P
W Weimik skrev:
Du menar att kommunalrådet som köpte fastigheten ska kräva den dementa kvinnan på skadestånd? Eller hur menar du att det du skriver är relevant här?
Den dementa kvinna saknar väl rättskapacitet i det här ärendet?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
J J00 skrev:
….. alltså…. Suck…. Du fattar verkligen inte och nu har jag ingen mer ork att försöka få dig att förstå.
Om du inte kan förklara så är det nog ingen idé att du försöker, nej,

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Jag har sett annan statistik som visar på att det är typ dybbelt så många i Åsele som säljer utan mäklare jfrt med snittet i landet. Det blir en kraftig majoritet kvar för mäklarna trots det.
Hur kraftig är majoriteten? Varifrån kommer din statistik?
@Weimik Varifrån kommer din statistik?

P
J J00 skrev:
”Kanske” var ordet..? 🥹
Det är lika mycket "kanske" med som utan mäklare.
Det går inte att säga vilket som är generellt bäst, och det går definitivt inte för oss att säga något om det i det aktuella fallet.
J J00 skrev:
Har man en god man så har man troligtvis ingen bestämmanderätt över sin egen ekonomi eller tillgångar eller har förmåga att förstå sitt eget bästa och då är vi tillbaka på ruta ett..
Den som har en god man mister inte sin rättshandlingsförmåga. Det är annorlunda om en förvaltare är inblandad.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns många fler exempel på hur lokalpolitiker berikar sig genom sin position, nu senast hur en moderatpolitiker i Kiruna köpte mark för en halv miljon för att sälja vidare till LKAB för 3,2 miljoner
Vem köpte politikern marken av?
I över 300 fall de senaste tio åren har politiker köpt mark av kommunen och i minst 40 fall utan någon värdering eller annonsering till allmänheten vilket är i strid mot lagen.
Har ingen polisanmält dessa affärer?

P
H HusMedHistoria skrev:
Jag missade det uppenbara: om det finns ett komplett och giltigt gåvobrev kan sonen möjligen begära skadestånd för att överförmyndaren godkände en dubbelförsäljning. Men i så fall har sonen låtit bli att söka lagfart för fastigheten i flera år och överförmyndaren kan hävda att han inte har tagit sitt ansvar.
Om gåvobrevet är giltigt är sonen civilrättslig ägare till fastigheten oavsett om han har ansökt om lagfart eller inte.

P
K karlmb skrev:
Ändå finns begreppet förtida arv. Suck.
Det finns många begrepp i vårt språk.
Definieras begreppet "förtida arv" juridisk nånstans?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem köpte politikern marken av?

Har ingen polisanmält dessa affärer?
Vi få hoppas på ett rättsligt efterspel, de senaste dagarna har P1 uppmärksammat korruptionen i flera inslag. I flera fall har tillgångar ägda av folket sålts till lägstbjudande=politiker som genom sin position fått chansen att berika sig själva.

P pmd skrev:
Om gåvobrevet är giltigt är sonen civilrättslig ägare till fastigheten oavsett om han har ansökt om lagfart eller inte.
Om någon överlåter samma fastighet till två olika köpare/mottagare (dubbelförsäljning) så får den som söker lagfart först företräde till fastigheten.

Den som inte får fastigheten kan då stämma den tidigare ägaren för att den har överlåtit fastigheten två gånger.
https://www.familjensjurist.se/frag...ng-av-fastighet-nar-kopare-inte-sokt-lagfart/

Så vitt jag kan förstå har köparen i Åsele-fallet (kommunalrådet) sökt lagfart.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur kraftig är majoriteten? Varifrån kommer din statistik?
@Weimik Varifrån kommer din statistik?
Booli, slutpriser. Där kan du se om en mäklare var inblandad eller inte. Minns inte på rak arm men det var ca 56 försäljningar under 2025 varav 12 med mäklare. Det vill säga i runda slängar - jag var som sagt inte jättenoga när jag räknade och minns inte jättenoga heller.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Om samhället vill skydda folk från korruption så får samhället betala för det, inte någon privatperson.
Vi är alla delar av samhället.

H HusMedHistoria skrev:
Det här är kuriosa och långt från ämnet för tråden men jag svarar ändå.

En myndighet är skyldig att ersätta skador som dess myndighetsutövning orsakar. Det gäller även indirekta skador. Myndigheten är i det här fallet överförmyndarnämnden i södra Lappland som ett antal kommuner delar ansvaret för. Myndighetsutövningen var beslutet att godkänna försäljning av mammans fastighet. Skadan var att sonen inte blev ägare av fastigheten.

En god man kan bli skyldig att ersätta sin huvudman för skador som den gode mannen orsakar, till exempel om huvudmannen måste betala förseningsavgifter pga den gode mannens slarv. Men det är ett annat fall eftersom en god man inte är en myndighet. En myndighet kan som sagt bli skyldig att ersätta även den som har skadats indirekt.

Om jag fattar dig rätt menar du att mamman är ansvarig för ersätta sonen för att sonen inte blev ägare till fastigheten och att mamman har rätt till motsvarande ersättning från överförmyndaren. Slutresultatet blir ändå detsamma, kommunerna måste betala eftersom de ansvarar för överförmyndarnämnden.
Det är fortfarande kvinnan som är rättsobjekt, inte kommunen. Gode man och eventuellt överförmyndaren kan bli skyldig att kompensera, men inte förrän en skada konstaterats och krav riktats mot dem.

Än så länge har vad jag sett ingen skada bekräftats.

P
H HusMedHistoria skrev:
Jag tror inte att en myndighet kan betala ut pengar utan att ha en laglig grund för det.
Notera smileyn …

Men visst, det är nog bara regeringen som kan göra det. 🙃

Fairlane
P pmd skrev:
Vi är alla delar av samhället.
Visst är det så, men det gör det inte rimligt att lägga en kostnad på en enskild person genom att tvinga dem att göra på ett visst sätt, som inte gäller andra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Vi få hoppas på ett rättsligt efterspel, de senaste dagarna har P1 uppmärksammat korruptionen i flera inslag.
Har P1 frågat polisen om den har fått in några anmälningar?
Finns det något att läsa om fallen nånstans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.