31 031 läst ·
1 015 svar
31k läst
1,0k svar
Kommunalrådet köpte dement kvinnas hus medan sonen låg nedsövd
Ok. Ursäkta för pronomen.H HusMedHistoria skrev:
Ok. Så hur går det till i de fall som den gode mannen säljer fastigheter kontra när de ska skiftas tex i förtida arv?
Rättsfallet du länkar till är i och för sig inte särskilt tillämpligt. Där är gode mannen inte anhörig, gåvorna har givits utan inblandning av överförmyndaren och eventuellt utan att gåvobrev upprättats. Eventuellt har dessutom gåvorna varit ekonomiskt olämpliga även om de varit till någon annan än gode mannens barn. Det är lätt att förstå varför domen blev som den blev i det fallet.H HusMedHistoria skrev:Jag är mycket skeptisk till att det fungerar som det står i din länk. Anledningen till att en god man inte får ta emot gåvor från huvudmannen är att det kan leda till en intressekonflikt mellan hur den gode mannen sköter huvudmannens ekonomi och den gode mannens ekonomi. Tex skulle den gode mannen kunna snåla med pengar till huvudmannens behov så att huvudmannen kan skänka mer pengar till den gode mannen. Läs det här rättsfallet.
[länk]
Det står också i din länk att "God man får inte får ge bort huvudmannens egendom i annat fall än att huvudmannen samtyckt till och även förstår innebörden av denna rättshandling." Det är fel. Enligt lag gäller gåvoförbud: en god man får inte ge bort huvudmannens egendom med undantag för personliga presenter av mindre värde.
Det står också att överförmyndaren kan förordna en tillfällig god man för att hjälpa till att upprätta gåvobrev. Jag tror inte att överförmyndaren gör det. I handböcker för gode män brukar det stå att en god man inte på något sätt får medverka till att ge bort huvudmannens egendom, tex skriva gåvobrev eller ens följa med till banken.
Därmed inte sagt att du har fel.
Jag antar att gode mannen inte kan medverka till förtida arv eller arvskifte med uppskjuten latent skatt till nästa generation eftersom om priset = Värde - latent skatt (ofta) klassas som gåva och kräver då att det skrivs gåvobrev.K karlmb skrev:
https://lawline.se/answers/god-man-och-forskott-pa-arvblackarrow skrev:
"Eftersom ett förskott på arv innebär att du ger bort din mammas egendom så är huvudregeln därför att det inte är tillåtet. Det finns dock ett undantag, med överförmyndarens samtycke kan din mammas inkomster används till understöd åt dig eftersom du är en anhörig till henne. "
Så inkomster kan ges i gåva men inte tillgångar?K karlmb skrev:
Ja, det är nog i stort sett ogörligt.Fairlane skrev:
Det kanske duger med att styra på om föräldrarna är religiösa fundamentalister? 😉
Utan att ha tänkt igenom det längre tid än några minuter så gissar jag att det kan leda till svåra gränsdragningsproblem.Fairlane skrev:
Dagens regler är nog det bästa vi kan åstadkomma. Åtminstone tills vidare.
Det borde lagstiftas om att båda dessa saker inte ska vara tillåtna.H HusMedHistoria skrev:Om huvudmannen kan fatta beslut så får han/hon skänka bort sin egendom till vem som helst, inklusive sin gode man. Men om överförmyndaren får veta det kommer de förmodligen att byta ut den gode mannen för det är olämpligt att en god man tar emot gåvor från sin huvudman.
[…]
Enligt samma länk bör den gode mannen inte heller vara kvar om det blir känt att huvudmannen har testamenterat något till denne.
Det skulle underlätta undandröjandet av misstankar mot Ceasars hustru.
Kanske.blackarrow skrev:
Man kunde i detta fall också lösa problemet genom att sonen får köpa fastigheten mot en revers som ska betalas efter att huvudmannen gått bort.
Reversen kan ju vara på typ 10000 kr om man vill, om man misstänker att gode mannen kommer att spendera huvudmannens tillgångar fram till begravning.
Att man får ge bort en fastighet står iaf klart, jag har länkat till detta förut men en del läser selektivt verkar det. ;
https://www.vasteras.se/download/18.7b67596184b3f2c1f81147f/1669810804139/Information om gåvor.pdf
TA EMOT VISSA GÅVOR
En god man eller förvaltare får endast med överförmyndarens samtycke för den enskildes räkning ta emot en gåva i form av en fastighet eller en del i fastighet, bostadsrätt eller tomträtt. Samtycke ska lämnas om förvärvet inte kan anses olämpligt med hänsyn till egendomens natur eller andra omständigheter. För att överförmyndaren ska kunna ge sitt samtycke ska följande handlingar lämnas in till nämnden
:▪ En ansökan från ställföreträdaren om överförmyndarens samtycke till gåvan
.▪ Ett gåvobrev i original – av vilket ska framgå att gåvan är mottagen av gode mannen eller förvaltaren
.▪ Om gåvan avser en fastighet eller bostadsrätt: taxeringsbevis, lagfartsbevis, bostadsrättsintyg eller liknande som visar vem som är lagfaren ägare av fastigheten eller ägare av bostadsrätten
.▪ Ett yttrande från den enskilde om sådant kan lämnas. Av yttrandet ska den enskildes inställning till gåvan framgå.
Övertagande av betalningsansvar eller utfärdande av revers
Om den enskilde enligt gåvovillkoren ska överta betalningsansvar, pantsätta egendom eller utfärda revers till givaren krävs överförmyndarens samtycke även till detta.
Överförmyndarens samtycke krävs alltid om det är fråga om skuldsättning av den enskilde.
Reversen ska bifogas ansökan.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja gränsdragningen kan vara lurig, men i grunden så borde en vårdnadshavare ha rätt att se medicin som är viktig för barnen, utan att vara kopplad till sexualitet. P-piller kan förvissa användas utan att det är kopplat till sexualitet, men det är ändå en sådan medicin som kanske inte borde visas.P pmd skrev:
ADHD-medicin, hjärtmediciner, insulin etc anser jag att vårdnadshavare bör kunna få se, särskilt om barnet har en internationell funktionsnedsättning.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
I din länk står som rubrik, jag citerar:K karlmb skrev:
"TA EMOT VISSA GÅVOR"
Sedan kan vi läsa, jag citerar igen, (min fetmarkering):
"En god man eller förvaltare får endast med överförmyndarens samtycke för den enskildes räkning ta emot en gåva i form av en fastighet eller en del i fastighet, bostadsrätt eller tomträtt."
Hur tänker du dig att detta ska vara applicerbart på den motsatta handlingen, att ge en gåva?
🤔 🤷♂️
Det är det enda rättsfall jag hittar som handlar om gåvor från en person till dennes gode man. Överförmyndaren bestämmer om en god man är lämplig eller inte. Det finns inga detaljerade riktilinjer för överförmyndare och det är förmodligen omöjligt att skriva det för alla tänkbara fall.W Weimik skrev:Rättsfallet du länkar till är i och för sig inte särskilt tillämpligt. Där är gode mannen inte anhörig, gåvorna har givits utan inblandning av överförmyndaren och eventuellt utan att gåvobrev upprättats. Eventuellt har dessutom gåvorna varit ekonomiskt olämpliga även om de varit till någon annan än gode mannens barn. Det är lätt att förstå varför domen blev som den blev i det fallet.
Därmed inte sagt att du har fel.
Men om en dotter/son och tillika god man skulle fråga överförmyndaren om deras förälder/huvudman kan ge gåvor med stort värde till dem så tror jag att de flesta överförmyndare skulle reagera negativt. Om överförmyndaren gör fel kan han/hon åtalas för tjänstefel så de har anledning att vara försiktiga. Om huvudmannen förstår vad saken gäller får hon/han ge bort sin egendom men huvudmannen behöver inte fråga överförmyndaren om lov.
I länken som du postade står att "Gåvobrev bör vid sådant tillfälle även kunna undertecknas av henne, eller med hennes samtycke av dig som den god man." samt att en tillfällig god man kan tillförordnas för att göra det. Det är fel och olagligt. En god man får inte ge bort huvudmannens egendom på det sättet.
En god man kan ansöka hos överförmyndaren om tillstånd att sälja en fastighet.K karlmb skrev:
En god man får inte ge bort huvudmannens egendom och kan alltså inte medverka till något förtida arv från huvudmannen. Om huvudmannen äger del i en fastighet kan den gode mannen ansöka om att sälja huvudmannens del, antingen till en annan delägare eller till en utomstående.
Här är ett annat svar från lawline som åtminstone delvis är på ”min” sida:H HusMedHistoria skrev:Det är det enda rättsfall jag hittar som handlar om gåvor från en person till dennes gode man. Överförmyndaren bestämmer om en god man är lämplig eller inte. Det finns inga detaljerade riktilinjer för överförmyndare och det är förmodligen omöjligt att skriva det för alla tänkbara fall.
Men om en dotter/son och tillika god man skulle fråga överförmyndaren om deras förälder/huvudman kan ge gåvor med stort värde till dem så tror jag att de flesta överförmyndare skulle reagera negativt. Om överförmyndaren gör fel kan han/hon åtalas för tjänstefel så de har anledning att vara försiktiga. Om huvudmannen förstår vad saken gäller får hon/han ge bort sin egendom men huvudmannen behöver inte fråga överförmyndaren om lov.
I länken som du postade står att "Gåvobrev bör vid sådant tillfälle även kunna undertecknas av henne, eller med hennes samtycke av dig som den god man." samt att en tillfällig god man kan tillförordnas för att göra det. Det är fel och olagligt. En god man får inte ge bort huvudmannens egendom på det sättet.
https://lawline.se/answers/far-huvudmannen-ge-gava-till-god-man