61 051 läst ·
219 svar
61k läst
219 svar
Kommunen har höjt min infart trots avtal som säger annat
Samt att parterna typiskt står för sina egna rättegångskostnader så det är normalt billigt och med mycket liten risk för extrema kostnader att överklaga om man gör jobbet själv eller med självvalt antal timmar ombud.A adron skrev:Det kan ju faktiskt också bero på att myndigheterna har juridiskt utbildad personal att tillgå så de vet vad lagen säger, medan privatpersonerna tror att de har rätt fastän de i själva verket har fel. I en perfekt värld skulle ju myndigheterna vinna 100% av fallen för att myndigheterna gjort rätt från början.
Absolut kan det vara så i vissa fall, men eftersom allt baseras på hur "lagen" ska tolkas & att myndigheter själv "gör sin egen tolkning" (& kraftigt nu börjat missbruka möjligheten), så får dom "fria händer" att tolka den så att det "passar dom".A adron skrev:
Och eftersom alla lagar kan "tolkas lite så man känner för det", så har här myndigheter en gigantisk fördel redan från början & som myndigheter börjat missbruka (för mycket).
Och en myndighet behöver ju inte bry sig alls, för för dom spelar det ju ingen som helst roll om det tar 1 år, & det värsta "straffet" dem kan få är en "rättelse" av rätten! & myndigheterna får ju inga repressalier, hur illa dom än beter sig & hur stor "skada" dem ändå gjort för "individen".
Vilka Incitament för att myndigheter INTE ska missbruka & överbelasta vårat rättssystem skapar det?, när dom själva gagnas av deras nuvarande beteende ?
För individen som tycker "det är fel" & inte får något som helst gehör överhuvudtaget från myndighetens "gaslighting" (& att inte ens dom återkomma med svar på frågor), så startas ju då en sjuhelsikes arbetsinsats för "individen" som både kommer ta ev år att få prövat & kosta multum vid behov av en advokat.
Och vid ett "problem/fel/lagtolkning" så som TS har fått nu med en rullstolsbunden familjemedlem, så blir det för "individen" enormt förödande med enbart tiden det tar innan saken prövas rättsligt, & sedan tillkommer kostnader & att "orka mental"/ ha ork & tid för detta samtidigt som hans rullstolsbundna familjemedlem på "något sätt" ändå måste få ha friheten att komma ut.
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 57 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 57 inlägg
Ja, jag vill inte heller hjälpa till att älta detta för mycket, men just för att syns kommunens påstående om att det är återställt så behöver ju åtminstone besiktningen styrka det.S Syringa29 skrev:Det är lite svårt att få gehör när kommunen inte ens erkänner att det har blivit en höjning. De har hela tiden hävdat att "ingen höjning har skett".
I ett mejl från igår som ett svar på mitt senaste brev hävdar kommunen att det är "återställt till ursprungligt utförande". Men i samma mejl skriver de att "de små höjdskillnader som jag upplever får man acceptera eftersom det handlar om några centimetrar.
Så min infart har "samma höjd som tidigare", men är samtidigt "höjd med några centimetrar". 🙄
Jodå. Det finns chefer att återkoppla till. När jag hade problem med en tjänsteman på kommunen skrev jag ett argt brev till den, med kopia till dennes chef och kopia till ordföranden i den kommunala nämnd som styr den aktuella verksamheten. Det tog skruv.J jawen skrev:
Hur länge låg gruset kvar?H hellstr skrev:
Jag är tveksam till att det är ett gångbart argument. Det finns regler och riktlinjer för ramper, vilket är vad motparten kommer att hålla sig till, så det enda raka är att mäta höjder och vinklar för att se om de bryter mot reglerna.Q Qwertyn skrev:Jag har lite svårt att avgöra det, men om någon kommer med rullstol eller för den delen cykel uppe på trottoaren/cykelbanan och råkar komma för lång ner i sidled.. kan det då inte bli så att i värsta fall dessa välter? Det kan ju också vara halt på plats och då kanske det är lätt att glida ner?
Inte vet jag, men det kan ju också vara argument?
Att argumentera med fysik (hävarmar och tyngdpunkter) tror jag inte kommer att leda nånvart.
Menar du att kommunala tjänstemän och kommunpolitiker inte vill medborgarnas bästa?C CarlMcLam skrev:
Allmänheten är deras arbetsgivare vilket väl borde göra att de visar åtminstone lite ödmjukhet?
(Inte tjänstemännen, förstås. Dem kan vi inte rösta bort).
Att efterfråga kvalifikationer istället för att bemöta argument är ett exempel på vad som brukar kallas för härskarteknik. Om man ska anställa någon är det lämpligt att efterfråga kvalifikationer, men i en forumtråd på internet är det inte nödvändigt. Argumentation borde vara tillräckligt för att komma vidare.C CarlMcLam skrev:
Rättshaverist har fått en annorlunda betydelse än vad ordet hade från början. Ordet handlar inte ursprungligen om haveri, i meningen att något har gått sönder. Det handlar om att vilja ha något, nämligen rätt.F FGLIN skrev:
Poängen är att ett återställande av utfarten är en engångskostnad (för kommunen?) medan mer assistans enligt LSS blir en återkommande kostnad år efter år …S Syringa29 skrev: