P pmd skrev:
Om två personer innehar fångeshandlingar som uppfyller formkraven, så blir det en tvist som förmodligen måste avgöras i domstol.
Så är det, och innan någon sådan tvist uppstår anser jag att man rimligen kan anse att personen som har lagfart är ägaren.

P
Det duger nog inte att anse det. Domstolen avgör.

P pmd skrev:
Det (hypotetiska) scenariot var att någon dyker upp med en fångeshandlng som ger denne bättre rätt till egendomen. Troligast en fångeshandling som upprättades tidigare.
Ok.

P pmd skrev:
Jag anser det står i lagen som domstolen förhoppningsvis följer.

P
K karlmb skrev:
Jag anser det står i lagen som domstolen förhoppningsvis följer.
Vilken lag eller lagar? Jordabalken? Var i den i så fall?

• Gilla
HusMedHistoria
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilken lag eller lagar? Jordabalken? Var i den i så fall?
Leta själv. Orkar inte.

P pmd skrev:
Det duger för att jag ska kunna ta upp lån på huset, sälja det, betala skatt för det, hyra ut det, söka bygglov, bygga ut det, teckna elabonnemang, beställa avloppstömming, bo i det, med mera. Det täcker nog upp allt jag kan tänkas vilja kunna göra med mitt hus faktiskt. Och allt detta utan någon inblandning av domstol.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
W Weimik skrev:
Det duger för att jag ska kunna ta upp lån på huset, sälja det, betala skatt för det, hyra ut det, söka bygglov, bygga ut det, teckna elabonnemang, beställa avloppstömming, bo i det, med mera. Det täcker nog upp allt jag kan tänkas vilja kunna göra med mitt hus faktiskt. Och allt detta utan någon inblandning av domstol.
Ja, så länge ingen kommer med en annan fångeshandling och gör anspråk på fastigheten kan du förstås göra så.

P pmd skrev:
Ja, så länge ingen kommer med en annan fångeshandling och gör anspråk på fastigheten kan du förstås göra så.
Det är så vi alla lever.

P
Det är så det ska vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.