31 033 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
2 § komplicerar lite. Kommunalrådet Andreas From borde kanske ha känt till den tidigare överlåtelsen.H HusMedHistoria skrev:Om en säljare säljer samma fastighet till två personer och en konflikt uppstår mellan köparna. Huvudregeln att den köpare som först söker lagfart får företräde till fastigheten, se 17 kap 1 § JB.
[länk]
Citat från 17 kap 1 § JB.
"Har fast egendom överlåtits eller nyttjanderätt, servitut eller rätt till elektrisk kraft upplåtits i egendomen till flera var för sig, har det förvärv för vilket inskrivning först sökes företräde, om ej annat följer av 2 och 3 §§."
Förutsättningen är förstås att det beryktade gåvobrevet är giltigt.
Ett annat undantag är om en ensam bröstarvinge fått fastigheten i gåva, förtida arv eller arv. Då behöver hen inte söka lagfart.H HusMedHistoria skrev:Du har rätt. Jag svarade nyss samma sak till pmd. Om en säljare säljer samma fastighet till två personer och en konflikt uppstår mellan köparna. Huvudregeln att den köpare som först söker lagfart får företräde till fastigheten, se 17 kap 1 § JB.
[länk]
Citat från 17 kap 1 § JB.
"Har fast egendom överlåtits eller nyttjanderätt, servitut eller rätt till elektrisk kraft upplåtits i egendomen till flera var för sig, har det förvärv för vilket inskrivning först sökes företräde, om ej annat följer av 2 och 3 §§."
Undantag finns från huvudregeln som anger att lagfart inte ger företräde framför tidigare överlåtelse om den andra köparen hade eller bort ha haft kännedom om den tidigare överlåtelsen, se 17 kap. 2 § JB (ond tro).
Hen är ägare ändå.
Inlägg #984:K karlmb skrev:
"[…] spekulerar i om god man får skänka bort en fastighet, trots att det är solklart att det inte är tillåtet."
Inlägg #985 (kommentar till #984):
"På senare tid i tråden så har jag bestämt sett att en fastighet har blivit bortskänkt. Kooonstigt, det är ju inte tillåtet!"
Man kan i alla fall konstatera att det är extremt dumt att inte ansöka om lagfart, i synnerhet om man inte tar fastigheten i anspråk. Ifall det där gåvobrevet är giltigt kunde hela den här historien undvikits om sonen ansökt om lagfarten.K karlmb skrev:
Ok, nu är jag inte helt hundra på det här, men gissar att en mäklare enligt god mäklarsed inte får medverka till försäljning av en fastighet där säljaren saknar lagfart.P pmd skrev:
Det blir ju i det närmaste en filosofisk fråga. Vem är ägare till en fastighet? Är det den som är inskriven som ägare hos Lantmäteriet eller den eventuella okända person som plötsligt kan visa upp en giltig fångeshandling? Den senare är ju inte heller ägare eftersom ytterligare någon annan kan dyka upp med ännu giltigare handlingar. Det enda som gäller, om jag förstått det rätt, är att den som innehaft lagfart i tjugo år är definitiv ägare.P pmd skrev:
Ja?P pmd skrev:
Om två personer innehar fångeshandlingar som uppfyller formkraven, så blir det en tvist som förmodligen måste avgöras i domstol.W Weimik skrev:Det blir ju i det närmaste en filosofisk fråga. Vem är ägare till en fastighet? Är det den som är inskriven som ägare hos Lantmäteriet eller den eventuella okända person som plötsligt kan visa upp en giltig fångeshandling? Den senare är ju inte heller ägare eftersom ytterligare någon annan kan dyka upp med ännu giltigare handlingar. Det enda som gäller, om jag förstått det rätt, är att den som innehaft lagfart i tjugo år är definitiv ägare.
Jag tror inte att det stämmer. Om man är ensam dödsbodelägare så behöver man bara skicka in bouppteckningen när man söker lagfart. Om det är flera dödsbodelägare måste man dessutom skicka in arvskifteshandlingen som visar vem eller vilka som ska ärva fastigheten.K karlmb skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...t/registrera-agare---lagfart/ansokan-vid-arv/