Claes Sörmland
C CarlMcLam skrev:
Tjänsteman på kommunen till Projektledaren:

”Har vi höjt trottoaren? Arg fastighetsägare.”

Projektledaren: ”Nej, visningshöjden och/eller plushöjden är samma.”

Tjänstemannen till TS: ”Nej, vi har inte höjt trottoaren”
I det scenariot har man ju inte följt kraven i t ex förvaltningslagen om att kommunicera med TS på ett begripligt sätt. Man har inte hjälpt TS att tillvara sitt enskilda intresse och har lämnat falska uppgifter om faktiska förhållanden, vi är ju överens med TS om att trottoaren har höjts.

Jag håller med dig om att detta förfarande inte är otroligt och det illustrerar ju just min poäng om hur dessa organisationer ibland fungerar. Och här lägger jag till, tyvärr fungerar, det är alltså inte så de ska fungera.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
På vilket sätt vinner de på att ljuga i det här fallet? Ditt raka svar hade ju varit bättre för alla involverade. (Om man antar att det stämmer att de har höjt trottoaren.)
Det vanliga, ett försök att avsluta ärendet för att slippa lägga mer resurser på det, både vad gäller arbetstimmar och anslagsmedel. Det kan ju också vara så att det bara råkade bli så, d v s det var aldrig planerat från början att höja trottoaren, någon missade dess höjd och entreprenören utförde enligt ritningar eller muntlig kommunikation. Sen efterrationaliserar man sitt misstag så att det inte ens var ett misstag. Så här fungerar nästan alla människor.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I det scenariot har man ju inte följt kraven i t ex förvaltningslagen om att kommunicera med TS på ett begripligt sätt. Man har inte hjälpt TS att tillvara sitt enskilda intresse och har lämnat falska uppgifter om faktiska förhållanden, vi är ju överens med TS om att trottoaren har höjts.

Jag håller med dig om att detta förfarande inte är otroligt och det illustrerar ju just min poäng om hur dessa organisationer ibland fungerar. Och här lägger jag till, tyvärr fungerar, det är alltså inte så de ska fungera.
Nej, därom är vi rörande överens. Men det finns så många felkällor i kommunikationen, och bristande kännedom om gällande förutsättningar, att jag ser misskommunikation eller missuppfattning som trovärdigare scenario än att kommunen ljuger och Trafikverket har gjort fel.

Claes Sörmland
C CarlMcLam skrev:
Nej, därom är vi rörande överens. Men det finns så många felkällor i kommunikationen, och bristande kännedom om gällande förutsättningar, att jag ser misskommunikation eller missuppfattning som trovärdigare scenario än att kommunen ljuger och Trafikverket har gjort fel.
Ingen skugga ska falla på Trafikverket. Det här är en ren kommunfråga.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ingen skugga ska falla på Trafikverket. Det här är en ren kommunfråga.
Jag bara återknöt till den ursprungliga trådstarten för att exemplifiera. Tror att även TS är med på att Trafikverket inte längre är en part i det hela.

TRJBerg
W Weimik skrev:
På vilket sätt vinner de på att ljuga i det här fallet? Ditt raka svar hade ju varit bättre för alla involverade. (Om man antar att det stämmer att de har höjt trottoaren.)
Mycket.

P
Jag delar inte din utgångspunkt, jag kan se på foto att trottoaren har höjts och att TS utfart har försvårats. Jag tror heller inte TS ljuger om att kommunens medarbetare har uppgivit falskt att den inte har höjts.
I forumtrådar bör man utgå från att den som har startat tråden vill ha hjälpsamma synpunkter från trådens deltagare, och att trådstartaren har presenterat sitt problem korrekt. Det finns ingen anledning att anta något annat eftersom det hjälper TS. Den här tråden (och liknande trådar) är inte till för att en, eller flera, deltagare ska få chansen att yttra ovidkommande åsikter som inte hjälper TS ett endaste dugg.

VI ska koncentrera oss på att klura ut möjliga metoder för TS att lösa sitt problem på ett för egen del så bra sätt som möjligt. Vi behöver inte ta hänsyn till om någon kommunaltjänsteman känner sig kränkt av det.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Mycket.
Lite oklart vad du svarar ”mycket” på. Är det ett svar på frågan ”på vilket sätt?” eller menar du att det alternativa svaret inte bara är bättre utan mycket bättre?

P pmd skrev:
"Proffesoran" är nog närmast en förolämpning även idag.
Det är nog tur då, att den titelns användande under detta året begränsar sig till denna tråden.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Varför använder du språkbruket fru?
Ingenjör H går bra annars, det körde vi med i USA när de envisades med att kalla mig "Fru Svensson", jag kontrade med "Ingenjör H, men ni kan kalla honom för "herr H om ni vill" ;-)

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.