31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Hur tänker du att en god man kan sakna samma kompetens som vilken villaägare som helst?SågspånPappspikEternit skrev:
Att anlita olika slags proffs för att sköta en huvudmans fastighet kräver en viss beställarkompetens.
Det blir betydligt lättare i ett sånt fall, när huvudmannen bor i huset och dessutom kanske har viss koll på huset. Att på huvudmannens begäran ringa en rörmokare för att fixa ett droppande vattenrör är en lägre svårighetsgrad än att som god man ha koll på ett hus eller en hel fastighet å huvudmannens vägnar.
Är det för att rimliggöra korkade beslut?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Nu läser vi ur Föräldrabalken, 14:e kapitlet, tidigare citerat men tål att upprepas:K karlmb skrev:
"Bortgivande av egendom
12 § En förordnad förmyndare, god man eller förvaltare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor.
Med överförmyndarens samtycke får den enskildes inkomster användas till understöd åt anhöriga eller andra som står den enskilde nära. Lag (1994:1433). "Alltså, ge bort en liten minnessak ur huset till sonen som personlig present - helt OK. Ge bort hela huset (fastigheten, till och med) - inte OK.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Har du hunnit skriva 15 000 inlägg här forumet, har du förhoppningsvis läst ett och annat också. Därför borde det inte komma som någon överraskning att beställandet av exempelvis hantverkstjänster kan vara rätt svårt för vilken villaägare som helst. Det är inte alltid det beställda arbetet blir som beställaren tänkt. Det drabbar ingen annan om det är mitt eget hus, är jag god man och det är min huvudmans hus och min huvudman betalar för arbetet jag beställt, är det värre om det inte uppfyller förväntningarna.K karlmb skrev:
En god man får inte skänka bort huvudmannens egendom. Huvudmannen får själv skänka bort sin egendom. Överförmyndaren behöver inte godkänna det. Om huvudmannen inte är kapabel att ta hand om sina affärer kan någon anmäla mottagaren för ocker eller bedrägeri.K karlmb skrev:
Det är olämpligt att en god man tar emot en gåva eller får ärva via testamente och det kan ifrågasättas av andra. Men huvudmannen har rätt att göra det.
Det finns andra paragrafer om fast egendom.SågspånPappspikEternit skrev:
Nu läser vi ur Föräldrabalken, 14:e kapitlet, tidigare citerat men tål att upprepas:
"Bortgivande av egendom
[bild]12 § En förordnad förmyndare, god man eller förvaltare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor.
[bild]Med överförmyndarens samtycke får den enskildes inkomster användas till understöd åt anhöriga eller andra som står den enskilde nära. Lag (1994:1433). "
Alltså, ge bort en liten minnessak ur huset till sonen som personlig present - helt OK. Ge bort hela huset (fastigheten, till och med) - inte OK.
Har du aldrig hört talas om de uppmärksammade fall där gode man fått fastighet av sin huvudman?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Då börjar vi medK karlmb skrev:
A) hänvisning till dessa paragrafer, gärna citat
samt
B) någon slags länk till exempelvis nyhetssajt som berättar om när en god man får en fastighet av huvudmannen
Jag minns bestämt att jag länkade/citerade de delarna tidigare.SågspånPappspikEternit skrev:
Men oavsett, tror du inte lagstiftaren gjort det möjligt för gode män att skänka fastigheter för sina huvudmän?
Redigerat:
En god man får enligt lag inte skänka bort huvudmannens egendom.K karlmb skrev:
Om huvudmannen kan fatta beslut så får han/hon skänka bort sin egendom till vem som helst, inklusive sin gode man. Men om överförmyndaren får veta det kommer de förmodligen att byta ut den gode mannen för det är olämpligt att en god man tar emot gåvor från sin huvudman. Det finns rättsfall, se denna länk.
https://lawline.se/answers/arv-till-god-man
Enligt samma länk bör den gode mannen inte heller vara kvar om det blir känt att huvudmannen har testamenterat något till denne. Om huvudmannen skriver testamente när han/hon inte längre kan fatta beslut fullt ut (vilket ofta är fallet när man har god man) så kan andra arvtagare överklaga testamentet.
