Jag tvivlar på att nedklippningen som sådan har orsakat spridning. Vi har ett mindre bestånd på tomten som jag har hårdbekämpat i några år genom att rycka upp skotten så fort de kommer upp. Första året kom det upp 4 - 5 nya skott ungefär varannan dag. Förra året kom det upp ett enda skott ungefär vid midsommar, och ytterligare några skott som jag är osäker på om de verkligen var parkslide, senare i juli.

I år har det ännu inte kommit upp någonting, väntar spänt på om det skall komma något.
 
  • Gilla
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Också väldigt nyfiken på hur de lyckades sprida. Blev det helt nya bestånd, eller blev existerande bestånd större? Är det det sistnämnda så skulle jag säga att de borde fortsätta, och oftare så att skiten utarmas. Lyckades de sprida med delar från ovan jorden är jag nästan lite imponerad.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag har läst att en bit av stammen som har två noder kan slå rot. Den ena noden skjuter ut rot och den andra ett skott. Ungefär som vägrensröjarna drar med sig lupiner tänker jag. Det blir ju rätt klibbigt i ett gräsklipparaggregat.
 
Farstatjej90
Det börjar bli allmän psykos av det här med parkslide
 
  • Gilla
orutti och 20 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Är inte förvånad att det sker! Har själv varit med i projekt där vi varit OTROLIGT tydliga mot vår avtalspart vad de får och inte får göra. Ändå kom man ut och ser att entreprenörens underentreprenörer brutit mot ett långt antal punkter som tex grävt i ett område med parkslide.
 
Farstatjej90
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Är inte förvånad att det sker! Har själv varit med i projekt där vi varit OTROLIGT tydliga mot vår avtalspart vad de får och inte får göra. Ändå kom man ut och ser att entreprenörens underentreprenörer brutit mot ett långt antal punkter som tex grävt i ett område med parkslide.
Man får ju ha förståelse för att om någons jobb är att "gräva" var nog inte "kommunikatör" det andra förslaget från studievägledaren...
 
  • Gilla
  • Haha
orutti och 20 till
  • Laddar…
Det jag har rykt brukar jag låta ligga lvar på marken tills det torkat ordentligt. Sedan hamnar det i trädgådskomposten. Jag har aldrig sett någon tendens av skotten att de skulle börja gro.

Jag skulle inte våga lägga jord på de kapade skotten.

Ibland har det kommit upp korta bitar rötter när jag rycker. Då lägger jag i en plastsäck för bortforsling
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Mikael_L
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man får ju ha förståelse för att om någons jobb är att "gräva" var nog inte "kommunikatör" det andra förslaget från studievägledaren...
Jag har alltid tyckt att du är duktig på att formulera dig fyndigt och slagkraftigt! ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det börjar bli allmän psykos av det här med parkslide
Håller med starkt på den punkten.. folk tror växten äter hus och barn snart.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har lärt mig att man kan inte vara för tydlig i instruktioner.
Upprepa och inspektera. Repetera.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har lärt mig att man kan inte vara för tydlig i instruktioner.
Upprepa och inspektera. Repetera.
Framförallt är det dåligt att vara otydlig.
Skriftliga instruktioner är tydligast. Med sådana kan den instruerade personen läsa om instruktionerna när som helst om den blir osäker.

Vi har tioårig obligatorisk skola i Sverige, och drygt häften av eleverna[*] läser vidare på gymnasiet. Analfabetism borde vara i stort sett obefintlig i Sverige.

[*] Ur minnet. Storleksordningen torde vara ganska rätt, åtminstone.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.