Unikt namn Unikt namn skrev:
Oaktat detta är det inte helt uppenbart varför mamman, vars ekonomi styrs helt av Nordin, skulle ha ett behov av 280kkr.
Pengarna kanske behövs för nuvarande boende? Svärmor bor på demensboende och det är långt ifrån gratis. Med en klen pension har man inte råd med både vårdboende och ett hus som kostar pengar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, sonen är överraskande tydligen i skick nu. Till inblandades förvåning.

Inte som tidigare när andra dömde ut honom och "passande" nog tog över rodret.

Så otroligt fult gjort.

Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var ett inslag tidigt i morse också där de berättade att det var hans kollega Gunnel Jonsson som tidigare delade kommunalrådsposten med honom, som också sitter i överförmyndarnämnden och var den som godkände affären.

"Hon borde ha anmält jäv, menar Jan Turvall, expert på förvaltningsrätt på Göteborgs universitet. Även professor Olle Lundin är kritisk och menar att processen kan väcka misstankar om att politiker gynnar varandra."

[länk]
Nämnden har ju fler ledamöter.

H HusMedHistoria skrev:
Det jag undrar - som jag förmodligen aldrig kommer att få veta - är vad ägaren ville. Hon är dement och har en god man, men det borde vara hennes vilja innan hon blev dement som styr vad den gode mannen gör.
Länsstyrelsen ska nu granska beslutet.

https://www.sverigesradio.se/artikel/efter-avslojandet-lansstyrelsen-granskar-husaffaren

Det hela är ju protokollfört men sekretessbelagt så nämnden kan ju inte riktigt kommentera.

Men jag antar att det kommer komma fram mer detaljer om vem som gjort eller velat vad i granskningen även om de flesta detaljerna tyvärr nog ändå kanske blir sekretessbelagda. Bland annat lär ju säljaren själv gjort ett yttrande om hon är frisk nog och det framgår om släktingar yttrat sig.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Pengarna kanske behövs för nuvarande boende? Svärmor bor på demensboende och det är långt ifrån gratis. Med en klen pension har man inte råd med både vårdboende och ett hus som kostar pengar.
Även om så vore fallet ska naturligtvis sonen få chansen att ta över. Så plötsligt kan det inte kommit.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare var jag inlagd på sjukhuset för i stort sett desamma.

Inga oegentligheter förekom.

Hela historien i tråden känns bedrövlig, typ att man kan riskera att bli rättslös och utdömd i förtid så fort man inte kan svara för sig.

Skulle vara intressant att veta vilken diagnos / bedömning sjukvården hade i sammanhanget.
Eller sket man i det och gjorde egen?
Och i s f på vilka grunder.

För skoj skull kikade jag om det här på Flashback och jag kan bara konstatera att det finns oroväckande många som har noll insikt om intressekonflikt, jäv, partiskhet och korruption. Noll.

Vissa vill hävda att fastigheten ändå var ett ruckel och att den förmodligen inte hade gått för mer på en öppen marknad och kanske till och med resulterat i mindre vinst.
Det har i sig ingen betydelse om fastigheten hade sålts för mer eller mindre på en öppen marknad.

Vissa vill hävda att bara det var en korrekt värdering av en "seriös" mäklare så borde allt vara okej.
Som jag har skrivit tidigare så är det i princip omöjligt att göra en exakt värdering på ett dylikt objekt och vi vet alla att bara för att en mäklare är inblandad så sker allt nödvändigtvis inte rätt och riktigt...

Vissa vill hävda att det var jättebråttom att få till en försäljning då fastigheten stod oanvänd och kostade pengar för den dementa ägaren. Så bråttom att det var bättre att hoppa över en försäljning på den öppna marknaden och så bråttom att affären var tvungen att genomföras medan sonen låg på sjukhuset och inte hade möjlighet att ge sina synpunkter.
Ett kallställt hus vars taxeringsvärde ligger på 100-300k(?) har en relativt låg kostnad över en period av låt säga två månader. Såpass låg att det i sig inte berättigar en extremt skyndsam försäljning.

Vissa vill hävda att sonen ändå ville att fastigheten skulle säljas men inte exakt hur.
Det här är inget argument överhuvudtaget då beslut togs över hans huvud i slutänden ändå.

Sedan skulle man gärna vilja veta hur händelseförloppet var och vilka som var inblandade på vilket sätt.
Tex, var fastigheten till försäljning först och hur fick From reda på det eller var det From som kontaktade gode man och sen blev fastigheten till salu..?

Å andra sidan spelar inget av ovannämnda någon roll då det det handlar om uppenbar jäv och misstänkt korruption pga (återigen):
- Säljare, gode man som sitter i kommunfullmäktige i Åsele.
- Köpare som är kommunalråd i Åsele.
- Överförmyndarnämnden som godkände affären bestod av en partikamrat och fd kollega (delat på samma tjänst!) till köparen.
- Fastigheten säljs inte på öppen marknad.

