61 046 läst ·
219 svar
61k läst
219 svar
Kommunen har höjt min infart trots avtal som säger annat
Både Trafikverket och Kommunen säger att ingen höjning skett. Ser ut som den gamla asfalten ligger kvar under den nya. Med ett titthål borde det inte vara svårt att mäta höjningen. Men tänk efter före innan du gör åverkan.
För att jag har varit på den så att säga mottagande sidan, och jag vet hur tjänstemän och politiker reagerar på olika angreppssätt. Att vara arg, rättshaveristisk, hota och pressa, gör att andra parten blir defensiv, ibland sätter en princip i att totalvägra för att inte vika sig för hot. En öppen, vänlig, lösningfokuserad approach där mottagande part får hela bilden och all relevant information, kommer man mycket mycket längre med.J jawen skrev:Ja, hur tror du man känner inom sig, när kommunen man bor & betalar skatt i "pissar på dig" som i det här fallet? Och att dom sedan gaslightar dig totalt, alltså inte själva bidrar med 1 % för att problemet som uppstått.
Och det vore intressant att få se hur du själv skulle reagera, om du själv blev allvarligt utsatt!
Måste säga att jag är rätt trött på "dessa människor" som förminskar saker & problem "hos andra", TILLS dom själva råkar ut för liknande händelse....Då plötsligt "ska andra" förstå dem!
Lätt att ha massa åsikter när du själv inte är drabbad, precis som våra politiker som bränner våra "skattepengar" på massa idiotsaker....Det är ju inte "deras egna" pengar dom "eldar upp"
Men visst, kör på din metod. Har den fungerat bra för dig hitintills tycker du?
Det skulle nog funka om man van att göra såna arbeten, men det är inget jag skulle våga mig på. Jag tror inte det skulle gagna min sak heller.Hantlangare skrev:
Vad snackar du om ?C CarlMcLam skrev:
Det är ingen som "hotar" någon!
& betydelsen för termen "rättshaverisk" har du totalt fått om bakfoten.
Det är bäst att använda rena fakta när du diskuterar på ett forum, & inte bara skriva "dina egna" tillägg som är rent personliga "analyser" som inte skett.
Ja att dom lägger asfalt på asfalt är ju väldigt vanligt när dom "behöver fixa" ytan.Hantlangare skrev:
MEN då lägger man normalt på 4-5 cm, för att bärigheten finns redan.
Och tror ingen fastighetsägare skulle ens klaga om det vore så, MEN när vi pratar om 15, 25, 35 cm ja då blir det ofta "ett problem" för en del av fastighetsägare.
Det är inte svårare än så!
Så här såg min uppfart ut första vintern efter deras höjning/jobb.
Ska jag acceptera det?
5 cm svinhal kärnis på 150-180 kvm "uppfart" i sned uppförsbacke!.
Är det någon som tror detta fungerar för fastighetsägaren från vinterstart till slutet april?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”rättshaverist” har fått en annan betydelse nu än vad det egentligen betyder.J jawen skrev:
Jag säger inte att du eller TS hotar någon, men du får tro mig att jag har fått min beskärda del av hot, i olika form. Min poäng var att TS verkar ha en konfrontativ inställning, och du verkar ha både aggressiv och konfrontativ. Det är sällan framgångsrik metod.
Om du får mycket vatten från gatan får du leda bort det. Kan du inte lösa det med fall så får du lägga ner en markränna för linjeavvattning och leda bort det till ditt dagbattensystemJ jawen skrev:Ja att dom lägger asfalt på asfalt är ju väldigt vanligt när dom "behöver fixa" ytan.
MEN då lägger man normalt på 4-5 cm, för att bärigheten finns redan.
Och tror ingen fastighetsägare skulle ens klaga om det vore så, MEN när vi pratar om 15, 25, 35 cm ja då blir det ofta "ett problem" för en del av fastighetsägare.
Det är inte svårare än så!
Så här såg min uppfart ut första vintern efter deras höjning/jobb.
Ska jag acceptera det?
5 cm svinhal kärnis på 150-180 kvm "uppfart" i sned uppförsbacke!.
Är det någon som tror detta fungerar för fastighetsägaren från vinterstart till slutet april?
[bild]
Ska vi vara ärliga finns det nog ingen effektiv metod mot en kommunal organisation som har bestämt sig för att den inte ska agera.
Underdånig, smickrande eller konfrontativ spelar ingen roll. Organisationen kommer inte lyfta ett finger när den väl har bestämt sig för att inte agera, det ligger inte i medarbetarnas intresse att skapa arbete och budgetproblem för sig själva och belysa sina egna tidigare misslyckanden i arbete och kommunikation. Enklare då att skylla på att den som är drabbad är "gnällig". Och det är ju inte brist på gnälliga kommunmedlemmar så det argumentet är generellt rätt trovärdigt.
Underdånig, smickrande eller konfrontativ spelar ingen roll. Organisationen kommer inte lyfta ett finger när den väl har bestämt sig för att inte agera, det ligger inte i medarbetarnas intresse att skapa arbete och budgetproblem för sig själva och belysa sina egna tidigare misslyckanden i arbete och kommunikation. Enklare då att skylla på att den som är drabbad är "gnällig". Och det är ju inte brist på gnälliga kommunmedlemmar så det argumentet är generellt rätt trovärdigt.
