31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Och då kan man ställa frågan, vem får ta sig rätten att sälja egendom när ägaren och den som i detta fallet är ställföreträdaren, båda inte just då är med i matchen?
Någon gjorde i vart fall i närtid en bedömning att sonen aldrig mer skulle vakna till. Eller i vart fall inte skulle vara med sig den närmaste tiden.
Det gällde att sno på känns det som.
Och så var sonen plötsligt med igen.
Verkar som han då är helt rättslös.
Får det gå till så?
Någon gjorde i vart fall i närtid en bedömning att sonen aldrig mer skulle vakna till. Eller i vart fall inte skulle vara med sig den närmaste tiden.
Det gällde att sno på känns det som.
Och så var sonen plötsligt med igen.
Verkar som han då är helt rättslös.
Får det gå till så?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Ställföreträdaren är ju den gode mannen. Det är ju den personen som har fått rätten att agera i stället för den dementa kvinnan.H Hybro skrev:
Alltså om jag nu på ålderns höst drabbats av nåt allvarligt, så riskerar mina söner bli arvslösa.
En förmyndare utses som handlar efter eget tycke. Säljer och avvecklar allt jag äger och har. Skänker bort till behövande.
Det gäller att hålla sig frisk in i det sista och skriva testamenten.
En förmyndare utses som handlar efter eget tycke. Säljer och avvecklar allt jag äger och har. Skänker bort till behövande.
Det gäller att hålla sig frisk in i det sista och skriva testamenten.
Redigerat:
Du kan ju skriva en framtidsfullmakt, eller se till att inte dina barn väljer att ordna en god man istället för att ta hand om dig.H Hybro skrev:
Useless skrev:
Rättslös? Han har lika stort inflytande över mammans ekonomi som du har.
Exakt....
Så nåt har blivit fel i det hela.
Nu är vi tillbaks till början av tråden.
Sonen får nog skaffa nån som kan hjälpa honom, om han inte redan har någon.
Rättslös? Han har lika stort inflytande över mammans ekonomi som du har.
Exakt....
Så nåt har blivit fel i det hela.
Nu är vi tillbaks till början av tråden.
Sonen får nog skaffa nån som kan hjälpa honom, om han inte redan har någon.
Du tycker alltså att den rätta ordningen vore att sonen först godkänner att mamman får en extern god man som sköter all ekonomi, men sen ska sonen ändå ha inflytande över vilka beslut som fattas? Hur rättssäkert skulle det vara?H Hybro skrev:
Det är i sig enkelt. Det är en god man utsedd.H Hybro skrev:
Men när det gäller försäljning av fastgiheter så skall det godkännas av Överförmyndarenheten. Och det gjordes.
Problemet här är väl mer att en del röstar för att det offentliga skall sköta saker (därför att allt blir mycket bättre då tänker dom). Och så när det offentliga göra det, så börjar dom gnälla över den korruption och maktmissbruk dom sjävla röstat fram.
Ja, lägger man över besluten på det offentliga så får man Trabantnivån. I bästa fall.H Hybro skrev: