61 051 läst ·
219 svar
61k läst
219 svar
Kommunen har höjt min infart trots avtal som säger annat
I det scenariot har man ju inte följt kraven i t ex förvaltningslagen om att kommunicera med TS på ett begripligt sätt. Man har inte hjälpt TS att tillvara sitt enskilda intresse och har lämnat falska uppgifter om faktiska förhållanden, vi är ju överens med TS om att trottoaren har höjts.C CarlMcLam skrev:
Jag håller med dig om att detta förfarande inte är otroligt och det illustrerar ju just min poäng om hur dessa organisationer ibland fungerar. Och här lägger jag till, tyvärr fungerar, det är alltså inte så de ska fungera.
Det vanliga, ett försök att avsluta ärendet för att slippa lägga mer resurser på det, både vad gäller arbetstimmar och anslagsmedel. Det kan ju också vara så att det bara råkade bli så, d v s det var aldrig planerat från början att höja trottoaren, någon missade dess höjd och entreprenören utförde enligt ritningar eller muntlig kommunikation. Sen efterrationaliserar man sitt misstag så att det inte ens var ett misstag. Så här fungerar nästan alla människor.W Weimik skrev:
Nej, därom är vi rörande överens. Men det finns så många felkällor i kommunikationen, och bristande kännedom om gällande förutsättningar, att jag ser misskommunikation eller missuppfattning som trovärdigare scenario än att kommunen ljuger och Trafikverket har gjort fel.Claes Sörmland skrev:
I det scenariot har man ju inte följt kraven i t ex förvaltningslagen om att kommunicera med TS på ett begripligt sätt. Man har inte hjälpt TS att tillvara sitt enskilda intresse och har lämnat falska uppgifter om faktiska förhållanden, vi är ju överens med TS om att trottoaren har höjts.
Jag håller med dig om att detta förfarande inte är otroligt och det illustrerar ju just min poäng om hur dessa organisationer ibland fungerar. Och här lägger jag till, tyvärr fungerar, det är alltså inte så de ska fungera.
Ingen skugga ska falla på Trafikverket. Det här är en ren kommunfråga.C CarlMcLam skrev:
I forumtrådar bör man utgå från att den som har startat tråden vill ha hjälpsamma synpunkter från trådens deltagare, och att trådstartaren har presenterat sitt problem korrekt. Det finns ingen anledning att anta något annat eftersom det hjälper TS. Den här tråden (och liknande trådar) är inte till för att en, eller flera, deltagare ska få chansen att yttra ovidkommande åsikter som inte hjälper TS ett endaste dugg.Claes Sörmland skrev:
VI ska koncentrera oss på att klura ut möjliga metoder för TS att lösa sitt problem på ett för egen del så bra sätt som möjligt. Vi behöver inte ta hänsyn till om någon kommunaltjänsteman känner sig kränkt av det.
Redigerat:
Klicka här för att svara