Ni som fortfarande vill hävda att inget oriktigt har hänt - vad är er agenda egentligen?
Jag börjar tro att det är folk som bara ska vara motvalsare för sakens skull. Eller är det släkt och vänner till de inblandade eller andra kommunpolitiker vi har att göra med eller så kanske ni tillhör kategorin som tex påstår att media porträtterar Trump felaktigt och orättvist...? Märkligt.

Edit:
Inte så konstigt ändå att det existerar så mycket jäv, nepotism och korruption i vårat samhälle med tanke på den generella okunskapen.

• Gilla
  • Arg
Lotten72 och 9 till
  • Laddar…
Helt klart har egendomen ett betydligt högre värde både i kronor och affektionsvärde, annars hade inte köparen slagit till i all hast, när ett kryphål / möjlighet kom fram.

Det handlar om investering.

Redigerat:
K Kirre2 skrev:
Även om så vore fallet ska naturligtvis sonen få chansen att ta över. Så plötsligt kan det inte kommit.
Det enda som kom plötsligt var väl sonens sjukdom? Den stundande försäljningen kände han till innan.

J J00 skrev:
Ni som fortfarande vill hävda att inget oriktigt har hänt - vad är er agenda egentligen?
Tycker inte det är så överfullt med folk som tycker allt verkar helt rimligt, här i alla fall..
Vad du sett på Flashback vet jag inte om vi behöver debattera..

Men du har ju såklart rätt i att risken för jäv var stor, och att köparen borde insett det.

Samtidigt så är det rätt lätt att hitta på hypotetiska scenarier där allt gått rätt till och sonen av en slump blir sjuk under slutfasen av affären, och vaknar upp och har ändrat sig om något, men ganska svårt hitta på sådana där att allt skulle vara en konspiration för att föra sonen bakom ljuset och lura av honom en fastighet han egentligen vill köpa....

Unikt namn
useless useless skrev:
Är den vanliga rutinen att den gode mannen avyttrar allt av värde till sina partikollegor när en demenssjuk hamnar i ekonomiskt trångmål?

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Den gode mannen uppgav i radion att han försökt få sonen att ta över fastigheten i fyra år.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tycker inte det är så överfullt med folk som tycker allt verkar helt rimligt, här i alla fall..
Vad du sett på Flashback vet jag inte om vi behöver debattera..

Men du har ju såklart rätt i att risken för jäv var stor, och att köparen borde insett det.

Samtidigt så är det rätt lätt att hitta på hypotetiska scenarier där allt gått rätt till och sonen av en slump blir sjuk under slutfasen av affären, och vaknar upp och har ändrat sig om något, men ganska svårt hitta på sådana där att allt skulle vara en konspiration för att föra sonen bakom ljuset och lura av honom en fastighet han egentligen vill köpa....
Allt är relativt och min kommentar handlade inte om att jag tyckte att det var "överfullt" utan att det var "oroväckande många" inklusive Flashbackare.

Det här med sonen är för mig en sekundär del i historian och handlar väl mer om etik och moral och kanske inte direkt om några olagligheter.
Det primära handlar om gode man, köparen och ÖFN och deras kopplingar och att fastigheten inte såldes på öppen marknad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G
J Jaggatagga skrev:
Den gode mannen uppgav i radion att han försökt få sonen att ta över fastigheten i fyra år.
Där ser man och sedan blir det ett jävla liv när det sålts.

Känns som man hört den storyn förut d.v.s fastigheter blev mycket mera värd p.g.a köpare var en politiker.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det borde gått ut en annons på huset i tidningen om så bara för att kunna peka på den i efterhand.

De inblandade trodde säkert att mäklarvärderingen skulle räcka. De brukar ligga i överkant så det är ju egentligen dumt att köpa till den.

Personligen så ger jag inte mycket för mäklarvärderingar. Särskilt när det kommer till renoveringsobjekt. Det blir så godtyckligt vilka optimister som råkar vara lite intresserade.

G Greger_08 skrev:
Där ser man och sedan blir det ett jävla liv när det sålts.

Känns som man hört den storyn förut d.v.s fastigheter blev mycket mera värd p.g.a köpare var en politiker.
Mm här är intervjun:
https://www.sverigesradio.se/artikel/gertruds-gode-man-darfor-saldes-slaktgarden-i-asele

Unikt namn Unikt namn skrev:
Är den vanliga rutinen att den gode mannen avyttrar allt av värde till sina partikollegor när en demenssjuk hamnar i ekonomiskt trångmål?
Vilken tur för kvinnan att det inte var det som hände i det här fallet i så fall tänker jag.

Godemannen och köparen var inte partikamrater. Och den gode manmen försökte få sonen ta över huset i flera år.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.