J J00 skrev:
Ingen kan förutsäga ett slutpris på en öppen marknad med budgivning alltså kan ingen förutsäga om det kommer generera mer eller mindre pengar till huvudmannen inklusive försäljningskostnader jämfört med ett blygsamt fast pris utan några försäljningskostnader.
Det är ingen som kan göra några hundraprocentiga förutsägelser över utfallet av en fastighetsaffär på öppna marknaden, men det går att tala om sannolikhet. I det här fallet, Åsele kommun 2025, visar försäljningsstatistik från platsen och året att det sannolikt inte hade blivit budgivning ens. Det är faktiskt mer sannolikt att den enda spekulanten hade prutat, så att huvudmannen fått ännu sämre betalt än vad hon fick vid försäljning till kommunalrådet utan mäklare.
Att det pris du kallar "blygsamt" kommer från en fastighetsmäklare som till skillnad från dig a) känner till området, och b) har besökt fastigheten personligen, verkar inte göra någon skillnad. Du har redan ditt fördömande färdigt.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är ingen som kan göra några hundraprocentiga förutsägelser över utfallet av en fastighetsaffär på öppna marknaden, men det går att tala om sannolikhet. I det här fallet, Åsele kommun 2025, visar försäljningsstatistik från platsen och året att det sannolikt inte hade blivit budgivning ens. Det är faktiskt mer sannolikt att den enda spekulanten hade prutat, så att huvudmannen fått ännu sämre betalt än vad hon fick vid försäljning till kommunalrådet utan mäklare.
Att det pris du kallar "blygsamt" kommer från en fastighetsmäklare som till skillnad från dig a) känner till området, och b) har besökt fastigheten personligen, verkar inte göra någon skillnad. Du har redan ditt fördömande färdigt.
Har jag missat ditt svar på min fråga? Jag tar den igen: Hur visar statistiken i Åsele att mäklartjänsten är värdelös? Och en till då, vad tror du anledningen är till att så många anlitar mäklare i Åsele?
Är de helt dumma i huvet då enligt dig? 50 papp är ju mkt.

K karlmb skrev:
"Fastigheten X:Y, adress zzzz ska tillfalla karlmb i form av förtida arv, div villkor mm mm bla bla"
Lantmäteriet har en lista över olika former av överlåtelser: köp, gåva, bodelning, arv och dödsbo. Det finns ingen form som heter förskott på arv, det ingår i gåva.

En gåva kan visst ha villkor, till exempel att den ska vara enskild egendom eller att mottagaren inte får överlåta den till någon annan.

Det vi började diskutera var om en god man får överlåta huvudmannens egendom till någon annan som förskott på arv. Den enda definition som finns i lagen av förskott på arv är det som arvlåtaren under sin livstid ger till en bröstarvinge. En god man får inte ge bort huvudmannens egendom till någon annan och får alltså inte ge förskott på arv.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
En god man får inte ge bort huvudmannens egendom till någon annan och får alltså inte ge förskott på arv.
Det är din tolkning. Arv är inte gåva.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
P
J J00 skrev:
Jag anser att viss reglering och insyn behövs för att säkerställa att gode män utför sitt uppdrag till punkt och pricka. Särskilt då det är väldigt svårt att bevisa uppsåtlig oegentligheter eller ren korruption.
Att staten ska reglera så att en dement person måste sälja egendom på en öppen marknad är dock att gå för långt.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
J J00 skrev:
Gissar att det framöver kommer lagändringar och regleringar så att misstanke om korruption och korruption kan minska.
Vad grundar du den gissningen på?

P
J J00 skrev:
Ingen kan förutsäga ett slutpris på en öppen marknad med budgivning alltså kan ingen förutsäga om det kommer generera mer eller mindre pengar till huvudmannen inklusive försäljningskostnader jämfört med ett blygsamt fast pris utan några försäljningskostnader.
Det går att göra en prognos baserat på tidigare försäljningar på samma marknad. Det går givetvis inte att prognostisera exakt och man behöver nog tillämpa lite statistiska metoder.

Ju större marknad desto bättre prognos så det kan hända att fastighetsmarknaden i Åsele är för liten, men då kan man ändå inte dra slutsatsen att budgivning på en öppen marknad hade varit bättre än hur försäljningen gick till.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
J J00 skrev:
Verkar inte som att du läst några tidigare inlägg, om inte så gör gärna det.
Specifikt vilka inlägg syftar du på? En sån allmänt hållen kommentar som din är ganska luddig och tämligen meningslös. Du vill väl hålla nivån hyfsat hög i diskussionen?
J J00 skrev:
Den här kraftiga ”skatten” du talar om är ju vad de allra flesta frivilligt betalar för att en mäklare ska ta hand om försäljningen.
I Åsele?
J J00 skrev:
Utöver det så väljer de allra flesta att lägga ut försäljningen på öppen marknad då de flesta tror att det ger bästa förutsättningen för att få så mycket betalt som möjligt.
I Åsele?
J J00 skrev:
Lägger man dessutom till risken för korruption så blir ju valet löjligt enkelt.
Vem är det som ska välja?
J J00 skrev:
Möjligt att det finns bättre sätt att bekämpa korruption. Du får gärna nämna nåt.
Vanligen bekämpas korruption med hjälp av (bl.a.) transparens i offentlig sektor och bra tillsynsmyndigheter.
Och förstås goda sanktionsmöjligheter mot korruption som upptäcks, inklusive straffrättsliga.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
J J00 skrev:
Kan vi vara överens om att det var solklart jäv när kvinnan i öfn inte förklarade sig jävig i godkännandet av försäljningen?
Det är solklart nu när länsstyrelsen har beslutat att det är så.

P
K karlmb skrev:
Eller varför väljer så många att anlita mäklare även i Åsele?
Hur många väljer att anlita mäklare även i Åsele?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur många väljer att anlita mäklare även i Åsele?
Omkring 20-25 procent gjorde det för försäljningar i Åsele kommun genomförda år 2025, med viss felräkningsmarginal eftersom jag räknade lite fort på Booli.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har jag missat ditt svar på min fråga? Jag tar den igen: Hur visar statistiken i Åsele att mäklartjänsten är värdelös? Och en till då, vad tror du anledningen är till att så många anlitar mäklare i Åsele?
Är de helt dumma i huvet då enligt dig? 50 papp är ju mkt.
Här är en villa som såldes för 55000 kr: https://www.booli.se/bostad/3491982

Den hade det så klart varit dumt att anlita mäklare för att sälja. Andra villor är högre värderade och då kanske en mäklare kan vara motiverat. Med en värdering på under 300000 kr känns det väldigt tveksamt att det skulle vara lönt att anlita en mäklare.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Köparen behöver inte känna till att huset redan är ärvt, skänkt eller sålt till någon annan redan.
Köpet ogillas istället och en köpare som inte fått rätt information kan kräva säljaren på skadestånd.
Du menar att kommunalrådet som köpte fastigheten ska kräva den dementa kvinnan på skadestånd? Eller hur menar du att det du skriver är relevant här?

K karlmb skrev:
Citera gärna så man slipper leta, länkar kan sluta fungera mm.
De skriver alltså:
Bra idé, det tar jag till mig. Men lyssna gärna på inslaget också så får du ännu mer information.
K karlmb skrev:
Så, ett gåvobrev har "försvunnit". Det var ju lägligt. Då passar vi på!
Gåvobrevet var fyra år gammalt så knappast konstigt att det hade glömts bort, och jag tror faktiskt inte att någon ”passade på”. Det finns sex ledamöter i nämnden och inget har framkommit som tyder på att fler än en eventuellt hade något intresse i saken.

Men hur som helst otroligt slarvigt. Man undrar ju vad de har för rutiner på den där överförmyndarenheten.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är din tolkning. Arv är inte gåva.
Nej, det är inte en "tolkning". Det är Föräldrabalkens lydelse. Samt Ärvdabalkens.
Sen att du tycker att det borde vara annorlunda spelar ingen roll i juridiska sammanhang. Vad juridiken säger verkar inte vara så intressant för din del, det viktigaste är att få utmåla andra människor som inkompetenta och korrupta. Även människor som följer lagens bokstav kan få en korruptions- och/eller inkompetensanklagelse slängd på sig, eftersom du tycker att lagen är felskriven.

• Älska
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.