Om huvudmannen är beslutsför kan denne i princip ge bort vad som helst inklusive till den som är god man, i synnerhet om överförmyndaren kan övertygas om lämpligheten i gåvan men även ändå. Lagstödet är att du behåller din rättshandlingsförmåga även om du har god man (till skillnad från om du har förvaltare). Överförmyndaren kan även utse en tillfällig god man som hanterar åtgärden.SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom så många anhöriga är god man till sina föräldrar, barn, etc tycker jag att det vore orimligt om det skulle vara helt omöjligt. Här finns svar på precis en sådan fråga: https://www.familjensjurist.se/frag...-god-man-hjalpa-huvudman-att-ge-bort-egendom/
Många bör där. Det går att göra, men ÖFN måste vara med på det förstås.H HusMedHistoria skrev:En god man får enligt lag inte skänka bort huvudmannens egendom.
Om huvudmannen kan fatta beslut så får han/hon skänka bort sin egendom till vem som helst, inklusive sin gode man. Men om överförmyndaren får veta det kommer de förmodligen att byta ut den gode mannen för det är olämpligt att en god man tar emot gåvor från sin huvudman. Det finns rättsfall, se denna länk.
[länk]
Enligt samma länk bör den gode mannen inte heller vara kvar om det blir känt att huvudmannen har testamenterat något till denne. Om huvudmannen skriver testamente när han/hon inte längre kan fatta beslut fullt ut (vilket ofta är fallet när man har god man) så kan andra arvtagare överklaga testamentet.
Du lär dig!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Så är det. Men i det här fallet är förmodligen inte huvudmannen beslutsför längre. Hade hon varit det hade det varit en smal sak att skriva ett gåvobrev till förmån för sonen och ge honom fastigheten. Nu är hon sannolikt inte beslutsför längre, och då kan inte den gode mannen ge bort fastigheten å hennes vägnar.W Weimik skrev:Om huvudmannen är beslutsför kan denne i princip ge bort vad som helst inklusive till den som är god man, i synnerhet om överförmyndaren kan övertygas om lämpligheten i gåvan men även ändå. Lagstödet är att du behåller din rättshandlingsförmåga även om du har god man (till skillnad från om du har förvaltare). Överförmyndaren kan även utse en tillfällig god man som hanterar åtgärden.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag tror snarare att det är du som har att lära av @HusMedHistoria , som verkar ha kunskap och erfarenheter inom fältet gode män, förvaltare och deras huvudmän.K karlmb skrev:
Jag är mycket skeptisk till att det fungerar som det står i din länk. Anledningen till att en god man inte får ta emot gåvor från huvudmannen är att det kan leda till en intressekonflikt mellan hur den gode mannen sköter huvudmannens ekonomi och den gode mannens ekonomi. Tex skulle den gode mannen kunna snåla med pengar till huvudmannens behov så att huvudmannen kan skänka mer pengar till den gode mannen. Läs det här rättsfallet.W Weimik skrev:Om huvudmannen är beslutsför kan denne i princip ge bort vad som helst inklusive till den som är god man, i synnerhet om överförmyndaren kan övertygas om lämpligheten i gåvan men även ändå. Lagstödet är att du behåller din rättshandlingsförmåga även om du har god man (till skillnad från om du har förvaltare). Överförmyndaren kan även utse en tillfällig god man som hanterar åtgärden.
Eftersom så många anhöriga är god man till sina föräldrar, barn, etc tycker jag att det vore orimligt om det skulle vara helt omöjligt. Här finns svar på precis en sådan fråga: [länk]
https://lagen.nu/dom/rh/2015:39
Det står också i din länk att "God man får inte får ge bort huvudmannens egendom i annat fall än att huvudmannen samtyckt till och även förstår innebörden av denna rättshandling." Det är fel. Enligt lag gäller gåvoförbud: en god man får inte ge bort huvudmannens egendom med undantag för personliga presenter av mindre värde.
Det står också att överförmyndaren kan förordna en tillfällig god man för att hjälpa till att upprätta gåvobrev. Jag tror inte att överförmyndaren gör det. I handböcker för gode män brukar det stå att en god man inte på något sätt får medverka till att ge bort huvudmannens egendom, tex skriva gåvobrev eller ens följa med till banken.