31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Det jag undrar - som jag förmodligen aldrig kommer att få veta - är vad ägaren ville. Hon är dement och har en god man, men det borde vara hennes vilja innan hon blev dement som styr vad den gode mannen gör.
Det flesta äldre personer som äger en släktgård vill att deras barn ska ärva den. Det är mest troligt vad hon ville. I så fall var det fel av den gode mannen att sälja fastigheten, utom om kvinnan hade behov av pengar. Om hon hade behov av pengar så är frågan varför den gode mannen inte hade drivit igenom en försäljning tidigare.
Den gode mannen hade dessutom kunnat vidta andra åtgärder för att spara pengar, som att kallställa huset. Det hade inte kostat mycket att ha det stående.
Det gör hela saken suspekt. Varför blev det så bråttom att sälja just när sonen låg nedsövd på sjukhus?
Jag vill också påpeka att en person som bor på äldreboende inte tjänar så mycket på att sälja ett hus för 280 000 kr. De pengar som blir över efter skatt räknas som inkomst och gör att avgifterna för äldreomsorgen ökar och bostadstillägget minskar eller blir noll året efter. Totalt sett var det kanske en ganska dålig affär för kvinnan.
Det flesta äldre personer som äger en släktgård vill att deras barn ska ärva den. Det är mest troligt vad hon ville. I så fall var det fel av den gode mannen att sälja fastigheten, utom om kvinnan hade behov av pengar. Om hon hade behov av pengar så är frågan varför den gode mannen inte hade drivit igenom en försäljning tidigare.
Den gode mannen hade dessutom kunnat vidta andra åtgärder för att spara pengar, som att kallställa huset. Det hade inte kostat mycket att ha det stående.
Det gör hela saken suspekt. Varför blev det så bråttom att sälja just när sonen låg nedsövd på sjukhus?
Jag vill också påpeka att en person som bor på äldreboende inte tjänar så mycket på att sälja ett hus för 280 000 kr. De pengar som blir över efter skatt räknas som inkomst och gör att avgifterna för äldreomsorgen ökar och bostadstillägget minskar eller blir noll året efter. Totalt sett var det kanske en ganska dålig affär för kvinnan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Då kan man ju inte jämföra med godtycklig fastighet i Åsele utan måste jämföra med just sådana som ligger lika trafikstört. Finns det flera fastigheter till salu som inte är lika trafikstörda kommer ju denna fastighet att gå till ett betydligt lägre pris.S Swedejohn skrev:
H HusMedHistoria skrev:Det jag undrar - som jag förmodligen aldrig kommer att få veta - är vad ägaren ville. Hon är dement och har en god man, men det borde vara hennes vilja innan hon blev dement som styr vad den gode mannen gör.
Det är många förbiseende i ärendet,många som anser att de gör rätt. Vi har hört att OM stadens bästa mäklare har ett just pris så är allt ok. Detta ska vi slippa utsättas för om vi har ett system som fungerar och att alla hörsammar detta.BirgitS skrev:
God man,överförmyndare,politiker - alla är väl medvetna om reglerna, borde I alla fall vara,luktar illa. I en liten byggd borde det inte vara så svårt att vänta in händelsernas förlopp, kanske rent just hade politikern köpt enligt mäklarens värdering.Lyssna på avlidnes önskningar och sonens....vem vet ..kanske fler.
Det är extremt viktigt med opartiskhet, särskilt när man är i utsatt läge.Kommer ni ihåg Ebba Busch Ts hus affär?
Alla i position som länge kämpat med exv studier förlorar snabbt mycket i förtroendekapital.
Som tidigare sagt det är varken hus,tomt,priser,politiker som är viktigt.Ursprunget ,ärendet ,personerna är viktiga och för vår demokrati,oavsett partifärg hur ärendet och våra inbetalda skattepengar används.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Intressant att så många verkar tycka att sonens rättigheter ska prioriteras här..
Troligtvis ville hon att sonen skulle få ta över fastigheten, det är i alla fall vad de allra flesta mammor vill.H HusMedHistoria skrev:
Den Onda mannen tyckte annorlunda !
Den frågeställning det gäller är hur ärendet har hanterats. Hur inblandade personer agerat i sina professionella roller har agerat utifrån gällande lagstiftning.Dan_Johansson skrev:
Det är motiverat att undra över de dödsboets tankar och önskningar, detta kommer att aktualiseras om ärendet är korrekt hanterat.
De flesta av oss vill nog ha en trygghet om vi blir dementa,vimsiga. Vi har betalt för att säkerställa att myndigheterna sköter det på ett rättssäkert sätt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Dödsbo? Det är väl ingen som dött eller?
Edit; det är inte snyggt att lägga till saker i folks citat.
Edit; det är inte snyggt att lägga till saker i folks citat.
Förlåt,korrekt,,fel av mig att använda den termen. Dement kvinna med god man och nersövd son.Dan_Johansson skrev:
Poängen är att hon /han skall hanteras enligt gällande lagar ,regler och ingen opartiskhet skall ske