Än större anledning till att sköta allt snyggt.

Vilket tydligen inte alla begriper och då blir det därefter.

Nu behöver det städas.

• Gilla
orutti och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
En svårhanterlig fråga i små Inlandskommuner där alla känner alla och det är samma handfull människor som är intresserade av att jobba offentligt som snurrar runt mellan olika poster.
Alla är givetvis inte polare på landet, även om det bildas odemokratiska kompisstrukturer kring makt och resurser.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
En godman ska ju göra det som är bäst
Eller hur.
I Utopia så är en god man alltid god. Här i den verkliga världen så är det inte alltid så.
G Greger_08 skrev:
En mäklare tar mer betalat om objektet ska ut på öppna markanden.
Så kan det vara även om jag inte tror att det kostar nämnvärt mycket mer på ett så billigt objekt ute i obygden...
G Greger_08 skrev:
En affär hade antagligen tagit längre tid d.v.s kostat mer pengar i driftkostnade.
Så är det säkert. Några veckor hit eller dit känns ändå försumligt.
G Greger_08 skrev:
Vad huset skulle gått för på den öppna marknaden får vi aldrig veta.
Så är det.
G Greger_08 skrev:
Nu framkommer det ju inte om mäklaren undervärderat huset på något sätt men jag förutsätter att han var lojal och tycker då att den goda mannen agerat rätt.
Att värdera hus är inte alltid det lättaste särskilt inte för billiga objekt där den procentuella skillnaden kan variera rätt mycket.
Huset i fråga såldes väl för 280 000 kr? Är det inte ett rivningsobjekt och har fungerande vatten och avlopp, dessutom med sjöutsikt så vågar jag påstå att det är relativt "billigt" oavsett var det än ligger i landet. Att ett sånt objekt går upp >50k i en budgivning är inte orimligt och helt omöjligt för en mäklare att sia om.
G Greger_08 skrev:
Varför ska kvinnan behöva ta en förslut för att det garanterat inte ska vara korruption?
För det första så vet ingen vad vinsten hade landat på vid en budgivning.
För det andra så vet vi alla att det förekommer korruption i vårat samhälle och för att minimera det så behövs vissa mekanismer som stävjar det så mycket som möjligt.
G Greger_08 skrev:
Dock klantigt av politikern han skulle nog föreslagit öppen marknad för att slippa ta skit. Kanske skulle fått objektet billigare också.
Klantigt, idiotiskt och fult även om det nu inte var någon form av medveten korruption (vilket jag tvivlar starkt på men det är oväsentligt).

Tycker det är märkligt att så många verkar ha svårt att förstå hur korruption fungerar och hur det behöver motverkas... 🙄

• Gilla
Cecilia R och 9 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kommunalrådet som köpte fastigheten avgår nu.

[länk]
👍

useless useless skrev:
En typisk snyfthistoria där majoriteten av forumskribenterna har svalt medias lockbete...

- Huset skulle säljas eftersom det stod tomt och kostade pengar.
- En mäklare har värderat huset och värdet låg i paritet med gängse marknadsvärde.
- Eftersom värdet var lågt bestämde överförmyndarnämnden att försäljning inte skulle ske på den öppna marknaden för att inte bränna ytterligare tiotusentals kronor på mäklararvoden
- Den spekulant som fanns fick köpa huset till det värde mäklaren kommit fram till.
- Att sonen råkade ligga på sjukhus just när affären slutfördes har ingenting med själva historien att göra.
- Case closed. Inga oegentligheter har skett.

Visst, ni som bor i södra Sverige tycker säkert att det hade gått att sälja för flera miljoner bara man fått igång en budgivning. Men det är inte så det fungerar i Norrlands inland.
Man kan inte bara avfärda jävsmisstankar med att man "minsann har rent mjöl i påsen". Visst, det är mycket möjligt att all inblandade känner varandra, tycker att "det här är ju en smidig win-win-lösning som sparar mäklararvode och jag vet att alla är hyvens killar och jag gör inte detta för att klia min polares rygg". Men problemet är att ingen kan veta om det var så det gick till. Därför ska man så fort det kan finnas blotta misstanken om jäv lämna ifrån sig ärendet. Det fungerar att göra så även i Norrlands inland. Är det en liten kommun där "alla känner alla" så brukar det gå bra att samarbeta med någon grannkommun.