Jag försökte kika i detaljplanerna som länkades i tråden men tyckte inte att de var särdeles detaljerade. Verkligen inte så detaljerade att man kunde avgöra om tanken var att det skulle finnas en nedsänkning av trottoaren framför TS utfart.
Så det troligaste är väl att tanken är att det inte ska vara en nedsänkning, om det nu framgår av kommunens policy eller någon annanstans, så att en återställning gjorts till det korrekta läget och inte till det felaktiga läge som funnits i ett okänt antal år.
Sen var det nån annan som länkade att kommunen hade skyldighet att ersätta fastighetsägares kostnader för anpassning på sin fastighet, om kommunen höjde eller sänkte anslutningen till utfarten. Och det kan väl innebära precis vad de gjort åt TS, att bjuda på arbetskostnad och material för att ordna en ramp/sluttning/fasning in på TS fastighet?
Så det troligaste är väl att tanken är att det inte ska vara en nedsänkning, om det nu framgår av kommunens policy eller någon annanstans, så att en återställning gjorts till det korrekta läget och inte till det felaktiga läge som funnits i ett okänt antal år.
Sen var det nån annan som länkade att kommunen hade skyldighet att ersätta fastighetsägares kostnader för anpassning på sin fastighet, om kommunen höjde eller sänkte anslutningen till utfarten. Och det kan väl innebära precis vad de gjort åt TS, att bjuda på arbetskostnad och material för att ordna en ramp/sluttning/fasning in på TS fastighet?
Detta kommer då från personen som skrev 60 inlägg i tråden om övertagande av besiktning innan det sjönk in att det från början i tråden var klart att det skett ett övertagande av besiktning.C CarlMcLam skrev:
Ja jag sa, säkert tio gånger, att om jag får se ett avtal så kommer jag såklart ändra uppfattning. För jag efterfrågade avtalet som gjorde TS till part, flertalet gånger. Jag är inte så dum att jag tror att jag alltid har rätt.Farstatjej90 skrev:
Sen så innebär inte ”köpa in sig i utlåtande” per automatik att man övertar rättigheterna, särskilt inte då standsrdavtalet angav motsatsen. Man kan bara köpa sig rättigheterna att använda och fritt sprida utlåtandet, som enligt avtal var besiktningsmannens egendom.
Det är inte så enkelt.
Men jag är nyfiken, då du har så hög svansföring, vad är dina kvalifikationer?
Jag vill bara ge ett tips att inte gå in och kalla folk rättshaverister, det tipset är jag kvalificerad att ge.C CarlMcLam skrev:Ja jag sa, säkert tio gånger, att om jag får se ett avtal så kommer jag såklart ändra uppfattning. För jag efterfrågade avtalet som gjorde TS till part, flertalet gånger. Jag är inte så dum att jag tror att jag alltid har rätt.
Sen så innebär inte ”köpa in sig i utlåtande” per automatik att man övertar rättigheterna, särskilt inte då standsrdavtalet angav motsatsen. Man kan bara köpa sig rättigheterna att använda och fritt sprida utlåtandet, som enligt avtal var besiktningsmannens egendom.
Det är inte så enkelt.
Men jag är nyfiken, då du har så hög svansföring, vad är dina kvalifikationer?
”En rättshaverist är en person hemfallen åt rättshaveri vilket enligt Svenska Akademiens ordlista är en "person som påstridigt hävdar sin rätt".Farstatjej90 skrev:
Skulle säga att det är mitt i prick.
Men jag vill genuint veta: vad jobbar du med? Vad har du för erfarenheter i övrigt?
S
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
· 57 inlägg
samordnarnoutlook.com
Besserwisser
- 57 inlägg
Be kommunen att få protokoll för slutbesiktning av utförande entreprenaden.tänker också att det kan vara bra att kontakta din sons biståndshandläggare, om det finns någon sån. Många i kommunal förvaltning är mycket känsliga för intern kritik. Tillgänglighet är ju inte direkt förhandlingsbart. Senn får du nog bestämma när du känner att du lagt för mycket tid och energi på det här innan du mår dåligt av det.S Syringa29 skrev:Det är lite svårt att få gehör när kommunen inte ens erkänner att det har blivit en höjning. De har hela tiden hävdat att "ingen höjning har skett".
I ett mejl från igår som ett svar på mitt senaste brev hävdar kommunen att det är "återställt till ursprungligt utförande". Men i samma mejl skriver de att "de små höjdskillnader som jag upplever får man acceptera eftersom det handlar om några centimetrar.
Så min infart har "samma höjd som tidigare", men är samtidigt "höjd med några centimetrar". 🙄
Du har tyvärr helt fel. Detaljplanen ger kommunen rätt att lösa in allmän plats. Men de får ju inte ta någons mark i anspråk innan de har gjort det. Rådigheten följer fortfarande lagfarten.Nötegårdsgubben skrev: