31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Om en huvudman kan skänka något till en god man, tänker du då att det inte går att skänka något till en anhörig?SågspånPappspikEternit skrev:
I din länk står som rubrik, jag citerar:
"TA EMOT VISSA GÅVOR"
Sedan kan vi läsa, jag citerar igen, (min fetmarkering):
"En god man eller förvaltare får endast med överförmyndarens samtycke för den enskildes räkning ta emot en gåva i form av en fastighet eller en del i fastighet, bostadsrätt eller tomträtt."
Hur tänker du dig att detta ska vara applicerbart på den motsatta handlingen, att ge en gåva?
Ok. Isåfall kunde man lösa det genom att sälja till sonen mot en revers, eller hur?H HusMedHistoria skrev:En god man kan ansöka hos överförmyndaren om tillstånd att sälja en fastighet.
En god man får inte ge bort huvudmannens egendom och kan alltså inte medverka till något förtida arv från huvudmannen. Om huvudmannen äger del i en fastighet kan den gode mannen ansöka om att sälja huvudmannens del, antingen till en annan delägare eller till en utomstående.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Om huvudmannen är beslutsför kan hen ge bort sina ägodelar och egendom. Är hen inte beslutsför så får den gode mannen inte skänka bort huvudmannens ägodelar och egendom å hens vägnar, undantaget små personliga presenter.K karlmb skrev:
.
För vad som vi hittills sett, så kan ÖFN medge både gåvor och försäljningar av fast egendom.
Det enda som alla verkar vara överens om är att en god man inte kan sälja eller ge bort fast egendom på egen hand.
Då får vi nog titta på exakt var detta står i lagen.SågspånPappspikEternit skrev:
För vad som vi hittills sett, så kan ÖFN medge både gåvor och försäljningar av fast egendom.
Det enda som alla verkar vara överens om är att en god man inte kan sälja eller ge bort fast egendom på egen hand.
Fötäldrabalken 14 kap 12 § ”En förordnad förmyndare, god man eller förvaltare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor.”K karlmb skrev:
Det du har länkat till gäller när en huvudman ska få en gåva i form av en fastighet.
Vad tänker du att den extra gode mannen ska göra? Han/hon får inte ge bort huvudmannens egendom eller medverka till det. Det enda jag kan tänka mig att den extra gode mannen kan göra är att ta ställning till om överförmyndaren bör ansöka om att huvudmannen ska få en förvaltare istället för en god man. Det kan bli aktuellt om huvudmannen fattar beslut som är skadliga för honom/henne.W Weimik skrev:
Jag förstår inte varför familjens jurist-sidan svarar som de gör. Lagen är tydlig: en god man får inte ge bort huvudmannens egendom förutom mindre presenter. Det är ett förbud, det står inte att det är tillåtet med huvudmannens samtycke. Se tex här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den extra gode mannen kan hjälpa till till exempel med pappersarbete och advokatkontakter. Eller menar du att det finns något i lagen som motsätter sig det? Med andra ord att om huvudmannen verkligen önskar ge bort något så måste den gode mannen lämna åt huvudmannen att göra det helt och hållet själv? Där är lagen i alla fall inte särskilt tydlig.H HusMedHistoria skrev:Vad tänker du att den extra gode mannen ska göra? Han/hon får inte ge bort huvudmannens egendom eller medverka till det. Det enda jag kan tänka mig att den extra gode mannen kan göra är att ta ställning till om överförmyndaren bör ansöka om att huvudmannen ska få en förvaltare istället för en god man. Det kan bli aktuellt om huvudmannen fattar beslut som är skadliga för honom/henne.
Jag förstår inte varför familjens jurist-sidan svarar som de gör. Lagen är tydlig: en god man får inte ge bort huvudmannens egendom förutom mindre presenter. Det är ett förbud, det står inte att det är tillåtet med huvudmannens samtycke. Se tex här:
[bild]
Det är för övrigt lite lustigt (eller olustigt) om olika regler gäller beroende på kommun.
Jag vet.H HusMedHistoria skrev:Fötäldrabalken 14 kap 12 § ”En förordnad förmyndare, god man eller förvaltare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor.”
Det du har länkat till gäller när en huvudman ska få en gåva i form av en fastighet.
Poängen är att det rimligen inte kan vara lättare att skänka sin fastighet till sin gode man, än till sin bröstarvinge.
Alltså är det möjligt.
Kommunernas tolkning...W Weimik skrev:Den extra gode mannen kan hjälpa till till exempel med pappersarbete och advokatkontakter. Eller menar du att det finns något i lagen som motsätter sig det? Med andra ord att om huvudmannen verkligen önskar ge bort något så måste den gode mannen lämna åt huvudmannen att göra det helt och hållet själv? Där är lagen i alla fall inte särskilt tydlig.
Det är för övrigt lite lustigt (eller olustigt) om olika regler gäller beroende på kommun.
Nu skriver jag igen att du har fel. Du har inte förstått det jag och andra har skrivit till dig. En god man får inte skänka bort huvudmannens egendom till någon alls (med undantag för mindre presenter). Överförmyndaren kan inte lämna samtycke till det. Det är emot lagen.K karlmb skrev:
Det som du har länkat till handlar om när huvudmannen ska ta emot en gåva. Det handlar inte om gåvor från huvudmannen.