftersom vi hade tänkt bo där så är den på tok för otät. Har snickar epå plats som blir klara med fasaden den här veckan som skulle ha monterat dörren...
Jag fick för övrigt just idag en påminnelse på fakturan - trots att han skrev i sitt första mejl att någon påminnelse skulle han inte skicka. Han skulle minsann gå till kronofogde och tingsrätt direkt...Den fakturan får han såklart också tillbaka med vändande post.
Om ärendet går till kronofogden får man ett brev hem med en svarsblankett där man (bl.a.) kan ange att man bestrider skulden. Givetvis skall skulden då först ha bestridits gentemot säljaren, men du behöver inte bevisa detta för kronofogden utan om inte annat så fastställs det då att skulden bestrids.
Redigerat:
Hur illa är dörren? Skulle den gå att använda? Om man målar om den å sånt? Verkar den vara bra ihop satt? Alltså skulle det gå att använda den? Bara nånting att fundera på om man ska försöka betala en del av fakturan som några har skrivit? Nu säger jag inte att du ska acceptera någonting. Utan det är mer för dig själv. Alltså du ska inte bara acceptera vad som helst! Stå på dig!
Köp en begagnad dörr på blocket och be snickaren sätta in den och bygga för om måtten inte passar. Be snickaren om en specificerad faktura för detta jobb eftersom du då lätt kan påvisa att du har fått ökade kostnader pga snickeriets bristfälliga kvalite.
Är det ett AB som sålt dig dörren. Kolla på www.allabolag.se hur deras ekonomi är. Men om du känner att du ska göra något, lämna in det till tingsrätten som ett småmål. Du behöver inte ens någon advokat. Var bara tydlig.
Dörren går definitivt att använda, men jag betalar inte fullpris för en dörr som inte motsvarar beställningen och som är skadad. Dessutom har han ganska omotiverat höjt priset under resans gång väl medveten om att jag hamnar i en sämre och sämre förhandlingssituation. Att börja leta nytt snickeri som kan leverera dörr före sommaren känns inte särskilt hoppfullt. Dörrhålet är också ganska mycket mindre än standard så att anpassa en normal ramdörr kan bli svårt även om jag såklart överväger det för att fixa den närmsta tiden.
Det är också mitt förslag till honom i de senaste tre mejlen att vi ska göra upp om en prisreduktion men det förslaget nappar han inte riktigt på.
Jepp, det är ett AB och jag har hyfsad koll på deras ekonomi. Verkar inte direkt vara på väg utför även om de gjort minusresultat något år - det kan ju också ha varit stora investeringar...
Det är också mitt förslag till honom i de senaste tre mejlen att vi ska göra upp om en prisreduktion men det förslaget nappar han inte riktigt på.
Jepp, det är ett AB och jag har hyfsad koll på deras ekonomi. Verkar inte direkt vara på väg utför även om de gjort minusresultat något år - det kan ju också ha varit stora investeringar...
Ta inte mitt inlägg som att jag ringaktade skadan, för det gör jag absolut inte! Man lägger upp en strategi för sig själv, där man sätter sin högsta punkt. Det är en punkt som man aldrig skall visa... Utan den är där för sig själv. I det här fallet tycker jag nästan att du ska försöka häva köpet. Dock är det så att din "motståndare" verkar gilla den hårda vägen... Så jag tycker att du ska vara rak och korrekt i dina mail. hänvisa gärna till KKL Tror du måste gå ut hårdare.godeha skrev:Dörren går definitivt att använda, men jag betalar inte fullpris för en dörr som inte motsvarar beställningen och som är skadad. Dessutom har han ganska omotiverat höjt priset under resans gång väl medveten om att jag hamnar i en sämre och sämre förhandlingssituation. Att börja leta nytt snickeri som kan leverera dörr före sommaren känns inte särskilt hoppfullt. Dörrhålet är också ganska mycket mindre än standard så att anpassa en normal ramdörr kan bli svårt även om jag såklart överväger det för att fixa den närmsta tiden.
Säg att du vill häva köpet. Därefter så kan du ge honom ett bud. Du måste prata samma språk. Dock vinner du på att vilja komma överens!
Fel profiler. Jag beställde karnis men fick hålkäl
Fel bredd på panelen. Skulle vara 120 mm men är 109
Fel sorts spik. Skulle vara klippspik med kulligt huvud men har platt huvud
Inget av felen är i sig en katastrof, men helheten är väldigt långt ifrån vad det var jag beställde
Fel bredd på panelen. Skulle vara 120 mm men är 109
Fel sorts spik. Skulle vara klippspik med kulligt huvud men har platt huvud
Inget av felen är i sig en katastrof, men helheten är väldigt långt ifrån vad det var jag beställde
Speciellt som det har tagit extremt mycket tid för mig att kommunicera med snickeriet. Ägaren, som hävdar att han är snickare, vet inte vad en karnis är. Jag har därför googlat fram frässtål åt honom med den profilen, gjort en ritning och skickat till honom och till slut besökt snickeriet. Där visade det sig att snickaren som jobbade då inte hade några som helst problem att förstå vilken profil jag ville ha, han hade naturligtvis redan det frässtålet.