31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Det ska tydligen komma fler inslag i radio om fallen men har inte hört något om anmälningar är så länge.P pmd skrev:
I vart fall i en kommun protesterade kommunrevisorn att det var olagligt men fick inget gehör.
Så verkar det helt klart vara enligt Booli: Lagfart utfärdades 2025-09-11H HusMedHistoria skrev:
Det får man se som slutgiltigt. Den enda möjligheten för sonen att få ta över fastigheten nu är att vädja till köparen om att få köpa fastigheten från denne. Eventuellt kan det som överstiger köparens pris, 280000 kr, vara något som sonen kan hävda är en ekonomisk skada som någon* borde betala i form av skadestånd.
* Jag hävdar att någon i så fall torde vara Åsele kommun. Att hävda att mamman är den felade parten leder inte till något gott i det här fallet.
Det är uppskattningar från Norrland som nämner en dubbelt så hög andel egenförsäljningar i Åsele o liknande, som resten av landet. En ansenlig skillnad, men ändå sker majoriteten av försäljningarna då av mäklare fortfarande.P pmd skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Vem har gjort uppskattningarna och vilket är underlaget?K karlmb skrev:
Det @Weimik räknat ut stämmer med Boolis försäljningsstatistik, eftersom statistiken utgör underlaget.
Jag frågade en vän:SågspånPappspikEternit skrev:
Exakta siffror per enskild kommun redovisas inte i den officiella statistiken eftersom det görs för få affärer per år för att ge ett statistiskt säkert underlag. Däremot går det att räkna ut en mycket träffsäker uppskattning för just Åsele genom att korsa Lantmäteriets öppna data med mäklarstatistik:
I Åsele säljs uppskattningsvis mellan 30 och 45 procent av alla fastigheter helt utan mäklare.
Det är alltså ännu vanligare i Åsele än i Västerbottens län som helhet (där snittet är 21 procent) [1.3 Sis]. Det baseras på följande siffror:
Det innebär att i runda slängar vartannat till vart tredje hus i Åsele kommun byter ägare helt utanför den öppna mäklarmarknaden. Detta är en av de högsta andelarna privatförsäljningar i hela landet.
- Det totala antalet ägarbyten: Enligt Lantmäteriets lagfarter registreras det i regel runt 25 till 35 fastighetsöverlåtelser (villor och fritidshus) per år i Åsele kommun.
- Antalet mäklarförsäljningar: Tittar man på Svensk Mäklarstatistik eller Boolis databas över slutpriser syns det att registrerade mäklare bara rapporterar in runt 10 till 18 försäljningar per år i kommunen. [1, 2, 3]
Du menar såna som inte tycker att kommuner ska ge bort skattebetalarnas pengar innan det finns något att betala...K karlmb skrev:
Jag antar att du alltså tycker annorlunda, d v s att kommuner ska betala pengar till höger och vänster utan underlag eller anledning.
Det heter "såna som du".
Ja men man vet heller inte vilka bud som kan komma jag sålde ett torp i värmland som jag kunde tänka mig sälja för 100 000 men fick 500 000 så överförmyndaren borde lagt ut den till försäljning .H hempularen skrev:Det beror väl lite på, vilken kontakt har politikern med den gode mannen?
Det saknas ju en del information om hur den här försäljningen gått till. Här kan ju ha funnits en diskussion under en längre tid om den här försäljningen. Och hur vanligt är det i omrdået med en publik försäljning. Priset anytyder ju att det inte är något område där köparna direkt trängs (eller så är priset riktigt skandalöst lågt).
Om vi tänker os att alternativet till den här försäljningsformen vore 50 000 till en mäklare, för ett objekt som kostar mindre än 300 000. Så blir ju inte förfarandet riktigt lika iögonfallande. Men det är ju klart, om det inte fanns något intresse att sälja alls, så är det ju för dj...ligt.
Men om detta har kommit från klar himmel "aha, han ligger på intensiven, då skall jag passa på att snacka med min rotary kompis den gode mannen, som dessutom är kompis med ngn på överförmyndarnämnden ", Så blir det ju ungefär så upprörande som artikeln indikerar.
Om jag inte är ute och cyklar (vilket jag förvisso kan vara trots att min cykel inte fungerar 🙃) så är lagfart mest en skatteteknisk och inteckningsmässig grej. Dvs vem skatteverket ska kräva fastighetsskatt (eller motsvarande) av och vem som får skapa pantbrev för fastigheten.W Weimik skrev:
Fångeshandlingen avgör vem som ägare. Vad som händer om det finns flera personer som har fångeshandlingar vet jag inte riktigt, men först måste man väl avgöra vem som har den mest korrekta fångeshandlingen (dvs vem som har "bättre rätt" till fastigheten).