P pmd skrev:
Poängen är att ett återställande av utfarten är en engångskostnad (för kommunen?) medan mer assistans enligt LSS blir en återkommande kostnad år efter år …
Fat det man begär socialtjänsten om hjälp med i en sån här fråga är rimligen tillgänglighetsanpassning, inte assistans i form av dagligt stöd.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att efterfråga kvalifikationer istället för att bemöta argument är ett exempel på vad som brukar kallas för härskarteknik. Om man ska anställa någon är det lämpligt att efterfråga kvalifikationer, men i en forumtråd på internet är det inte nödvändigt. Argumentation borde vara tillräckligt för att komma vidare.
Jag har haft diskussioner i tidigare trådar där nämnda motpart ifrågasatt min kompetens och förminskat mina erfarenheter, men jag har aldrig förstått på vilken egen grund hon bygger dessa förkastanden, vilka jag efterfrågar. Du kliver in i en diskussion väldigt sent kan man sammanfatta det.

P pmd skrev:
Vad i TS inlägg i den här tråden syftar du på med "konfrontativ inställning"?
Att anlita juridiska ombud för att försöka driva igenom sin sak på skakiga grunder, istället för att deeskalera situationen och försöka hitta en lösning. Alltså konfrontativt istället för problemlösande; TS mot onda myndigheter istället för vi mot problemet.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Menar du att kommunala tjänstemän och kommunpolitiker inte vill medborgarnas bästa?
Allmänheten är deras arbetsgivare vilket väl borde göra att de visar åtminstone lite ödmjukhet?
(Inte tjänstemännen, förstås. Dem kan vi inte rösta bort).
Nej, jag menar att en person som agerar rättshaveristiskt (det vill säga att någon som ivrigt hävdar sin rätt) och konfrontativt, vilket det i allmänhet finns väldigt många av, kommer bli bemötta defensivt av motparten. Det är lite så att säga en del av den mänskliga naturen. Det främjar inte en lösning som är gynnsam för TS, eller andra, som hamnar i konflikt med exempelvis myndigheter.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fat det man begär socialtjänsten om hjälp med i en sån här fråga är rimligen tillgänglighetsanpassning, inte assistans i form av dagligt stöd.
Är det hos socialtjänsten som man ansöker om bostad anpassningsbidrag? Eller är det stadsbyggnadskontoret?
Det är ju bättre om det är det senare. Då blir det inte interna budgetstrider, förhoppningsvis.

P
C CarlMcLam skrev:
Jag har haft diskussioner i tidigare trådar där nämnda motpart ifrågasatt min kompetens och förminskat mina erfarenheter, men jag har aldrig förstått på vilken egen grund hon bygger dessa förkastanden, vilka jag efterfrågar.
Ge inte igen med samma mynt. Då bidrar du till en degenerering av samtalsklimatet.
C CarlMcLam skrev:
Du kliver in i en diskussion väldigt sent kan man sammanfatta det.
Nä, den började väl i tisdags? (I den här tråden, alltså; vad som diskuteras i trådar där jag inte deltar är (åtminstone för mig) irrelevant).

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
P
C CarlMcLam skrev:
Att anlita juridiska ombud för att försöka driva igenom sin sak på skakiga grunder, istället för att deeskalera situationen och försöka hitta en lösning. Alltså konfrontativt istället för problemlösande; TS mot onda myndigheter istället för vi mot problemet.
Jag uppfattar berättelsen som att TS har försökt att hitta en lösning med dialog men mötts med tystnad och lögner.

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
P
C CarlMcLam skrev:
Nej, jag menar att en person som agerar rättshaveristiskt (det vill säga att någon som ivrigt hävdar sin rätt) och konfrontativt, vilket det i allmänhet finns väldigt många av, kommer bli bemötta defensivt av motparten. Det är lite så att säga en del av den mänskliga naturen. Det främjar inte en lösning som är gynnsam för TS, eller andra, som hamnar i konflikt med exempelvis myndigheter.
OK, så kommunala tjänstemän och kommunpolitiker är altså inte oväldiga?
Det vore iså fall ett större problem än TS kamp.

