31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Kommunalrådet i Åsele köpte en släktgård av en dement kvinna utan att huset lades ut på öppna marknaden. Samtidigt låg hennes son, Anders Hedlund, nedsövd efter en svår stroke och kunde inte protestera mot försäljningen. Det rapporterar P4 Västerbotten.
Du kan läsa artikeln här: Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Du kan läsa artikeln här: Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Vad är skillnaden på en politiker och en häst.
Hästen kan inte sko sig själv.
I vanlig ordning ska politikerna berika sig på folks bekostnad.🤬
Hästen kan inte sko sig själv.
I vanlig ordning ska politikerna berika sig på folks bekostnad.🤬
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Det beror väl lite på, vilken kontakt har politikern med den gode mannen?
Det saknas ju en del information om hur den här försäljningen gått till. Här kan ju ha funnits en diskussion under en längre tid om den här försäljningen. Och hur vanligt är det i omrdået med en publik försäljning. Priset anytyder ju att det inte är något område där köparna direkt trängs (eller så är priset riktigt skandalöst lågt).
Om vi tänker os att alternativet till den här försäljningsformen vore 50 000 till en mäklare, för ett objekt som kostar mindre än 300 000. Så blir ju inte förfarandet riktigt lika iögonfallande. Men det är ju klart, om det inte fanns något intresse att sälja alls, så är det ju för dj...ligt.
Men om detta har kommit från klar himmel "aha, han ligger på intensiven, då skall jag passa på att snacka med min rotary kompis den gode mannen, som dessutom är kompis med ngn på överförmyndarnämnden ", Så blir det ju ungefär så upprörande som artikeln indikerar.
Det saknas ju en del information om hur den här försäljningen gått till. Här kan ju ha funnits en diskussion under en längre tid om den här försäljningen. Och hur vanligt är det i omrdået med en publik försäljning. Priset anytyder ju att det inte är något område där köparna direkt trängs (eller så är priset riktigt skandalöst lågt).
Om vi tänker os att alternativet till den här försäljningsformen vore 50 000 till en mäklare, för ett objekt som kostar mindre än 300 000. Så blir ju inte förfarandet riktigt lika iögonfallande. Men det är ju klart, om det inte fanns något intresse att sälja alls, så är det ju för dj...ligt.
Men om detta har kommit från klar himmel "aha, han ligger på intensiven, då skall jag passa på att snacka med min rotary kompis den gode mannen, som dessutom är kompis med ngn på överförmyndarnämnden ", Så blir det ju ungefär så upprörande som artikeln indikerar.
Politikern Andres From visste mycket väl hur det låg till, han sitter ju i kommunala styret tillsamman med gode mannen.B Bigfoot skrev:
Som vanligt inom politiken m.a.o kliar du mig kliar jag dig
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jag googlade historien.
Den gode mannen hävdar att huset stod tomt och kostade pengar för kvinnan han var god man för. Det är motivet till försäljningen, och det skulle kunna vara i linje med hur en god man skall agera.
I praktiken är det troligen bäst att sälja ett sådant (billigt) objekt i en direktförsäljning utan mäklare. Att man gör det i rollen som god man blir mer tveksamt (som vi ser av att det blivit en nyhet). Men det påstås finnas en mäklarvädering som grund.
Sonen som klagat, verkar främst klaga på just att det inte såldes på öppna marknaden, inte på försäljningen som sådan. Om vi tänker oss att en öppen försäljning skulle givit bättre pris, så är det väldigt tveksamt om förbättringen skulla ha täckt ett mäklararvode på 40 - 50 000. Huset såldes för 280 000.
Att det säljs just när han är svårt sjuk, öppnar ju för spekulation. Men det verkar som han var helt med på ATT det skulle säljas, men inte hur det skulle säljas.
Den gode mannen hävdar att huset stod tomt och kostade pengar för kvinnan han var god man för. Det är motivet till försäljningen, och det skulle kunna vara i linje med hur en god man skall agera.
I praktiken är det troligen bäst att sälja ett sådant (billigt) objekt i en direktförsäljning utan mäklare. Att man gör det i rollen som god man blir mer tveksamt (som vi ser av att det blivit en nyhet). Men det påstås finnas en mäklarvädering som grund.
Sonen som klagat, verkar främst klaga på just att det inte såldes på öppna marknaden, inte på försäljningen som sådan. Om vi tänker oss att en öppen försäljning skulle givit bättre pris, så är det väldigt tveksamt om förbättringen skulla ha täckt ett mäklararvode på 40 - 50 000. Huset såldes för 280 000.
Att det säljs just när han är svårt sjuk, öppnar ju för spekulation. Men det verkar som han var helt med på ATT det skulle säljas, men inte hur det skulle säljas.
För min del ligger hela problemet i att 2 politiska polare sittandes i det lokala styrandet av kommunen, gör upp om en affär vid sidan om. Det har inget att göra med om det kanske blivit mindre eller mer för huset vid öppen försäljning, det är det principiella felet som båda begår.
Skulle inte förvåna mig om man kollar djupare att någon av deras kompisar även sitter i överförmyndarnämnden.
Men har ett jobb att sköta så överlåter det till någon annan som har mer tid 👍
Skulle inte förvåna mig om man kollar djupare att någon av deras kompisar även sitter i överförmyndarnämnden.
Men har ett jobb att sköta så överlåter det till någon annan som har mer tid 👍
Såååå tacksam att jag "bara" drabbades av TIA och liten stroke. Aldrig nedsövd.
Låg själv inlagd 4 dygn och får inte köra bil på 3 månader. Typ en månad kvar
- Risken är ju stor tydligen att bli av med både det ena o andra, när det finns gamar i närheten.
- Man kan ju även fråga sig varför det var såpass brottom för utomstående att genomföra affären.
Fanns det kanske tecken på att sonen i närtid skulle vakna till?
Blev behandlande läkare tillfrågad? Och i så fall av vem.
Detta luktar .....
Låg själv inlagd 4 dygn och får inte köra bil på 3 månader. Typ en månad kvar
- Risken är ju stor tydligen att bli av med både det ena o andra, när det finns gamar i närheten.
- Man kan ju även fråga sig varför det var såpass brottom för utomstående att genomföra affären.
Fanns det kanske tecken på att sonen i närtid skulle vakna till?
Blev behandlande läkare tillfrågad? Och i så fall av vem.
Detta luktar .....
Redigerat:
Åsele delar nämnden med ett antal andra kommuner och nämnden är i Sorsele. Försökte hitta protokollet men besluten är sekretessbelagda.T Tokenäs skrev:
Om det skulle va något fuffens så tänker jag snarare mäklarvärderingen än nämnden.
I övrigt undrar man ju varför sonen inte är god man.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jo men mäklare jobbar inte gratis. De behöver få in i den storleksordningen per affär som avslutas. För varje uppdrag som avslutas (så mäklaren får arvode) har de en hel del "bommar", säljare som till slut väljer en annan mäklare, uppdrag de får in men där det aldrig blir avslut (framförallt på orter med lågt köptryck), osv.Mats-S skrev: