Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det stämmer säkert att god man visste det, det är inget jag förnekat heller.
Hela den här delen handlar om ifall sjukvården har rätt att lämna ut information till god man, exempelvis en prognos om sonen kommer kunna svara senare och isåfall när. Det får de inte lämna ut, enligt mig, såvida inte sonen godkänt det. Eftersom detta tydligen är en spekulationstråd så spekulerar jag kring om den nedsövde personen lämnat det medgivandet och jag spekulerar nej.
Det är väl inte speciellt troligt att den gode mannen fick information direkt från sjukvården. Det mest troliga är att han försökte kontakta sonen men fick inget svar och istället kontaktade han sonens fru eller barn.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, jag brukar använda en telefon för det.
Absolut, det var inte så jag menade.. Men om det skulle fungerat att sitta flera mil bort som god man så hade man troligen valt det. Att misstänkliggöra sonen på detta sätt är inte seriöst.

P pmd skrev:
I Åsele sätter man väl upp en lapp på anslagstavlan inne på ICA?
:-)
Eller en blänkare på den lokala fb-sidan iaf.

W Weimik skrev:
Det där sista stämmer inte. En god man kan inte agera som han eller hon vill. Alla större beslut kräver överförmyndares godkännande.
Ja precis, och i fall där en anhörig varit aktiv tidigare i en diskussion om en försäljning så är det knappast OK att plötsligt bortse från denne bara för att hen inte besvarar ett rek inom en viss tid. Man måste givetvis ta hänsyn till sjukdomsfall mm och inte ta det som en möjlighet att sälja huvudmäns fastigheter till bekanta.
Gör man detta är man jävig och ev affärer ska gå tillbaka, allt annat är fel helt enkelt.

Om någon från Länsstyrelsen nu läser detta så vill jag se ett tydligt resonemang om detta i ert ställningstagande!

Fairlane
H HusMedHistoria skrev:
Det är väl inte speciellt troligt att den gode mannen fick information direkt från sjukvården. Det mest troliga är att han försökte kontakta sonen men fick inget svar och istället kontaktade han sonens fru eller barn.
Jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte ens om han har fru eller barn. Poängen kvarstår, vården får inte lämna ut informationen. Det var ett svar på ett påstående om att det borde gå.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här följer en spekulation baserad på vad som framkommit i media samt personlig kännedom om demenssjukdomar. Spekulationen bygger på att den gode mannen utför sitt uppdrag med huvudmannens bästa för ögonen:
När huvudmannen flyttar in på särskilt boende är hon fortfarande i stånd att meddela sin vilja, och säger till sin gode man under ett klart ögonblick att hon vill att sonen ska ta över huset. Den gode mannen kontaktar sonen och hör efter om han vill köpa huset av sin mamma. Sonen säger sig vilja göra det, han ska bara ordna fram pengarna. Tiden går, huvudmannens demenssjukdom försämras och hon har svårt att kommunicera. Hennes pension betalar för driftskostnaderna på huset som bara står, och utgifterna tickar på. Sonen säger att han bara ska ordna fram pengarna, sen så. Efter fyra år tröttnar den gode mannen och börjar lyssna runt om det finns någon som skulle vara intresserad av att köpa huset. Då kommer Andreas From in i bilden och resten är en mycket omstridd historia.
Och vi spekulerar fint här?
Av vilken anledning skulle sonen skaka fram pengar tycker du?
Har du hört talas om gåvor eller förtida arv?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte ens om han har fru eller barn. Poängen kvarstår, vården får inte lämna ut informationen. Det var ett svar på ett påstående om att det borde gå.
Du kan sluta spekulera för vi har fått veta nu att gode mannen kände till att sonen var på sjukstugan.

K karlmb skrev:
Och vi spekulerar fint här?
Av vilken anledning skulle sonen skaka fram pengar tycker du?
Har du hört talas om gåvor eller förtida arv?
Får en god man skänka bort huvudmannens egendom?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Du kan sluta spekulera för vi har fått veta nu att gode mannen kände till att sonen var på sjukstugan.
Vad spekulerade jag i där?

