61 051 läst ·
219 svar
61k läst
219 svar
Kommunen har höjt min infart trots avtal som säger annat
Otroligt, du har rätt igen! Ingen kan stoppa dig från framgång efter framgång. Det där i andra tråden, det var ju nån annans fel.C CarlMcLam skrev:
Jag asfalterade nyligen en garageinfart (7*6 m = 42 kvm) för 30.000 kr. Då ingick att ta bort gammal asfalt, jämna till med ny grus och sand i arbetet. 50.000 låter extremt dyrt för 20 kvm.S Syringa29 skrev:Småmål gäller åtgärder som får kosta max 29600 kr i år, och det här skulle gå på mycket mer. En bekant till mig asfalterade en yta av ca 15-20 m2, och det gick på drygt 50000 kr. Den här ytan skulle bli mycket större, så det blir ett tvistemål. Jag har fått rättsskydd godkänt i försäkringen, men den ersätter ju långt ifrån allt, så jag törs inte gå till domstol. Jag får hitta andra vägar.
Ser ut att t.o.m. vara 330 grader höger, en riktig hårnålskurva alltså.J jawen skrev:Jag har drabbats av precis samma sak som du, dom har efter VA jobb i gatan i återställningsarbetet höjt vägen ca 30 cm, & stängt av utfartsvägen som funnits sedan 1910-talet & tvingar mig nu att ha en utfart i 270 grader höger i uppförsbacke!
Förutom det har dom också breddat den så att det ursprungliga diket längs 57 m av min tomt numera inte finns kvar.
Min tomt som ligger lägre blir nu "diket", & massorna/kross/sand väller in på min tomt & har begravt första 30 cm av mitt 1 m höga Gunnebostängsel (50 cm på värsta stället).
Det finns en lag att dom inte bara kan höja vägen vid en utfart, men jag hittar inte den på min dator just nu.
Men den finns!
Röd linje har alltid varit fastighetens utfart, men nu tvingas jag åka ut som blå linje visar, vilket knappt ens är genomförbart vintertid ( förbannade maktmissbrum)
[bild]
Svensk förvaltningsrätt är ett skämt, går nästan alltid på myndigheternas linje och redogör sällan för domskälen. Brottslingar däremot får fri advokathjälp och löjligt mycket rättssäkerhet.S Syringa29 skrev:
Rättshaverist(isk) är en kränkande beteckning. Uppenbarligen är det hos kommunen o viss mån Trafikverket haveriet skett. Kommunerna borde vingklippas och kommunalskatten, det största tillgreppet i våra inkomster sänkas rejält.C CarlMcLam skrev:Jag jobbar en hel del för och mot kommunala myndigheter. För mig är det är något som man löser bara för goodwill. Viss bilder före och efter, förklara att de har gjort ingrepp på er fastighet utan tillstånd, och försämrat tillgängligheten för rullstol, men att ni kan acceptera ingreppet om de asfalterar om så att det uppfyller normenlig lutning med hänsyn till rullstol.
Om tjänstemannen trislkas, be om att få kontaktuppgifter till närmaste chef.
Men du verkar ha, om du ursäktar, aggressiv och rättshaveristisk framtoning. Det funkar aldrig. Kommunen och Trafikverket bra mycket mer pengar till jurister, så då ska man vara jävligt säker om man viftar med det.
Ta hjälp av någon som jobbar mot kommuner eller dylikt och föra din talan, gärna någon som gjort arbeten åt kommunen och har koll på motparten. Tänker du borde känna någon i din bekantskapskrets du kan be om hjälp.
Det är den absolut bästa vägen. Du har säkert rätt (om inte det är allmän Platsmark och inte din fastighet de byggt på), men kommer inte ge dig mer framgång, tyvärr.
Kommunen är ju skyldig att diarieföra allt som skickas in till dem. Så din kommunikation ska finnas kvar, och du kan begära ut den. Likaså kan du begära ut deras interna kommunikation som någon tipsat om i tråden.S Syringa29 skrev:Det var en bra idé att be att få se ritningar.
Jag har också nyss skickat ytterligare ett brev till kommunen och förslagit att undersöka hur djupt fiberkabeln som grävdes ner där för några år sedan ligger nu, jämfört med djupet de la den på då. Sånt måste väl finnas dokumenterat, tänker jag. På så vis får man ju ett objektivt mått. Jag tror inte de kommer att nappa på det förslaget. Jag är mest intresserad av deras reaktion faktiskt.
Det verkar inte som att de bryr sig om nåt av allt jag för fram. Det här med lutningsförhållandet 1:12 för ramp har jag påpekat flera gånger både i mail och brev från mig och advokaten. Varken Trafikverket eller kommunen kommenterar tillgänglighetsaspekten överhuvudtaget i sina svar.
Annars, media som sagt. Det är valår...
Lycka till!
Ja 50.000kr för 15 kvm kan inte stämma.Zevv skrev:
Jag asfalterade 30kvm för 20.000 förra året av NCC, inkl allt som bärlager och borttagning
Ja det går inte ens att svänga runt fast jag tar ut svängen maximalt, utan jag får backa & köra fram, backa & köra fram några ggr (precis som när man blivit illa in parkerad, fast då brukar det i alla fall vara plant)F FGLIN skrev:
Så du har rätt, utfarten är nu runt 330 grader med kraftig lutning åt vänster före & i hårnålskurvan, & relativt kraftig uppförsbacke på själva utfartsvägen.
Ja det där är riktigt skrämmande!F FGLIN skrev:
Läste att endast 3 % av "privatpersonerna" vann mål i förvaltningsrätt.
Men mycket av det beror ju endast på "privatpersoners brist på juridisk kunskap", samtidigt som myndigheter har juridiskt utbildad personal att tillgå & är mycket "starkare" ekonomiskt. (dom använder ju våra skattepengar, så du är med & betalar för motpartens kostnader också 👍)
Och det är verkligen helt absurt, att brottslingar däremot får fri advokathjälp och löjligt mycket rättssäkerhet, medans en "laglydig svensson" (som kanske är kock till yrket) inte har några rättigheter alls, och måste "helt ensam" sätta sig in i "regelverket" & försöka försvara sig själv, eller ha ekonomi nog att ha råd att anlita en advokat. (som verkligen inte är lätt att hitta)
Rättssystemet är verkligen inte justerat så att det fungerar ens hjälpligt idag, eftersom myndigheter "inte gör rätt för sig" (med flit), & vet att 75 % av "oss" inte orkar tjaffsa.
Ändå har målen ökat i 1000-tal & nästan "dränker" rättssystemet, som inte haft personal nog för den kraftigt ökade arbetsbördan.
Det kan ju faktiskt också bero på att myndigheterna har juridiskt utbildad personal att tillgå så de vet vad lagen säger, medan privatpersonerna tror att de har rätt fastän de i själva verket har fel. I en perfekt värld skulle ju myndigheterna vinna 100% av fallen för att myndigheterna gjort rätt från början.