• Gilla
polaris78 och 15 till
  • Laddar…
Och att beakta.... Sonen kunde ha kvicknat i tidigare än vad inblandade beräknade. Därför var det riktigt bråttom att genomföra affären.

Undrar just vem som hade kunskap om detta. Alltså anade hur länge sonen skulle så att säga vara borta?

Mycket kan hända när man sover.

Hemska tanke slog mig.
Räknade kanske inblandade med att sonen aldrig skulle vakna?
Ser ju faktiskt ut så.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Råkade nyss ut för nåt liknande, alltså inlagd för TIA och liten stroke. Vilket jag även skrev tidigare.
S a s inte helt med mig under några dagar.

I efterhand när man får reda sånt som nämns i tråden... Huga.

Är faktiskt illa berörd.

Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J
Kunde varit värre. Tänk om man legat i koma några dagar, och så har en elektriker trängt sig in och installerat Plejd överallt.

• Haha
  • Gilla
orutti och 22 till
  • Laddar…
G
J J00 skrev:
Eller hur.
I Utopia så är en god man alltid god. Här i den verkliga världen så är det inte alltid så.

Så kan det vara även om jag inte tror att det kostar nämnvärt mycket mer på ett så billigt objekt ute i obygden...

Så är det säkert. Några veckor hit eller dit känns ändå försumligt.

Så är det.

Att värdera hus är inte alltid det lättaste särskilt inte för billiga objekt där den procentuella skillnaden kan variera rätt mycket.
Huset i fråga såldes väl för 280 000 kr? Är det inte ett rivningsobjekt och har fungerande vatten och avlopp, dessutom med sjöutsikt så vågar jag påstå att det är relativt "billigt" oavsett var det än ligger i landet. Att ett sånt objekt går upp >50k i en budgivning är inte orimligt och helt omöjligt för en mäklare att sia om.

För det första så vet ingen vad vinsten hade landat på vid en budgivning.
För det andra så vet vi alla att det förekommer korruption i vårat samhälle och för att minimera det så behövs vissa mekanismer som stävjar det så mycket som möjligt.

Klantigt, idiotiskt och fult även om det nu inte var någon form av medveten korruption (vilket jag tvivlar starkt på men det är oväsentligt).

Tycker det är märkligt att så många verkar ha svårt att förstå hur korruption fungerar och hur det behöver motverkas... 🙄
Utifrån det som stod i artikeln så är det svårt att dra slutsatsen om det handlar om korruption eller ej men det är ju bra att det följs upp.

Det låter ju som en låg värdering sonen kanske skulle börja med att kontakta en annan mäklare för att få en andra värdering vilket är konstigt att man inte gjorde frånbörjan..

Jag tror att enda sättet är att allt rivs upp och att inblandade ber ärligt om ursäkt.

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kommunalrådet som köpte fastigheten avgår nu.

[länk]
Ska man gissa att herr From fått en avhyvling från högre upp i partihierarkin med ett åtföljande förslag.

Jo. Men det var väl annan Joker med i leken som hjälpte till så att det ändade så här.

Anser att tidigare ägaren och sonen har rätt till ett ordentligt tilltaget skadestånd och en Ärlig ursäkt.

Man har ju tagit bort en hel släkthistoria för de drabbade.

Så otroligt kränkande!

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Utifrån det som stod i artikeln så är det svårt att dra slutsatsen om det handlar om korruption eller ej men det är ju bra att det följs upp.
Kanske det men egentligen spelar det ingen roll. Hela förfarandet med alla inblandade och uteblivna gör att det finns starka skäl att misstänka korruption och det i sig är regelvidrigt. Alla inblandade borde ha vetat bättre.

• Gilla
  • Arg
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.