• Gilla
Syringa29 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag uppfattar berättelsen som att TS har försökt att hitta en lösning med dialog men mötts med tystnad och lögner.
Jag uppfattar berättelsen som en uppenbar partsinlaga. Men jag är också färgad över många liknande situationer.

P pmd skrev:
Ge inte igen med samma mynt. Då bidrar du till en degenerering av samtalsklimatet.

Nä, den började väl i tisdags? (I den här tråden, alltså; vad som diskuteras i trådar där jag inte deltar är (åtminstone för mig) irrelevant).
Kontext är alltid viktigt.

Purre
P pmd skrev:
Är det hos socialtjänsten som man ansöker om bostad anpassningsbidrag? Eller är det stadsbyggnadskontoret?
Det är ju bättre om det är det senare. Då blir det inte interna budgetstrider, förhoppningsvis.

För detta kan man söka bostadsbidrag enligt Mora kommuns hemsida
Exempel på vad bidraget kan användas till:
  • ta bort trösklar
  • montering av stödhandtag eller räcken
  • anpassa nivåskillnader med hiss eller ramp
  • byta ut badkaret mot dusch
  • installation av spisvakt
  • förstärka fast belysning i kök och badrum
  • installation av dörrautomatik på lägenhetsdörr, entrédörr, hissdörr och dörr till allmänt utrymme.
Sen ska man bifoga intyg från sakkunnig
Till din ansökan behöver du bifoga ett intyg från en arbetsterapeut eller annan sakkunnig som styrker behovet av den sökta anpassningen. Av intyget ska det alltså framgå att sökta anpassningar är nödvändiga med hänsyn till ditt funktionshinder. Det kan därför vara lämpligt om du tar hjälp av intygsskrivaren när du fyller i din ansökan. Vid mer omfattande anpassningar bör intygsskrivaren lämna förslag till lämplig lösning, ett så kallat åtgärdsförslag.
Det görs till Handläggare bostadsanpassning Miljö- och byggnadsförvaltningen Mora-Orsa

Källa: https://morakommun.se/stod-och-omsorg/hemtjanst-och-hjalp-i-hemmet/bostadsanpassning.html

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
OK, så kommunala tjänstemän och kommunpolitiker är altså inte oväldiga?
Det vore iså fall ett större problem än TS kamp.
TS kanske kan få rätt till slut, men varför ta den långa vägen? Har man ens försökt ta reda på om det är sänkningen som har varit felaktig, och att den nu är återställd till det som var tänkt att vara från början? Har TS haft en dialog med projektet, dvs försökt hitta en kompromiss? Många frågor, som jag inte kan finna svar på.

• Gilla
adron
  • Laddar…
P
C CarlMcLam skrev:
Jag uppfattar berättelsen som en uppenbar partsinlaga. Men jag är också färgad över många liknande situationer.
Det är väl rimligt att den ena parten i en konflikt gör en inlaga som reflektera den partens syn på konflikten?

• Gilla
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
P
C CarlMcLam skrev:
TS kanske kan få rätt till slut, men varför ta den långa vägen? Har man ens försökt ta reda på om det är sänkningen som har varit felaktig, och att den nu är återställd till det som var tänkt att vara från början? Har TS haft en dialog med projektet, dvs försökt hitta en kompromiss? Många frågor, som jag inte kan finna svar på.
Tyvärr har inte TS heller fåt några (relevanta) svar på sina frågor till kommunen.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Poängen är att ett återställande av utfarten är en engångskostnad (för kommunen?) medan mer assistans enligt LSS blir en återkommande kostnad år efter år …
Att begära handikappanpassning av infarten är en engångskostnad, har inget med assistans att göra. Det hanldar om att sätta upp ramper till trappor, handtag i duschen, ta bort trösklar mm, så att assistans INTE behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.