G
J J00 skrev:
Hur mycket mer behöver du för att inse att saker och ting inte har gått helt rätt till?
Mäklarens värderingsunderlag sedan kan jag uttrycka mig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jo, högern säljer ju framför allt ut gemensamt ägda tillgångar till kompisarna. Helt annorlunda.
Googla Ilija Batljan och öppna ögonen

• Gilla
Doks
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Mäklarens värderingsunderlag sedan kan jag uttrycka mig.
Då har du fortfarande inte förstått vad jäv, intressekonflikt och misstanke om korruption innebär och varför dessa kan appliceras på nämnda händelse.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nära 28 ha... Ja det är en bit över miljonen för bara marken. Misstänker att man kan gallra för en kvarts miljon idag. Kollade på flygbilden...
2,7 ha inte 27

Det jag undrar - som jag förmodligen aldrig kommer att få veta - är vad ägaren ville. Hon är dement och har en god man, men det borde vara hennes vilja innan hon blev dement som styr vad den gode mannen gör.

Det flesta äldre personer som äger en släktgård vill att deras barn ska ärva den. Det är mest troligt vad hon ville. I så fall var det fel av den gode mannen att sälja fastigheten, utom om kvinnan hade behov av pengar. Om hon hade behov av pengar så är frågan varför den gode mannen inte hade drivit igenom en försäljning tidigare.

Den gode mannen hade dessutom kunnat vidta andra åtgärder för att spara pengar, som att kallställa huset. Det hade inte kostat mycket att ha det stående.

Det gör hela saken suspekt. Varför blev det så bråttom att sälja just när sonen låg nedsövd på sjukhus?

Jag vill också påpeka att en person som bor på äldreboende inte tjänar så mycket på att sälja ett hus för 280 000 kr. De pengar som blir över efter skatt räknas som inkomst och gör att avgifterna för äldreomsorgen ökar och bostadstillägget minskar eller blir noll året efter. Totalt sett var det kanske en ganska dålig affär för kvinnan.

• Gilla
  • Arg
Lotten72 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
luktar fyndpris.
Härligt Läge.

Karta över ett område nära vatten med markerade fastigheter och vägar, omslutet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitbild som visar en landsväg, omgivande skog och några hus vid en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Andreas From har också meddelat att han avgår efter den kritiserade husaffären, på grund av "ett enormt och eskalerande hat".

Ja, Vad hade han väntat sig, när han stal fastigheten från sonen ? ?

• Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Swedejohn skrev:
Härligt Läge.

[bild][bild]
Då kan man ju inte jämföra med godtycklig fastighet i Åsele utan måste jämföra med just sådana som ligger lika trafikstört. Finns det flera fastigheter till salu som inte är lika trafikstörda kommer ju denna fastighet att gå till ett betydligt lägre pris.

H HusMedHistoria skrev:
Det jag undrar - som jag förmodligen aldrig kommer att få veta - är vad ägaren ville. Hon är dement och har en god man, men det borde vara hennes vilja innan hon blev dement som styr vad den gode mannen gör.

Det flesta äldre personer som äger en släktgård vill att deras barn ska ärva den. Det är mest troligt vad hon ville. I så fall var det fel av den gode mannen att sälja fastigheten, utom om kvinnan hade behov av pengar. Om hon hade behov av pengar så är frågan varför den gode mannen inte hade drivit igenom en försäljning tidigare.

Den gode mannen hade dessutom kunnat vidta andra åtgärder för att spara pengar, som att kallställa huset. Det hade inte kostat mycket att ha det stående.

Det gör hela saken suspekt. Varför blev det så bråttom att sälja just när sonen låg nedsövd på sjukhus?

Jag vill också påpeka att en person som bor på äldreboende inte tjänar så mycket på att sälja ett hus för 280 000 kr. De pengar som blir över efter skatt räknas som inkomst och gör att avgifterna för äldreomsorgen ökar och bostadstillägget minskar eller blir noll året efter. Totalt sett var det kanske en ganska dålig affär för kvinnan.
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan man ju inte jämföra med godtycklig fastighet i Åsele utan måste jämföra med just sådana som ligger lika trafikstört. Finns det flera fastigheter till salu som inte är lika trafikstörda kommer ju denna fastighet att gå till ett betydligt lägre pris.
Det är många förbiseende i ärendet,många som anser att de gör rätt. Vi har hört att OM stadens bästa mäklare har ett just pris så är allt ok. Detta ska vi slippa utsättas för om vi har ett system som fungerar och att alla hörsammar detta.
God man,överförmyndare,politiker - alla är väl medvetna om reglerna, borde I alla fall vara,luktar illa. I en liten byggd borde det inte vara så svårt att vänta in händelsernas förlopp, kanske rent just hade politikern köpt enligt mäklarens värdering.Lyssna på avlidnes önskningar och sonens....vem vet ..kanske fler.
Det är extremt viktigt med opartiskhet, särskilt när man är i utsatt läge.Kommer ni ihåg Ebba Busch Ts hus affär?
Alla i position som länge kämpat med exv studier förlorar snabbt mycket i förtroendekapital.

Som tidigare sagt det är varken hus,tomt,priser,politiker som är viktigt.Ursprunget ,ärendet ,personerna är viktiga och för vår demokrati,oavsett partifärg hur ärendet och våra inbetalda skattepengar används.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fastigheten, som funnits i familjens ägo sedan 1940-talet, ...........

Måste krängas snabbt medan sonen var nedsövd ................

Intressant att så många verkar tycka att sonens rättigheter ska prioriteras här..

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
Troligtvis ville hon att sonen skulle få ta över fastigheten, det är i alla fall vad de allra flesta mammor vill.

Den Onda mannen tyckte annorlunda !

• Gilla
Doks
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant att så många verkar tycka att sonens rättigheter ska prioriteras här..Varför ska den avlidnes och sonens önskningar inte stå överst?
Den frågeställning det gäller är hur ärendet har hanterats. Hur inblandade personer agerat i sina professionella roller har agerat utifrån gällande lagstiftning.

Det är motiverat att undra över de dödsboets tankar och önskningar, detta kommer att aktualiseras om ärendet är korrekt hanterat.

De flesta av oss vill nog ha en trygghet om vi blir dementa,vimsiga. Vi har betalt för att säkerställa att myndigheterna sköter det på ett rättssäkert sätt.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Dödsbo? Det är väl ingen som dött eller?

Edit; det är inte snyggt att lägga till saker i folks citat.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dödsbo? Det är väl ingen som dött eller?

Edit; det är inte snyggt att lägga till saker i folks citat.
Förlåt,korrekt,,fel av mig att använda den termen. Dement kvinna med god man och nersövd son.

Poängen är att hon /han skall hanteras enligt gällande lagar ,regler och ingen opartiskhet skall ske

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.