P
M maria01 skrev:
enda problemet med det är just sjukvård om man är pensionerad och behöver det många av mina pärons kompisar och släktingar valde att lämna stockholm när dom blev pensionerade men många av dom ångrar det när dom efter några år behövde sjukvård då var det inte det inte så trevligt på landet längre
Det ska nog vara extrem glesbygd och extrema sjukvårdsbehov för att det ska vara ett stort problem.

P
A ajn82 skrev:
Klassikern är väl att flytta utomlands i början av pensionen till ett billigare land med lägre skatt, och sedan tio år senare flytta hem till Sverige när man behöver sjukvård...
Jag tycker att det är helt OK för den som har varit höginkomsttagare under sitt yrkesverksamma liv.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag å min sida tycker att frihet är bra även för forna låginkomsttagare.

Men skämt åsido, tycker man att pensionärer som genom ett helt arbetsliv betalat skatt i Sverige inte längre förtjänar rätt till svensk sjukvård för att de spenderat några pensionärsår utomlands så är man extremt ogin. Resonerar man så måste man rimligen antingen vara emot ett offentligt välfärdssystem helt och hållet eller se sina medmänniskor som statens livegna.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men skämt åsido, tycker man att pensionärer som genom ett helt arbetsliv betalat skatt i Sverige inte längre förtjänar rätt till svensk sjukvård för att de spenderat några pensionärsår utomlands så är man extremt ogin.
Ju mer skatt man har betalat desto större moralisk rätt har man att senare använda systemet man har betalat in till.
Men vi har ju inte bara moral att ta hänsyn till. Vi har ett slags solidariskt skattesystem att förhålla oss till också.
Resonerar man så måste man rimligen antingen vara emot ett offentligt välfärdssystem helt och hållet eller se sina medmänniskor som statens livegna.
Båda dessa inställningar till offentlig välfärd och skatter förekommer nog rätt mycket, men knappast samtidigt …

Personligen tycker jag inte pension skulle beskattas alls, så spelar det ingen roll var pensionärerna bor.

P
Inte mig emot. Jag skulle bli betydligt rikare då.😀

P pmd skrev:
Inte mig emot. Jag skulle bli betydligt rikare då.😀
Nja, netto bör det inte påverka, men mycket som behöver justeras.

Pensionsinbetalningarna beskattas inte i dagsläget, eftersom de beskattas senare vid utbetalning som lön istället. Att investera oskattade pengar ger en viss hävstång vilket ofta framhävs för pensionssparande.

Att förändra detta innebär såklart en nackdel för individen, men eftersom staten får sina pengar direkt istället för decennier senare bör skatten kunna sänkas drastiskt och ändå vara kostnadsneutralt. (Pengar nu är värda mer än pengar sen)

Denna uppskjutna skatt som vi har i dagsläget var från en tid när det var självklart att absoluta majoriteten bodde kvar i landet efter pensionen, eftersom det inte gäller längre så vore det mycket rimligare att all skatt betalas direkt, så det inte finns några osynliga "skatteskulder" som påverkas av var folk senare bosätter sig.

Jag å min sida tycker att frihet är bra även för forna låginkomsttagare.

Men skämt åsido, tycker man att pensionärer som genom ett helt arbetsliv betalat skatt i Sverige inte längre förtjänar rätt till svensk sjukvård för att de spenderat några pensionärsår utomlands så är man extremt ogin. Resonerar man så måste man rimligen antingen vara emot ett offentligt välfärdssystem helt och hållet eller se sina medmänniskor som statens livegna.
flyttar pensionärera inom eu så står ju sverige för nottan en då

och många av dom fortsätter betala skatt sverige fast dom bor utomlands fastighetsskatt är ju en av dom

Redigerat:
P
A ajn82 skrev:
Nja, netto bör det inte påverka, men mycket som behöver justeras.
För en tid sen, när jag började pensionsspara, fick man göra ett avdrag för pensionssparande i sin självdeklaration. Istället beskattades pensionsutbetalningarna. Ganska bra, tyckte jag, att ens pensionspengar inte beskattades två gånger.
Så bra kunde vi ju inte ha det, så avdraget togs bort för cirka tio år sen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.