Det är väl du som spekulerar hejvilt om att det bör gå att ringa sjukhuset och får information om hur prognosen ser ut för en patient? Kanske inte hela journalen, men man borde väl kunna få veta om det ser ut som att patienten kommer bli återställd och isåfall när, var det inte så du skrev?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Enligt överförmyndarnämndens reglemente ska huvudmannens samtycke ges till en fastighetsförsäljning (i det här fallet), och om huvudmannen inte har förmågan att samtycka, ska läkarintyg som styrker denna oförmåga bifogas tillsammans med övriga handlingar som skickas in till nämnden inför deras behandling av ärendet. Den gode mannen kan egentligen inte bara göra som han personligen anser vara bäst, utan i stora affärer som den här husförsäljningen krävs nämndens godkännande. Dessutom ska gode män lämna årsredovisning av sitt arbete åt huvudmannen till överförmyndarnämnden, så det finns en granskning av deras agerande även där.

Här följer en spekulation baserad på vad som framkommit i media samt personlig kännedom om demenssjukdomar. Spekulationen bygger på att den gode mannen utför sitt uppdrag med huvudmannens bästa för ögonen:
När huvudmannen flyttar in på särskilt boende är hon fortfarande i stånd att meddela sin vilja, och säger till sin gode man under ett klart ögonblick att hon vill att sonen ska ta över huset. Den gode mannen kontaktar sonen och hör efter om han vill köpa huset av sin mamma. Sonen säger sig vilja göra det, han ska bara ordna fram pengarna. Tiden går, huvudmannens demenssjukdom försämras och hon har svårt att kommunicera. Hennes pension betalar för driftskostnaderna på huset som bara står, och utgifterna tickar på. Sonen säger att han bara ska ordna fram pengarna, sen så. Efter fyra år tröttnar den gode mannen och börjar lyssna runt om det finns någon som skulle vara intresserad av att köpa huset. Då kommer Andreas From in i bilden och resten är en mycket omstridd historia.
Om vi antar att det gick till som du skriver, tycker du verkligen att den gode mannen har betett sig ok?

Fastigheten har använts som fritidshus. Sonen har sagt att familjen inte har bott där men de har varit där på somrarna osv och han ser det som sitt hemställe. Planen har förmodligen varit att sonen ska ta över fastigheten så småningom. Eftersom familjen inte bodde permanent i huset måste kvinnan ha haft en annan bostad. De inblandade har accepterat status quo för fastigheten som det här gäller.

Så får kvinnan en god man som vill att sonen ska köpa fastigheten. Kvinnan börjar bli dement och kan inte fatta några beslut. Den gode mannen pratar med sonen som av någon anledning inte kan/vill ta över fastigheten just då.

Sonen blir sjuk och kan inte uttala sig eller agera. Just då sätter den gode mannen igång en försäljning. Han vet att sonen är sjuk men han ser till att försäljningen går igenom inom 2-3 månader, utan att avvakta om sonen ska komma till medvetande. Om sonen hade fått veta att det fanns en annan potentiell köpare hade han kanske bestämt sig för att själv köpa fastigheten. Det går bara att spekulera om men det hade varit en möjlig utveckling.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Finns det en speciell märkning av en tråd som ska benämnas "spekulationstråd"?
Det gällde att karlmb påstod att det var bestämt att detta var en spekulationstråd. Har du sett till något sånt beslut?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Ja, jag tolkade lagen till min eller möjligen karlmbs fördel.
Eller så refererade jag kanske till en förordning som finns med stöd av lagen. 😉
Godwins lag lyder:
"As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."
Den handlar inte om att det skulle vara förknippat med någon sorts vinst eller förlust.
Godwin har själv sagt att lagen absolut inte ska tolkas på det sättet utan att det mycket väl kan vara helt relevant att göra en sån jämförelse. Läs sidan som SågspånPappspikEternit länkade till.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Får en god man skänka bort huvudmannens egendom?
Varför inte? Varför tror du en anhörig som kan ärva måste köpa? Har du hittat någon lag som kräver det?

Fairlane Fairlane skrev:
Vad spekulerade jag i där?

Det är väl du som spekulerar hejvilt om att det bör gå att ringa sjukhuset och får information om hur prognosen ser ut för en patient? Kanske inte hela journalen, men man borde väl kunna få veta om det ser ut som att patienten kommer bli återställd och isåfall när, var det inte så du skrev?
Det var ju innan vi fick infon...

P pmd skrev:
Ja, det borde "man" där "man" främst är länsstyrelsen. Vi övriga i högaffelmobben ska nog hålla oss tysta tills länsstyrelsen har utrett ärendet.
Jag får försöka. Att inte reagera alls är ju dock vad en del här inne hoppas på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.