Cheesen Cheesen skrev:
Billigaste huset bland sålda i Åsele på Hemnet gick för 275000 och det var 2022 så ja det luktar fyndpris.
Östernorets billigaste hus är en bit över miljonen.
27000 kvm mark vid sjön, ett boningshus och en lada. Förvisso nära vägen men husen står inte jättenära vägen och det ser ut att vara lite vegetation emellan.

Min vilda gissning är att det här hade inbringat mer än 1 miljon om allt gått rätt till.

• Arg
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Insyn och uppföljning kan man ha men samtidigt kan man ju inte tvinga en god man att behöva sälja en fastighet på den öppna marknaden bara för att köparen är en politiker.

Säg att den gick ut på öppna marknaden dubbla mäklar kostnader samt att ingen annan var intresserad så budet vart 50k lägre d.v.s torsk ~60-70k bara för det råkade vara en politiker som visade intresse.
En myndighetsperson skall ALLTID följa det regelverk som gäller. Vem som helst kan begära ut och syna handlingarna. Fortfarande..har allt skötts rätt så finns inget problem.

Cheesen
J J00 skrev:
27000 kvm mark vid sjön, ett boningshus och en lada. Förvisso nära vägen men husen står inte jättenära vägen och det ser ut att vara lite vegetation emellan.

Min vilda gissning är att det här hade inbringat mer än 1 miljon om allt gått rätt till.
Nära 28 ha... Ja det är en bit över miljonen för bara marken. Misstänker att man kan gallra för en kvarts miljon idag. Kollade på flygbilden...

1 hektar = 100x100 m=10 000 kvadratmeter :)

• Gilla
orutti och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
Kapsyl Kapsyl skrev:
1 hektar = 100x100 m=10 000 kvadratmeter :)
Ja jag hade visst nån nolla fel när jag kollade.
nära 2,8 Ha.. men det bör ändå inbringa nära miljonen. Verkar som sagt finnas gallring att ta ut runt husen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lärkvägen 16 ser ut som en vanlig villatomt om 983 kvm, inte sjötomt:
[länk]
[länk]

Varifrån kommer uppgifterna om mängder med ha?
Lärkvägen är där de är skrivna.
Det handlar om Östernoret 3:25.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
G
K Kadabra skrev:
En myndighetsperson skall ALLTID följa det regelverk som gäller. Vem som helst kan begära ut och syna handlingarna. Fortfarande..har allt skötts rätt så finns inget problem.
Den enda myndighetspersonen i detta fall är väl personen i överförmyndarnämnden som gav sitt medgivande?

Det jag säger att det är stor skillnad mellan korruption, tjänstefel och brist på moral.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Den enda myndighetspersonen i detta fall är väl personen i överförmyndarnämnden som gav sitt medgivande?

Det jag säger att det är stor skillnad mellan korruption, tjänstefel och brist på moral.
Säljaren, gode man sitter i kommunfullmäktige för Åselepartiet.

Köparen är kommunalråd i Åsele.

ÖFN som godkände affären består av en fd kollega till köparen.

280 000 kr för ett hus och en lada på 27800 kvm mark vid sjö. Ej ute på öppen marknad.

Hur mycket mer behöver du för att inse att saker och ting inte har gått helt rätt till?

Det här kanske?:

Vad kännetecknar jäv och korruption:
  • Intressekonflikt: Jäv uppstår när en tjänsteperson eller politiker har ett personligt intresse i en fråga.
  • Förtroendeskada: Även om ingen faktisk korrupt handling skett, räcker risken för partiskhet för att det ska betraktas som jäv.
  • Olaglighet: Om jäv leder till att en person otillbörligt gynnar sig själv eller en närstående, kan det klassas som mutbrott eller korruption, vilket är straffbart.
  • Regler: Det finns lagregler om jäv i kommunallagen och förvaltningslagen som ska motverka att tjänstepersoner utnyttjar sin ställning.
    Röd symbol av en bagge med en flagga på ryggen mot vit bakgrund. Region Gotland +6
För att undvika jäv och korruption ska man anmäla jäv så fort en intressekonflikt uppstår.
En stiliserad orange och gul figur med uppsträckta armar och en cirkel ovanpå, symboliserande rörelse eller glädje. SKR

• Gilla
  • Arg
Lotten72 och 9 till
  • Laddar…
Måste ändå säga att det är kul att se att vi har så många experter på bostadsmarknaden i Åsele här...

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Måste ändå säga att det är kul att se att vi har så många experter på bostadsmarknaden i Åsele här...
Man behöver inte vara expert för att göra antaganden baserat på lite lokal historik och vad som generellt finns ute på marknaden nu för fastigheter som har ett pris upp till 300 000 kr. Det går snabbt att göra lite research då det inte finns särskilt många objekt för <300’ öht…

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag googlade historien.

Den gode mannen hävdar att huset stod tomt och kostade pengar för kvinnan han var god man för. Det är motivet till försäljningen, och det skulle kunna vara i linje med hur en god man skall agera.

I praktiken är det troligen bäst att sälja ett sådant (billigt) objekt i en direktförsäljning utan mäklare. Att man gör det i rollen som god man blir mer tveksamt (som vi ser av att det blivit en nyhet). Men det påstås finnas en mäklarvädering som grund.

Sonen som klagat, verkar främst klaga på just att det inte såldes på öppna marknaden, inte på försäljningen som sådan. Om vi tänker oss att en öppen försäljning skulle givit bättre pris, så är det väldigt tveksamt om förbättringen skulla ha täckt ett mäklararvode på 40 - 50 000. Huset såldes för 280 000.

Att det säljs just när han är svårt sjuk, öppnar ju för spekulation. Men det verkar som han var helt med på ATT det skulle säljas, men inte hur det skulle säljas.
Nja. Det står en del i lagtexten om det här.

Lös egendom som huvudmannen inte kommer att ha användning för skall säljas.
Men det gäller inte fast egendom.

Huvudmannen skall tillfrågas och om denne anses förstå vad frågan gäller så är det huvudmannens vilja som gäller. Här framgår inte om den demente tanten var tillfrågad. Det är en läkare som gör den bedömningen.

Nästa steg är ett Överförmyndarenheten är noga med att objektet bjuds ut så att bästa pris kan erhållas.
Det verkar man ha struntat fullständigt i här.

Och att passa på att göra detta när den närmast anhörige är nedsövd är bara extremt dåligt omdöme. Och borde vara tillräckligt för att de ansvariga på Överförmyndarenheten avskedas. Och kommunalrådet bör ju sparkas.

Den här typen av historier sänker förtroendet för politiker enormt.

• Gilla
  • Arg
Dilato och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det beror väl lite på, vilken kontakt har politikern med den gode mannen?

Det saknas ju en del information om hur den här försäljningen gått till. Här kan ju ha funnits en diskussion under en längre tid om den här försäljningen. Och hur vanligt är det i omrdået med en publik försäljning. Priset anytyder ju att det inte är något område där köparna direkt trängs (eller så är priset riktigt skandalöst lågt).

Om vi tänker os att alternativet till den här försäljningsformen vore 50 000 till en mäklare, för ett objekt som kostar mindre än 300 000. Så blir ju inte förfarandet riktigt lika iögonfallande. Men det är ju klart, om det inte fanns något intresse att sälja alls, så är det ju för dj...ligt.

Men om detta har kommit från klar himmel "aha, han ligger på intensiven, då skall jag passa på att snacka med min rotary kompis den gode mannen, som dessutom är kompis med ngn på överförmyndarnämnden ", Så blir det ju ungefär så upprörande som artikeln indikerar.
Eftersom det handlar om en god man och om överförmyndarnämnden ska de se till att allt görs korrekt, dvs med mäklare och öppen utannonsering, annars uppstår ju direkt frågor om vänskapskorruption. Oavsett mäklarkostnad. Förstår inte att kommunalrådet förstört så mycket för sig själv för att få köpa fastigheten för ett pris som kanske är 100.000 under marknadsvärde. Om nu inte läget är fantastiskt fint så det t.o.m. lönar sig att riva huset och bygga ett nytt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och S klagade på Ebba.

Hat är sällan bra. Men här är det välförtjänt.

• Gilla
NL12345 och 5 till
  • Laddar…
Jag kan bara gå på det jag hört på radion idag, och då lät det som att sonen hade velat ta över huset.
Hursomhelst, bara att en politiker köper huset utan att det varit ute på öppna marknaden och dessutom av en dement kvinna gör mig så himla upprörd! Så glad att vi skötte vår mammas ekonomi själva!
Dessutom kan jag inte låta bli att dra paralleller till mäklaren och politikern i Idre/Älvdalen som köpte en stuga med bästa läget och påstod att ingen annan var intresserad. Kolla gärna Radio Dalarnas granskning!

• Gilla
  • Arg
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.